Förslag på hur jag säkert får tag på en pump som ersätter denna:
Specifikationsetikett på en Foras vattenpump, modell JA100T, med teknisk information som effekt och flödeshastighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har haft rörmokare till hjälp men han lyckades inte få till en pump med tillräckligt tryck. Pumpen är nu helft kass o vi står helt utan vatten. Djup handgrävd gammal brunn.. HJÄLP!
 
Ja den hittade jag själv också. Men det stod inte mycket om den... skulle vilja läst mer specifikationer. Kunde inte hitta det
 
Det ska väl inte vara några konstigheter att ersätta den. Antar att det är en JET-pump.
Verkar konstigt att de inte hittade en ersättare..
 
L lordi skrev:
Det ska väl inte vara några konstigheter att ersätta den. Antar att det är en JET-pump.
Verkar konstigt att de inte hittade en ersättare..
Jet alltså, fel av mig ovan...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Borde ju inte vara så bökigt, vad stupar det på?
[länk]
Rörmokarens pump hade jämförbara specifikationer men klarade inte av att hålla trycket i ledningarna.
Som sagt djup gammal handgrävd brunn i sandjord
 
Kvarnhia Kvarnhia skrev:
Rörmokarens pump hade jämförbara specifikationer men klarade inte av att hålla trycket i ledningarna.
Som sagt djup gammal handgrävd brunn i sandjord
Hm?
Får man tryck, så är det tryck...finns fungerande backventil?
Hur mycket vatten går det åt?
 
Den som höghus länkade till ger 10l/min vid en tryckhöjd av 4,7 meter så den är likvärdig.

Om rörmokaren testade med en pump som ska ge samma prestanda så tror jag det är något annat fel än själva pumpen
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
L lordi skrev:
Den som höghus länkade till ger 10l/min vid en tryckhöjd av 4,7 meter så den är likvärdig.

Om rörmokaren testade med en pump som ska ge samma prestanda så tror jag det är något annat fel än själva pumpen
Nja... rörmokaren gav upp, tog bort sin pump och lyckades få igång vår gamla pump efter lite trix och den fungerade tills nu... ett halvår senare. Men nu är den helkass. Det bara surrar lite i den.
 
Kvarnhia Kvarnhia skrev:
Nja... rörmokaren gav upp, tog bort sin pump och lyckades få igång vår gamla pump efter lite trix och den fungerade tills nu... ett halvår senare. Men nu är den helkass. Det bara surrar lite i den.
Såg nu att det är en trefaspump. Kanske rörmokaren råkade få fel rotationsriktning vid bytet.
 
L lordi skrev:
Såg nu att det är en trefaspump. Kanske rörmokaren råkade få fel rotationsriktning vid bytet.
Inte första gången isf...
/fd elektriker :rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.