Jag har problem med min Esbe blandningsventil enligt nedan bild. Den hänger sig på något vis och det blir ett j*vla liv i rören när man försöker spola varmvatten. Jag har hittills lyckats "motionera" igång den genom att vrida justeringsratten mellan de båda ändlägena och knacka lite på ventilen.

Går dessa att serva på något vis, eller är det byte som gäller? Vad är det som hänger upp sig, den integrerade backventilen?

0079196__blandningsventil_vta313_300.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur hett vatten kör du igenom den? Fick haveri på en själv eftersom den inte gillade vedvarmvatten, lossade lite prytslar som täppte varmvattenledningen ut i huset.

mvh
 
Jag eldar också med ved, så hur hett vatten beror ju på hur mkt jag eldar. Låter inget roligt med delar som lossnar...
 
Delarna fastnade i närheten så jag behövde inte riva mycket, gissar att det heta vattnet sliter på ventilen, att den trögar och låter kan ju vara att det börjar bli beläggningar i den.

mvh
 
Slet av ratten på den och ser att det sitter en låsring bakom, frågan är om man ska ge sig på att plocka isär...
 
Jag gillar ju att skruva sönder saker, så jag stängde av vattnet och rev isär ventilerna, (jag har två st i serie) det var en hel del avlagringar och skit i dem, gjorde rent så gott det gick och återmonterade. Det verkar ha varit melodin, inte nog med att missljuden i rören försvann, jag fick varmare vatten och högre tryck/större flöde också!

Esbe rekommenderar att man ska smörja delarna med silikonfett, något sådant hade jag inte hemma, så det blev att montera ihop osmort, skall se om jag hittar lite fett till veckan, så får jag väl plocka isär dem igen och smörja lite...

Innanmätet i ventilen, i delen till höger sitter själva termostatpatronen, "pinnen" där i satt ganska fast och var full med avlagringar och skit.

IMAG0432.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
roke
  • Laddar…
Det fungerade några veckor, nu har skiten börjat krångla igen. Jag lyckades hitta service-kit billigt på engelska Ebay, så nu väntar jag på leverans...
 
Låter inte så smidigt.. vad var det för pryttlar som lossnade ur ventilen? Finns väl inte så mycket i ventilen som kan fara iväg, förutom oringar och så, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.