Hej på er!

Först ber jag om ursäkta om det här forum är avsett endast om juridik husförsäkringar relaterad, mitt ämnet gäller juridik personlig olycksfallsförsäkring en Moderator radera bort om jag har postat fel.

Här är ämnet:

I mitt husförsäkring ingår olycksfallsförsäkring plus att jag har en olycksfallsförsäkring till från facket och jag har drabbats av diskbråck får fyra månader sedan och nu kan jag går med hjälp av kryckor och äter fortfarande morfin och rehabilitering, i den här situation får jag begära ersättning från båda båda försäkringsbolag?

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Hej,

Japp, bara att ansöka. Sen beror det givetvis på villkoren om du också beviljas ersättning från andra bolag.
 
Du kan ansöka till flera olika försäkringsbolag. Men du har aldrig rätt till en ersättning som överstiger skadan. Det är ju lätt att avgöra om det ex. gäller ett stulet föremål, det kan värderas efter objektiva metoder.

Men en personskada är svårare att värdera.

Mn för dig kan ju ett av bolagen ha mera generösa ersättningsvillkor. Jag tror att du måste meddela bolagen att du söker ersättning från mer än ett bolag.
 
Du kan ev få ersättning för sveda och värk från flera bolag beroende på vilka avtal du har. Du kan inte få dubbla ersättningar för dina direkta utgifter/kostnader.
 
O
Jag kan vara ute å cykla.... Men brukar det inte stå ibland om man söker från fler FB? När man fyller i blanketten?
 
Kommer inte ihåg, har bara gjort en skadeanmälan senaste 20 åren, bortsett från ett par bilskador, men då fyllde verkstaden i hela anmälan.
 
Jag är säker på att ditt fack har en försäkringsrådgivare. Kontakta honom så får du precis de uppgifter som du funderar över.

Den personen hjälper dej även med hur du ska fylla i olika blanketter.
 
Du kan anmäla till fler bolag, men var ärlig. Försäkringsbolagen är anslutna till ett gemensamt system (GSR) där många skador registreras.
Kolla dock dina villkor, diskbråck ingår ytterst sällan i olycksfallsförsäkringar. hur uppstod skadan? Genom plötsligt fall?
 
Min fru fick ersättning från både vår hemförsäking samt sin olycksfallsförsäkring via jobbet när hon ramlade och skar upp handen på krossat glas.
 
Jag har också fått dubbla ersättningar från sjuk/olycksfallsförsäkring när jag blev hundbiten.
Dock får man bara från ett bolag vid t.ex. stöld.
 
För invaliditet och dödsfall kan man få från flera försäkringar (även om dom är i samma bolag). Kostnader, materiel och sveda och värk ersätts bara en gång.
 
Bara att anmäla till alla FB du har. Men som någon sa, var ärlig. Vi anmälde dotterns spräckta läpp till 3 olika bolag. Fick ersättning från alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.