Kontrollenheten, 10 år gammal, är stendöd. Kollade säkringen som finns i enheten och den är hel. Men en jordfelsbrytaren slog, och sen en säkring, så jag antar att det var då det gick sönder.

Ringde till Roth och de säger att modellen inte finns längre och de nya är inte kompatibel med de rumsgivarna jag har. Då måste jag bytta hela systemet inkl de hattar (komma inte ihåg vad de heter - ställdon?) om öppna och stänga flödet.

Jag har fyra termostater/rum där den större rum har två slingor.

Vad har ni för rekommendation för ersättningskitt? Roth rekommenderade RSK Nr. 297 31 15 men det är bara en del i det hela.

System har en vanlig stickproppskontakt. Får man bytta det själv? Om inte, är det en elektriker eller en VVS snubbe som kan fixa det? Jag minns att jag fick grejer men dem själv med manualen för att får dem uppkopplat eftersom personen som installerat dem inte gjorde rätt. Nyare system här säkert en app som gör det lättare...

Tacksam för tipps.
 
  • Uppkopplad golvvärmeanläggning med distributör, ventiler och kontrollenheter i teknikskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det står en spänning på donen och kanske NO, så när donet blir spänningslöst så är det full fart på flödet. Du kan ta vilken central som helst, begagnad eller ny, problemet är då att termostaterna inte passar, är dom med kabel eller trådlöst nu.. Men varför ska du ha något som kallas APP. Bara en massa elektronik som kan strula. Det går att vara utan allt det där, men inte fel att ha termostat ( innegivare ) i något soldränkt rum, men absolut inte i samma rum som ett med kamin som kanske styr centralt via en värmepump
 
J jonaserik skrev:
Det står en spänning på donen och kanske NO, så när donet blir spänningslöst så är det full fart på flödet. Du kan ta vilken central som helst, begagnad eller ny, problemet är då att termostaterna inte passar, är dom med kabel eller trådlöst nu.. Men varför ska du ha något som kallas APP. Bara en massa elektronik som kan strula. Det går att vara utan allt det där, men inte fel att ha termostat ( innegivare ) i något soldränkt rum, men absolut inte i samma rum som ett med kamin som kanske styr centralt via en värmepump
Hej Jonas,

Det tog mig en stund att fatta men nu är jag lite mer påläst. Donen = ställdonen. Vi har ingen värme i dessa rum just nu - då är de NC (normally closed).

Termostaten är trådlös. Men att jag måste bytte donen men enlig Roth mannen berör på att de har bytt från NC till NO? Eller finns det andra faktorer t.ex olika spänning?

Jag behöva inte ha något med en app i sig men temperaturstyrning är ett måste, eftersom några rum inte används så mycket och andra är sovrum där man vill har det lite kallare.
 
Kanske kan du ersätta bef. nätdel med en ny trafo.
Kolla lite/ta bilder på nätdelens innehåll, kanske går det att avgör vad det är för grej/spänning.
Det brukar vara 24 V växel till dessa system då finns det gott om ersättningsprodukter.
 
S Swedave skrev:
Hej Jonas,

Det tog mig en stund att fatta men nu är jag lite mer påläst. Donen = ställdonen. Vi har ingen värme i dessa rum just nu - då är de NC (normally closed).

Termostaten är trådlös. Men att jag måste bytte donen men enlig Roth mannen berör på att de har bytt från NC till NO? Eller finns det andra faktorer t.ex olika spänning?

Jag behöva inte ha något med en app i sig men temperaturstyrning är ett måste, eftersom några rum inte används så mycket och andra är sovrum där man vill har det lite kallare.
Ok jag är med, nu när det är tvärsvart i centralen, så är det säkert trafon 230/24 som sagt upp sig, riv ut allt ur lådan. koppla in 230 på trafons primärsida, mät på kortet baksida, finns det 230 där, så det 2 st lödningar
Som det ska vara 24 V på , om du tänker dig trafon på framsidan och tänker baksida, så är det nog bara 4 lödningar för den. finns det inte 24 V på dom andra lödningarna, har trafon gett upp, inget ovaniigt. Då kan man löda loss trafon och koppla in vilken trafo som helst som ger 24V och cirka 2 amp.
 
  • Gilla
Swedave
  • Laddar…
Intressant - det ska jag kolla. Trafo är delen till väster anta jag. Jag får se om jag kan öppna upp det. Jag råka ha en nyköpte 24v 3A...
 
Jaaa. Vänster delen är en tung trafo. Jag klippte av och testade. Noll.. Sätt i en annan trafo och det funka igen! Tack för tipset.

Finns det något anledning att de använder en sån tyng core trafo? Det är under 2A så inget speciellt.
 
  • Elektroniskt testupplägg med multimetrar, klämmor och mörkgrå enhet, troligt experiment eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett värmesystems kontrollskåp med rördelar, ventiler, elektriska komponenter och ställdon monterade på en perforerad platta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du ser, billigaste möjliga, härligt att se dioderna lysa i centralen igen, grattis till att ha en annan trafo på hyllan. Lycka till med värmen och sparat kanske 10 kkr.
 
  • Gilla
Swedave
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske kan du ersätta bef. nätdel med en ny trafo.
Kolla lite/ta bilder på nätdelens innehåll, kanske går det att avgör vad det är för grej/spänning.
Det brukar vara 24 V växel till dessa system då finns det gott om ersättningsprodukter.
Ah nej men vänta nu. Det gammal trafo var 24v AC ser jag nu. Därför var det coil. Jag ersatt med DC. Det funka men DC men jag dra ut den innan något händer. Så många misstag är möjligt...
 
Redigerat:
OK - jag har ingen aning varför det funkade med DC, men det såg ut som bara två donen hade öppnade där jag förväntade att fyra skulle vara på. Nu leta jag efter rätt trafo....
 
Efter trafon sitter det säkert en likströmbrygga och en spänningsregulator för elektroniken. Och får man då rätt in med + och minus på den så kan det fungera. Men bäst med en 24 VAC som det är från början i orginal.
 
S Swedave skrev:
Ah nej men vänta nu. Det gammal trafo var 24v AC ser jag nu. Därför var det coil. Jag ersatt med DC. Det funka men DC men jag dra ut den innan något händer. Så många misstag är möjligt...
Normalt är det inga problem att koppla likspänning istället för växel till en pryl. Det omvända är däremot inte att rekommendera.
 
  • Gilla
Swedave
  • Laddar…
Själva styrboxen likriktar och glättar nog till 24VDC för intern bruk.
Frågan är vad ställdonen vill ha. Kollade lite snabbt och den Roth jag kikade på klarade både AC och DC.
 
Hittade en lämplig 24V ac från någon gammal utomhus belysning och satt den i istället. Allt verkar vara i ordning nu.

Tack samtliga för hjälpen.
 
  • En transformator med elkablar på röd bakgrund, informationsetiketter synliga, elektronisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.