Hej,

Efter att taket började läcka i vintras så har vi nu i ett halvår väntat på en bedömning från säljarens försäkringsbolag. De kom (till min förvåning) fram till att det skulle betraktas som dolt fel och ersättas redan i första vändan - skönt!
De har vidare gått med på att ersätta till befintlig standard vid köpetillfället, dvs låta mig stå för den del av kostnaden som motsvarar åldern vid köpetillfället.

Fråga 1:
Nu undrar jag hur man kommer fram till den genomsnittliga livslängden på mitt tak? Först hänvisade de till statistik från RSV och Svensk Byggtjänst, men sedan nämnde de en siffra helt utan underlag och påstod att de gjort en bedömning baserad på erfarna byggnadsingenjörer. Kan försäkringsbolag "hitta på" siffror på det här sättet själva utan att hänvisa till oberoende officiell statistik?

Fråga 2:
Vissa delar av arbetet kommer att byta material som slits - t.ex plåten på taket. Här är det ju rimligt med åldersnedskrivning. Men man byter ju aldrig eller väldigt sällan råspont/underlagspapp/isolering/gips och så vidare. Ska man be försäkringbolaget att ta fram ålderavdrag för varje enskild komponent, eller hur går man smidigast till väga?

Som privatperson så kunde man tro att allt det här var "mainstream" och gick på rutin. Men det verkar som om just det här försäkringsbolaget i varje fall försöker förenkla så mycket som möjligt och hitta (för dem) billiga lösningar. Det är ju iofs deras jobb, men jag trodde att det fanns branchnormer de var tvungna att följa..

Tacksam för all input - egna erfarenheter, tips om hur andra försäkringsbolag agerar, osv!
 
Försäkringsbolag o dolda fel är skiljda saker, så vitt du inte pratar om säljarens dolda fel försäkring.

Om det blir ett dolt fel och försäkringsbart så skall väl säljaren ersätta dig för de kostnader som försäkringen inte tar - minus lite uppgradering kanske? Oftast blir det förlikningar då du får en del som ersättning. Detta är ju en förhandling. Sälljaren kan också bestrida ett dolt fel krav - det kan bvara avgöras i domstol som jag förstår. ett försäkringsbolag kan inte bestämma att det är ett dolt fel - rätta mig om jag har fel , nån!
 
Försäkringsbolag jobbar via sk skadereglerare. Deras jobb är att få ned kostnaden så de kommer troligtvis att försöka på alla de sätt att få ner deras ansvar och öka ditt.
Lite mer info:

Vår erfarenhet av skadereglerare är att de försöker hitta alla möjliga saker som gör att kostnader inte skall tas hand om av dem (IF i vårt fall). De försökte tom klassificera vårt badrum som icke fackmannan mässigt utfört pag att tätskikt rollats på. Det visade sig att tätskiktet skulle rollas på och när vi bad om papper på vilka punkter badrummet brister i "fackmannanmässighet" så kom de fram till att det kanske var fackmannamässigt ändå. Så funkar nog de flesta försäkringsbolag. Vi fick hela tiden stå på oss. Vi hade tom papper på badrummet med kvalitets ansvariga mm. Muntligt hävdade IF att "pappret nog var förfalskat" men då blev vi förbannade och bad dem i så fall printa ned det på papper så vi kunde använda det i rättsak (mot de som sålt badrummet). DÅ ändrade de sig igen.........

Å så har just IF reklam som antyder att de betalar för skador lätt! Det är så man baxnar!

Lycka till!
 
Jo, precis, det är säljarens ansvarsförsäkring vis överlåtelse av fastighet jag hänvisar till.
Som konsument tycker jag att det borde finnas en ansvarsnämnd för försäkringbolag, där de kan bli "prickade" om de beter sig bedrägligt.
Nu fick jag tips om att ARN 2000:1388 skulle rekommendera att åldersavdrag INTE görs för ansvarsförsäkringar... Låter lovande!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.