Min glaset på spisen min har gått sönder och det kostar 12 tusen att byta. Åldersavdraget på spisen är 80% då den är ganska gammal. Nypriset för hela spisen är idag 77 tusen.

Hur funkar det med åldersavdraget - Bör jag få 20% av 77 tusen för att laga glaset eller 20% av 12 tusen? Ej räknat eventuell självrisk då.
 
Såvitt jag förstår så bestämmer först bolaget om skadan skall/kan repareras eller inte. Sedan ersätter de 20% av reparation, eller nyinköp.

Jag kan iofs. tycka att det är lite ologiskt att tillämpa åldersavdrag på en reparation. Motivet för åldersavdrag är "huvudprincipen", att man får inte tjäna på en skada (har för mig att det tom. är lagstadgat). Så får man något som är bättre/nyare än det som skadats, så skall avdrag göras,. Men efter en reparation har man ju samma gamla spis.
 
Så skulle inte jag tolka det.
Spisen borde värderas till ca 15kkr enligt åldersavdraget. Alltså är en reparation billigare än att ersätta spisen med 15kkr. Således borde reparationen bekostas med avdrag för normal självrisk.

Men varför är glaset så dyrt?
 
Så här skriver försäkringsbolaget i beslutet.

Värdering hushållsmaskin
Vid värdering av hushållsmaskiner utgår vi ifrån kostnaden för material och arbete, så kallad återställningskostnad. Från den summan gör vi sedan avdrag på grund av ålder och slitage.

Jag hade trott att de skulle räkna som du beskriver här Daniel men tydligen inte.

Glaset är dyrt för att det är en Ilve-spis och orginalglas (trodde också att försäkringsbolaget skulle ta hela kostnaden minus självrisk).
 
Redigerat:
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När jag söker hittar jag betydligt billigare glas.
[länk]
Vet inte om jag läser rätt men det där verkar vara till ugnsluckan? I mitt fall är det induktionshällen som spruckit.
 
Aha, då missförstod jag.
 
Då försäkringsbolaget när jag anmälde skadan sa muntligt att de skulle ersätta lagning upp till 20 % av priset så har jag ändå hört av mig till dem för att klargöra vad som faktiskt gäller. T.ex. om jag nu skulle kunna ändra mig och istället köpa en ny spis till en kostnad av de 11000 för försäkringsbolaget. Återkommer i tråden här om någon är nyfiken.
 
Kanske skiljer sig från olika bolag. Men vanligtvis jämför man repkostnaden mot nypriset. Ersätter det billigaste sen ett åldersavdrag på summan.

Så i ditt fall 12000*0.2 sen självrisk på den summan. Så kommer knappat bli någon ersättning tyvärr
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Brorw Brorw skrev:
Kanske skiljer sig från olika bolag. Men vanligtvis jämför man repkostnaden mot nypriset. Ersätter det billigaste sen ett åldersavdrag på summan.

Så i ditt fall 12000*0.2 sen självrisk på den summan. Så kommer knappat bli någon ersättning tyvärr
Så blev det och det slutade då med att det var bättre att använda RUT än att göra ett försäkringsärende av detta.

Har inte varit med om att bilförsäkringar fungerar på samma vis, men de kanske är ett undantag? Där har jag fått bilen lagad med endast självrisk bortdragen trots att bilen haft ett antal år på nacken. Med samma resonemang som för spisen så borde ju åldersavdraget vara ganska stort då ju bilar typiskt tappar kanske halva värdet på bara 3-5 år.
 
P Peter321 skrev:
Så blev det och det slutade då med att det var bättre att använda RUT än att göra ett försäkringsärende av detta.

Har inte varit med om att bilförsäkringar fungerar på samma vis, men de kanske är ett undantag? Där har jag fått bilen lagad med endast självrisk bortdragen trots att bilen haft ett antal år på nacken. Med samma resonemang som för spisen så borde ju åldersavdraget vara ganska stort då ju bilar typiskt tappar kanske halva värdet på bara 3-5 år.

Precis, två helt olika delar i vilkoren som reglerar skadorna. Men du är inne på rätt spår, försäkringen hjälper till med marknadsvärdet. I dom flesta fall så betalar man bara självrisk och sen är problemet borta.
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Så blev det och det slutade då med att det var bättre att använda RUT än att göra ett försäkringsärende av detta.
Det låter iofs. märkligt. RUT får du ju bara för arbetskostnaden, den bör vara rätt begränsad för en så enkel reparation, däremot gissar jag på hög materialkostnad.
 
H hempularen skrev:
Det låter iofs. märkligt. RUT får du ju bara för arbetskostnaden, den bör vara rätt begränsad för en så enkel reparation, däremot gissar jag på hög materialkostnad.
Efter avdrag för ålder och självrisk skulle jag bara fått några hundra från försäkringsbolaget, arbetet kostade 3000 så RUT blev 1500 vilket gjorde det till ett bättre val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.