Funderar på en Esab pinnsvets...frågan är, på infobladet står det citat:
"Kan användas med de flesta elektroder med dia. 1,6 till 2,5mm, och vissa med 3,2" vad betyder "vissa"?? Och hur långt klarar man sig med "bara" 2,5mm??

///K...
 
Det har nog med legeringar att göra, vissa elektroder behöver mindre ström än andra trots samma storlek.
Så den har nog tillräckligt med maxström för att klara alla 2,5 men inte tillräckligt för alla 3,2.
Om man klarar sig med bara 2,5 eller inte beror ju på vad man ska göra, alltså vilken typ av svetsning, men jag klarar mig gott med 2,0 och 2,5.
Ska man svetsa grova gods så är 3,2 att föredra. Kanske dålig fingervisning men jag brukar höfta på lite med att välja elektrodtjocklek efter materialens tjocklek... Är det 1,5-3 mm så använder jag mest 2,0. Är det 3-5 mm så blir det oftast 2,5. Tjockare än det så är det 3,2 som gäller såvida inte om man kan svetsa på båda sidor av ämnet.
 
  • Gilla
traw
  • Laddar…
Med 145 A och 2,5 mm tråd kan man svetsa hur tjockt somhelst men det kommer att ta tid att lägga sträng efter sträng.
Det beror helt på om man kan göra en riktig fogberedning.

Min första svets var en 180A medan kompisen fick en 140. Efter 39 år så finns min kvar.
Nu har jag en ännu större men 180 går ju att bära.

Försök att hoppa över enfassvetsen och skaffa en trefas.

Observera att det rekommenderas 16 A och det är väl lika ovanligt som trefas.

protte
 
Jag har en Kemppi Minarc 140 och den steker på bra med 2,5mm och kör även 3,2 om man inte har för bråttom. Den går även fint att köra på 10A om det inte är så mycket annat som belastar gruppen. 16 A rekommenderas dock enligt manualen, 80-90 A kör jag 2,5mm hela pinnen utan att 10A säkringen löser ut.

Antar att Esab Buddy är ungefär samma konstruktion, men den hade bara 55A vid 100%, Minarcen har 100A vid 100% och vid maxströmmen 140A ligger den på 35% intermittens. Buddyn har vid sin maxström 145A bara 15% intermittens.

Intermittensen anger hur mycket tid (%) man kan svetsa effektivt under en tiominutersperiod. 100%= ingen vila, 35%= svetsa 3,5min vila 6,5min. Kanske inte blir något problem, men rekommendationen brukar ofta vara att välja en svets med hög intermittens.. det kan ju i och för sig finnas andra faktorer som pris t.ex. som kan spela in på valet. :rolleyes:
 
  • Gilla
Remne
  • Laddar…
Jag tänkte också köpa en sån där, men det blev en Caddy Arc 151i istället. :)
160410_154941gg2PYF.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.