Någon som har koll på gamla pannor?

Vet ej hur länge den stått oanvänd förutom den här vintern.
Är det något man kan använda eller ska man kasta ut den?
Om det funkar så hade jag tänkt att köra pellets.
Men det beror ju på hur verkningsgraden blir mot en ny pelletspanna, om det motiverar ett pannbyte. Eller om pannan kanske är så dålig så den bör bytas i.a.f. (rost).

Vad betyder "W-batteri 35" som står på typskylten?

Är det en kombipanna?

Oljetanken är tom.
Så om man får för sig att elda med ved i den, hur mycket värmer den på ett inlägg (ej acctank)?
Kan det funka att värma upp systemet (77m² 1½ plans hus från -46) från ca 15°C till vad man nu ska upp i, utan att det finns ved kvar när systemet är varmt:D
Man kanske kan shunt'a ut mer värme på radiatorerna för att kunna ta emot all värme (utan att den ska strypa sig själv och pyrelda).
Tänkte att man skulle börja lite försiktigt med att dra igång systemet.
Man kanske ska börja med ett halvt inlägg?

Detta gäller sommartid (skriver kontraktet på huset i morgon, sen får vi se när inflyttnignen blir), man vill ju se att systemet funkar iaf.

Jag har inte så stor koll på sådant här (än).
Uj vad frågor det blev:)

Någon som har en manual till den här pannan?
 
  • IMG_5460.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5469.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5495.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5496.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_5497.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H
Prova elda upp den med ved försiktigt och kontrollera om den är tät att cirkulationen till radiatorerna fungerar och att systemet håller trycket.
Eryl brukar ge rätt bra verkningsgrad med pellets genom att rökgångarna är långa.. En ny panna med brännare kostar från drygt 40000 och uppåt + installation så det kan löna sig att använda den här pannan några år.
Antagligen går röken ut på undersidan av vedutrymmet och då skulle det kunna fungera med en brännare i översta vedluckan. Frågan är hur långt det är in till bakväggen. Normalt finns ett askutrymme under rökutloppet från vedutrymmet.. Är det skapligt stort kan det bli riktigt bra. En brännare med tryckluftsuraskning i övre luckan skulle kunna ge 3-4 veckors eldning utan några åtgärder annat än pelletspåfyllning.
Att ha brännaren i oljebrännarluckan fungerar nog också men askutrymmet är nog litet (bara att mäta upp).
Utan acktank får du väl inte elda med ved och det är nog inte heller någon lösning för att få värme.
 
Redigerat:
Jupp.
Hade bara tänkt att prova den lite innan man bestämmer sig för en pelletsbrännare.
Så man ser att den funkar.
Alternativt att man åker och handlar en dunk diesel och provar oljebrännaren :)

Läste någonstans (kommer inte ihåg var) att Iwabo skulle funka bra med Eryl, kan det stämma? Har en bekant som kör Iwabo (tror det var 30Kw modellen) och som är nöjd.
För min del verkar Iwabo S2 intressant. Dels att man kan köra på låg effekt för att få långa gångtider, sen om det behövs så kan man gå upp i effekt, finns tre lägen 10-20Kw.
 
Kör "dunken" först...Måste du byta panna? Finns det många pann-bränn alternativ...Men testa pannan först!

Mvh
 
H
Alla framåtbrinnande brännare passar. En Iwabo får man komplettera med en lågriktare eftersom den är uppåtbrinande.
Vilken effekt du ska köra på bestäms av bl.a. enegiåtgången, draget, motståndet i pannan och erhållen rökgastemperatur.
Ska du skaffa en begagnad brännare eller en ny? En Iwabo fungerar säkert bra men finns det bara tre valbara effektlägen är väl det lite magert? Hos Iwabo är vissa inställningar oåtkomliga för ägaren och bara en installatör har tillgång till de inställningarna. Synd eftersom Iwabo annars anses vara mycket hålbar.
 
