Hej
Jag har kanske lite för impulsivt köpt mig en TIG-svets av märket ESAB (LTG 150).
Tyvärr så verkar den inte helt kry då gas och ström är på konstant när huvudbrytaren är på. Det går att svetsa med om man använder den som scratchstart men liftarc-funktionen är satt ur spel. Jag har öppnat den för att se om det finns några uppenbara fel som är lätta att fixa men är lite osäker kring funktionen.

Tog lite bilder.
Kretskorten som styr Liftarc-functionen och upp och nedrampningen tror jag.
Det sitter två bruna motstånd på det vänstra kortet nedre högra hörn. Det högra av dom ser lite trött ut.
Interiör av en TIG-svets med kretskort och elektriska komponenter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det högra kretskortet har en pålödd komponent som ser lite suspekt malplacerad ut.(den vita)
Interiör av ESAB TIG-svets med synliga kretskort, komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kondensator som sitter på baksidan av där kontakten till knappen på handtaget ansluts ser sprucken och svälld ut. det är högt motstånd genom den så den är inte kortsluten iaf.
Interiör av en TIG-svets med synliga kablar och en elektronisk komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter även en bunt liknande kondensatorer vid potentiometern för strömstyrkan som är spruckna också.

Den gula komponenten mitt i bilden är relät (grundström) enligt manualen. Den växlar när jag byter mellan MMA och TIG.
Den blåa komponenten gissar jag är en solenoid som styr gasventilen. När jag mäter spånningen över denna så får jag inte ens en volt.
Interiör av ESAB TIG-svets med öppnat kretskort, kablage och komponenter som är under felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite mer bilder som kanske är relevanta.
Närbild på ett gyllene motstånd och ett gult relä i en ESAB TIG-svets, med fokus på komponentmärkningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Konstigt gegg i botten. Ser ut som det runnit från ledningarna ovanför.
Interiör av ESAB TIG-svets med synliga kopparlindade transformatorer och spillt material på bottenplattan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag mätte och observerade beteende i svetsen idag så fungerade knappen på brännaren och relät klickade när jag tryckte på knappen. Ett tag. Sen var den död igen. Tänkte att det kunde vara en ledtråd i felsökning.

Finns det nån kunnig i ämnet som kan hjälpa mig att avgöra om det är skrot eller om det går att laga.
 
  • Inre av TIG-svets med synliga kopparlindade transformatorer, kablar och möjlig vätskeläcka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Var den dyr? Man funderar ju på hur många kg koppar det är i en sån?
 
För dyr om den inte går att laga :rolleyes: 3000:-
Trodde att det var ett klipp iom att jag fick med en rejäl gastub.
Mycket koppar är det nog med den största felan av vikten är nog stålkärnorna.
 
M Mangan84 skrev:
För dyr om den inte går att laga :rolleyes: 3000:-
Trodde att det var ett klipp iom att jag fick med en rejäl gastub.
Mycket koppar är det nog med den största felan av vikten är nog stålkärnorna.
Beroende på vilken storlek på tub och hur mycket gas det var i kan det ju ändå ha varit ok pris.
 
F
M Mangan84 skrev:
För dyr om den inte går att laga :rolleyes: 3000:-
Trodde att det var ett klipp iom att jag fick med en rejäl gastub.
Mycket koppar är det nog med den största felan av vikten är nog stålkärnorna.
Tråkigt läge men som Nano säger, är det en flaska som är möjlig att fylla så är det kanske inte katastrof. En liten 5l kostar väl fortfarande runt 1500kr på en begagnatmarknad?

Det är ju fel som måste lösas på egen hand, det går aldrig att motivera kostnaden för felsökning hos ett proffs. Jag hade börjat leta mig bakåt runt triggern och om det ändå är så att den kortsluter sig själv på nåt sätt men det är ju bara en gissning.
 
Redigerat:
Jag la även ut en fråga på maskinisten och fick ett tips om att byta ut gamla kondensatorer och felsöka vidare sen om det behövs :) återkommer med resultat.

gasflaskan var tyvärr en 20l så den är det bara att lämna in och be om ursäkt över att man har.
Bara hyreskontrakt på såna.
 
DEN LEVER!!! Jag bytte dom trasiga kondensatorerna och den stora elektrolytkondensatorn och verkade göra susen!! :D
 
  • Gilla
kristofo och 4 till
  • Laddar…
Bra gjort! Jag fick i somras en gammal migsvets gratis som inte använts på 13 år.
Gick som en påse nötter.
På kretskortet var det en del oxidering så jag rengjorde och lödde om alltihop, sen fungerade den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.