Har inplanerat byte av värmeanläggning till nästa sommar och står därför med en gammal Erylpanna med en Eurofire pelletsbrännare på till dess. En lösning som jag vill lägga så lite pengar på som möjligt.

Huset är från början av 1900-talet 180 kvm + källare på 80.

Alla gamla vred på elementen byttes i våras till termostater pga läckage

I dagsläget styrs värmen från en Honeywell givare i hallen som via relä styr om cirkulationspumpen ska gå igång eller inte.
Shunten på pannan sitter som berget. Har med väl avvägt våld försökt lossa den, men den sitter där den sitter och det är fulla spjäll som gäller.

Sammantaget gör detta att när givaren i hallen tycker att det blivit för kallt så vräks det ut 80gradigt vatten i systemet med en hel del knäppande och knakande som följd.

Min fråga är därför: Tror ni att det finns risk för "slitage" eller "skador" på rörsystemet som resultat av detta om det får vara så fram till nästa sommar? Om så, vad rekommenderar ni att jag gör för att minska skadorna?

Tack på förhand
 
Ta en stor (och vass) rörtång och vrid på shuntaxeln tills den släpper.
 
Tycker väl att jag har prövat det men är lite skraj för att dra sönder shunten. Ser i skräck för mitt inre hur elementen blir tomma och jag mycket blöt....
 
Ta bort lock och prova smörja upp grejjerna...
En shunt skall väl motioneras 1 ggr i mån..

Mvh
 
Tigger skrev:
Sammantaget gör detta att när givaren i hallen tycker att det blivit för kallt så vräks det ut 80gradigt vatten i systemet med en hel del knäppande och knakande som följd.
:eek: Det 80 gradiga vattnet är döden för dina nya fina termostater. Lyd Matss råd, försök att lossa shunten.
 
Ska göra en mer aggressiv attack på shunten i kväll för att se om den släpper. Verktyg har jag så det är väl armstyrkan det hänger på..... Återkommer i afton....
 
Hmm har den inte motionerats på nåt år ha en bättre-Begagn i beredskap för den kan sitta som svetsen.;)...

Mvh
 
Annars! Kan du ställa brännaren att den stoppar vid 70 C...;) Om det funkar med dusch disk värmen ..osv ?

Mvh
 
Har med säkerhet inte motionerats på 2 år. Bättre begagnad blir lite lurigt. Shunten är monterad direkt ovanpå pannan och bytes inte utan vidare. Därav min försiktighet med våldet. Att ha sönder shunten är liksom ett väldigt dåligt alternativ... :)
 
Immobil skrev:
:eek: Det 80 gradiga vattnet är döden för dina nya fina termostater.
På vilket sätt då? Danfoss ventiler tål tex 120 gradigt media.
 
Redigerat:
Jag visste inte, att det fanns termostater för radiatorer som klarar så hög värme. Nu vet vi iofs inte vilket fabrikat TS har. ;-\
 
Termostaterna klarar bara 60 grader omgivning, men ventilen klarar mer. Om det är 60 grader i rummet, så antar jag att termostaterna är det minsta problemet. :)

MMA:s ventil tycks bara klara 100 grader. Illa...
 
Nu har jag lyckats få shunten att röra på sig. STOR rörtång och båda fötterna på väggen plus en flaska 5-56...:p

Pelletspannan kör mellan 66 och 80 grader ut till radiatorerna ligger det på 40/45. Lite osäkert eftersom finiställningen inte riktigt existerar. Är markant mindre ljud pga av att rören pendlar i temp nu.

Lär väl ta en vecka eller så innan man får in känslan för hur man ska justera det för att få den värme man vill ha....

Just det det är Danfoss termostater. I vardagsrummen sitter de på 1 3/4 rör så det är rejäla grejor :p
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.