Hej på er!
Har i dagarna tagit över ett hus, där köket nyligen renoverats.
I huset finns mekanisk frånluft… eller fanns?
Frånluftskanaler finns från kök, bad och tvätt, men i systemet finns inte någon regelrätt frånluftsfläkt utan denna har ersatts med en köksfläkt från Ikea.
Det hela känns lite lustigt och tidigare ägare har anlitat en firma för ombyggnationen.

kan en köksfläkt verkligen fungera tillräckligt väl för att ersätta frånluftsaggregatet?
 
Köksfläkten måste i så fall ingå som del av ett komplett ventilationssystem för att de ska vara mekanisk frånluft i huset. Låt en ventilationsfirma kolla upp det. När är huset byggt?
 
J Josth skrev:
Köksfläkten måste i så fall ingå som del av ett komplett ventilationssystem för att de ska vara mekanisk frånluft i huset. Låt en ventilationsfirma kolla upp det. När är huset byggt?
Huset är byggt 71.
Jag tänker på den typen där det sitter en ”fläkt” bakom kryddhyllan exempelvis, där denna går på lågvarv tills dess att man ökar på fläktkåpan över spisen.
Jag bara antog att det suttit något likande här som nu ersatts med en ”vanlig” köksfläkt
 
Om det bara är en vanlig köksfläkt klarar den inte hela frånluftsbehovet. -71 var det fortfarande självdrag som gällde och vanlig köksfläkt vid spisen.
 
J Josth skrev:
Om det bara är en vanlig köksfläkt klarar den inte hela frånluftsbehovet. -71 var det fortfarande självdrag som gällde och vanlig köksfläkt vid spisen.
ja men då så, då behöver jag inte fundera mer över det.
Tack för svar!
 
Då blir ju snarast frågan hur man bör göra för att förbättra självdrag i badrum.
Eftersom att alla rum med ”smutsig” luft är sammankallade med ventilationskanaler som mynnar ut i samma takhuv.

Misstänker att om jag installerar någon typ av fläkt i badrummets självdragsventil kommer jag samtidigt att sprida ut denna luften på övriga sammankopplade platser?

Skulle det gå att komplettera given uppsättning av kanaler med någon typ av fläkt för en vettig funktion eller ska man helt sonika riva ut alltihopa och installera ftx? Eller är ftx helt bortkastat i ett så pass gammalt hus?
 
Om du säkerställt att det är självdrag du har och inte en bortmonterad kryddhyllefläkt finns ju ganska enkla lösningar att ta till! Den enklaste är att installera en paxfläkt i badrummet på frånliftsventilen, dock är det viktigt att säkerställa att du inte skjuter ut fuktig luft på en annan plats i huset! Det andra är att plugga bef ventil och ta upp en ny, exempelvis genom väggen och därtill montera en fläkt som går på lågvarv och ökar vid fukt. Vill du få bättre luft i hela huset till en vettig peng kan man installera en takfläkt som suger luft från samtliga ventiler.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Om du säkerställt att det är självdrag du har och inte en bortmonterad kryddhyllefläkt finns ju ganska enkla lösningar att ta till! Den enklaste är att installera en paxfläkt i badrummet på frånliftsventilen, dock är det viktigt att säkerställa att du inte skjuter ut fuktig luft på en annan plats i huset! Det andra är att plugga bef ventil och ta upp en ny, exempelvis genom väggen och därtill montera en fläkt som går på lågvarv och ökar vid fukt. Vill du få bättre luft i hela huset till en vettig peng kan man installera en takfläkt som suger luft från samtliga ventiler.

Då låter ju en ”takfläkt” som ett rimligt alternativ.
Här kommer första frågan: vad är det? Haha
Skämt å sido.. jag förutsätter en fläkttyp som monteras i kåpan ovan yttertak.
Hur styr jag denna på lämpligast sätt?
Fukt i badrum, värme i tvättstuga och matos i kök. Det måste bli flera olika styrningar som triggar fläkten då antar jag?
 
Redigerat:
8 87d skrev:
Då låter ju en ”takfläkt” som ett rimligt alternativ.
Här kommer första frågan: vad är det? Haha
Skämt å sido.. jag förutsätter en fläkttyp som monteras i kåpan ovan yttertak.
Hur styr jag denna på lämpligast sätt?
Fukt i badrum, värme i tvättstuga och matos i kök. Det måste bli flera olika styrningar som triggar fläkten då antar jag?
Takfläkt är precis som du beskriver det! Sitter uppe vid takkupan och regleras antingen via köksfläkt eller annat vred beroende på vilken lösning man vill ha.
Jag tror det fungerar precis som en kryddhyllefläkt, dvs grundfördragen hela tiden och sedan kan man forsera flödet exempelvis när man lagar mat eller vid dusch. Det är alltså inget som sker per automatik.
 
  • Gilla
87d
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Takfläkt är precis som du beskriver det! Sitter uppe vid takkupan och regleras antingen via köksfläkt eller annat vred beroende på vilken lösning man vill ha.
Jag tror det fungerar precis som en kryddhyllefläkt, dvs grundfördragen hela tiden och sedan kan man forsera flödet exempelvis när man lagar mat eller vid dusch. Det är alltså inget som sker per automatik.

Jag börjar överväga om inte en lösning med kallrasskyddade fläktar (typ Fresh Intelivent) skulle kunna funka som lösning.
Att alltså montera 1 fläkt per rum med självdragsventilation.
Känns som att man vinner flera funktion, exempelvis forcering vid fukt eller lukt. Dessutom grundfördrag. Frågan är väl om dessa ”orkar” att dra ut luften genom ca 2-3m kanal.
 
8 87d skrev:
Jag börjar överväga om inte en lösning med kallrasskyddade fläktar (typ Fresh Intelivent) skulle kunna funka som lösning.
Att alltså montera 1 fläkt per rum med självdragsventilation.
Känns som att man vinner flera funktion, exempelvis forcering vid fukt eller lukt. Dessutom grundfördrag. Frågan är väl om dessa ”orkar” att dra ut luften genom ca 2-3m kanal.
Du skriver alla rum? Jag själv har installerat Fresh frånluft i badrum och toalett. I badrummet går det ut via fasad, dvs kort sträcka. På toan går det via bef kanaler och på en sträcka på 3m och det fungerar fint.

Tänker att om man har självdrag så är det i princip ingen ventilation alls så alla förändringar blir oftast bättre! Värt att tänka på är att du ska ha frånluft i kök, badrum, toalett och tilluft i alla sovrum.
 
D DahlEricsson1000 skrev:
Du skriver alla rum? Jag själv har installerat Fresh frånluft i badrum och toalett. I badrummet går det ut via fasad, dvs kort sträcka. På toan går det via bef kanaler och på en sträcka på 3m och det fungerar fint.

Tänker att om man har självdrag så är det i princip ingen ventilation alls så alla förändringar blir oftast bättre! Värt att tänka på är att du ska ha frånluft i kök, badrum, toalett och tilluft i alla sovrum.
Ja det är riktigt, ”alla” rum innefattar tvätt, bad och kök. Övriga rum saknar helt frånluft.
Tilluft kör jag via spaltventiler i sovrummen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.