Det är en fördel med digitalt inställbara brännare ..Men det har testats hit och dit Men JUST för förbrukningen är det inte bättre att köra på allt för låg effekt...Bäst brukar vara kring 14-16 kW ..(Om man nu inte har en jättevedpanna som kräver mer)Så igentligen räcker 1 st inställning...;)

Mvh
 
H
Jag tror den här pannan går bra att köra på hög effekt. Pannan har 27 kW effekt enl märkskylten. Är det räknat på olja är det bäst med en 20 kW brännare. Är det räknat på ved så går det också att köra med en 30 kW brännare. Då blir det högsta effektläget på Iwabo som används och de andra lägena finns till ingen nytta. Bara man kan finjustera matning osv. själv så förbränningen blir bra är det ingen fara.
 
Pratade med sotaren idag, han sa att det var en bra panna, skulle kunna hålla bortåt 50 år. Inte så bra för ved, men bra för pellets.
Så det blir inget pannbyte nu.
26 Mcal/h = 30,238Kw

Det blir troligtvis en ny brännare.
Iwabo's specialmeny vet jag hur man kommer in i, det stod i manualen jag tankade hem...

Aha, verkningsgraden kanske sjunker vid lågt effektuttag, så man förlorar totalt, mot vinsten som blir med lång gångtid.

Iwabo S2 har 3st effektlägen som man kan programera som man vill mellan 10-20Kw, tror att den är ställd på 12-15-18Kw vid leverans.
 
H
Men till Avancerat menyn behöver du en särskild kod och det är väl detta som gjort en del Iwabo ägare så förbannade. Att betala dyrt för en sak och sedan inte kunna finjustera variablerna själv.
 
Ok, det finns alltså ytterligare en avancerat-meny.
Jag tänkte på den som man kan byta effektläge, hur lång tid fläkten ska ventilera innan den tänder, eldkänslighet och övergångstid/matning mm i.
 
Hur var detta med menyerna nu då?

Är lite inne på Janfire nu, vad tror ni om den i den här pannan?
 
H
Om det behövs någon kod till avancerat menyn kan du väl få reda på från en ÅF. Kanske man gett efter på det här nu när försäljningen har gått ned.
Ska du ha brännaren i övre vedluckan så är väl Janfire en tung apparat som normalt ska stå på hjul på golvet.
Varför fundera på de två dyraste brännarna när du inte riktigt vet hur skicket på pannan är?
 
Tja, kvalité/driftsäkerhet förhoppningsvis :)
Men det borde väl vara ursållat på dåliga brännare nu för tiden?
Man kan ju ha brännaren kvar om man byter till en annan panna i framtiden.

Jag kommer självklart att provköra pannan först:)
Får man inte sämre verkningsgrad där?
Vore det inte bättre att ha den där oljebrännaren sitter, och aska ur oftare?
 
H
Att de brännarna är så dyra beror nog mest på den komplicerade mekaniska askurskrapningen och inte på någon bättre kvalitet. I den här typen av panna kan man väl använda tryckluftsuraskning som finns nu för tiden.
Vad jag förstått så blir verkningsgraden bra också med brännaren i övre luckan i en Eryl och askutrymmet blir stort.
Utnyttjar oljebrännaruttaget verkligen hela pannan? Det beror på hur rökgångarna går. Är inte oljebrännarutrymmet väldigt litet.

Att byta till en ny panna och behålla brännaren går ju men ska man ändå betala för installation osv. så känns det nog mest lockande att skaffa en integrerad panna typ Ariterm Biomatic på en gång
 
Aha...
Hur funkar tryckluftsuraskning?
Oki, har ingen koll på var det är bäst att ha brännaren, antog bara att det var oljeplatsen;)
Jo precis, det med integrerad panna lät vettigt.

Jag slog till på en äldre Iwabo villa-s (1992) idag.
Brännare, veckoförråd, 2,5-3m skruv och ca 450kg pellets för 5000kr:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.