Har precis flyttat in till en gammal hus där det finns en Eryl DP kombipanna som just nu går på olja. Det verkar finnas någon form elgenerator men jag låter det vara osagt.
Tyvärr går det inte att få tag på någon handbok eller bruksanvisning för hur man eldar i den och vi vill börja elda så snart oljan tar slut.
Vi kontaktade Eryl men de skickade 3 värdelösa papper om effekt och annan text som tyvärr är det sämsta jag har sett.

Vet någon därute var man får tag på information eller liknande på hur man går tillväga för att börja elda eller vilka man bör kontakta? Vilka ventiler eller kranar man öppnar eller stänger?
 
Krilleman
snabb sökning på google gav två träffar högst upp om ägare av denna panna på två olika forum, pellets.info och detta du är på nu, pm till någon av dom kanske kan lösa ditt problem...
 
Vad vill du veta -Har en gammal Eryl panna själv.....
 
Om den eldas med olja innebär det inte att det går att värma ett hus med ved i den bara för att det finns en vedlucka. För vedeldning behövs en ackumulatortank oxo..
Vill du elda billigare än olja så kan du söka på pellets.info efter eryl så ser du hur andra har gjort för att få in en brännare. Vedeldning kräver speciella pannor och massor med dyr extrautrustning.
Vill du inte svära över gamla grejer så byt ut den till en modern vedanläggning eller modern pelletspanna så kan du ägna din tid åt nyttigare saker.
 
Jag har en pelletsbrännare i oljedelen på min Eryl DP, det fungerar väldigt bra. Pannan har ju stort utrymme för aska och behöver inte askas ur så ofta. Jag brukar bränna upp ca 1 ton pellets mellan asktömmningarna.
Som vedpanna tror jag inte den fungerar så bra.
 
Min dubbelpanna är från 60 talet någon gång var Olje eldad. Det första jag gjorde var att montera bort oljebrännaren & sätta dit en pelletsbrännare från Roslagsbrännaren. Ved delen orörd. Sedan har jag i flera år eldat pellets & ibland även ved /briketter.

Nu har jag uppdaterat mitt system from hösten 2010, jag kopplade bort tappvatten beredningen från Eryl pannan, kopplade radiator kretesen till en Ack tank med en laddomat emellan & i den tanken ligger nu tappvatten beredningen samt en elpatron. Fn eldar jag bara ved i pannan, pelletsen har jag inte sparkat igång än. Som jag ser det så är denna lösning hyfsat ekonomisk & jag ser ingen anledning att kasta ut pannan ännu.
 
I mitt föräldrahem fanns en Eryl dubbelpanna. Den gick utmärkt att elda med ved t ex vid strömavbrott. Cirkulationspumpen gick att koppla förbi och rören i huset var tillräckligt grova för självcirkulation. Vid ett par tillfällen körde min pappa pannan på ved för att se hur mycket ved det gick åt för att värma huset. Med den panna du har är det inte säkert att vedeldningen blir helt optimal, men man ska inte förakta gammal teknik.

Du ska inte stänga några ventiler jämfört med oljeeldning. Se till att brännaren är avstängd. Kolla att säkerhetsventiler finns och fungerar.

Till dragluckan ska det finnas en dragregulator som reglerar draget utfrån pannans temperatur. Denna får man finjustera under eldning för att få optimal förbränning.
Tillse att eldstaden är ordentligt sotad. Sot på pannväggarna försämrar verkningsgraden. Kolla också med din sotare att skorstenen är i sådan kondition att den klarar vedeldning.
För att få drag i skorstenen kan du behöva tända ett tidningspapper i sotluckan om skorstenstocken är kall.

Gör en liten fyr i eldluckan med dragluckan öppen och lägg succesivt in större vedträn. Elda lugnt och håll koll på panntemperaturen. Försök hålla 80 C och var fösiktig så att du inte kommer upp i kokning. Börjar det koka så öppna alla VV-kranar och sätt shunten på värmen till max och stäng dragluckan.

Kolla på biblioteket eller på antikvarit om du kan hitta en gammal bok från 30- 40-talet som heter "Handbok för värmeledningsskötare". I den står det mesta som du behöver veta om eldning av pannor.
Även om nu inte pannan är jämförbar med moderna anläggningar kan det ju vara kul att kunna köra den på ved. Och fungerar den och den räcker för dina behov kan du ju köra på tills det är dags att byta ut den.
 
Redigerat:
Jag hade en gammal ERYL dubbelpanna från 1964 innan jag köpte en ny vedpanna. Jag skulle inte rekommendera att elda med ved i den. Däremot fungerade den bra ihop med en pelletsbrännare. Jag köpte en beg. EP-brännare (den med integrerat förråd), bara att skjuta brännaren mot oljeeldningsluckan och köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.