Jag hade för 1,5 månad sedan en översvämning av tomten på grund av snösmältning på angränsande åker.
Jag har ett gammalt hus som blivit renoverat i början av 80 talet då man bland annat antagligen ersatte torpargrunden med en gjuten platta. Under en ytters liten del av huset är där en källare. Vid översvämningen fylldes källaren och det är det inget snack om att jag ska bli ersatt för de skadorna av försäkringsbolaget. Men igår upptäckte jag att det luktar "jordkällare" vid ett ställe där jag har lite drag in mellan golvet och väggen i den delen av huset där jag inte har källare. Denna lukt har jag aldrig tidigare känts i huset. Diskuterade detta med försäkringsbolaget precis o de menar att de inte är ersättningsskyldiga för de eventuella skadorna där jag inte har en källare som blivit översvämamd. De menar att vattnet ska ha översköljt golvet via ventil, fönster eller dörr. I mitt fall rann vattnet in under huset och nu misstänker jag att plattan sög åt sig såpass mycket vatten att det ger den unkna lukten.
Försäkringsbolaget menar att min dränering ska ta hand om vattnet och fukten så att det inte ska bli någon skada o gör det inte det så är det fel på dräneringen. Jag menar att det inte spelar någon roll hur bra o ny dränering jag haft. Om vattnet når upp till betongplattan så kommer den suga åt sig vatten och ge fukt under ytgolvet.

Är det någon som har erfarenhet av liknande fall.

Sen en fråga till om det hela när jag ändå är igång. Jag ska ta en diskussion med bonden som äger åkern som svämmades över. Vad har han respektive jag för skyldigheter att se till att det inte händer igen. Det blir ofta en stor pöl några meter från vår tomtgräns, jag skulle vilja att han säkerställer att den inte kan bli så stor att den kommer in på min tomt.

/Tias
 
Grundprincipen är att vatten som kommer utifrån är ditt problem, inte försäkringsbolaget.

När det gäller grannen så tror jag inte han har någon skyldighet, men om du är kompis med honom så kan han kanske göra ett dike med traktorn som leder ut vattnet åt rätt håll.
 
Fast det måste ju vara lite väl generellt med tanke på att försäkringsbolaget täcker skadorna i källaren. Dessa uppkom ju av samma vatten som orsakat lukten i andra änden av huset. Tycker det är märkligt att man ska vara helt oskyddad mot en sådan här sak. Med facit i hand skulle jag inte gjort nått åt vattnet på åkern utan byggt dammar och låtit det stiga ytterligare så att vattnet rann in över tröskeln vid dörren. Då hade försäkringsbolaget varit tvungna att ta det på sig. Grr
 
Tias 78,

Det är möjligt att ingen här på forumet kan svara på vad som gäller med försäkringen. Men det jag vet är att ingen har en chans att svara på vad som gäller utan att se dina försäkringsvillkor - annars kan vi ju inte veta vad du har avtalat om med ditt försäkringsbolag.

När det gäller bondens åker är det lite svårare. Det finns bl.a. regler i miljöbalken om olika skyldigheter när det gäller ytvatten så att inte grannfastigheter drabbas. Tyvärr känner jag inte till reglerna i detalj och har inte möjlighet att läsa på som jag sitter nu.
 
Det som jag uppfattat som det vanligast i försäkringsregler runt vatten är att de bara ersätter om en vattenskada beror på fel i en rörledning eller liknande. Dvs vatten som kommer in pga dålig dränering eller dålig dagvattenhantering ersätts inte. I så fall så har du en väldig tur om de ersätter skadorna i din källare, sådant ersätts normalt inte.

Nu finns det varianter på försäkringar där de ersätter vissa skador pga inströmmande vatten, möjligen har du något sådant villkor.
 
Göran.W
Jag tycker försäkrings bolaget är fel ute för just denna plötsliga snö smältming det blev i år hade inge dränering i världen fixat för när snön tok smälte var det fortfarande tjäle i marken och hur ska då dräneringen kunna ta hand om vattnet.
Vattnet kommer ju liksom inte ner utan flyter ovan på tjälen tills den hittar någonstans att ta vägen och i detta fallet TS källare.
Det var ju tex stora sjöar över vägar med diken och dränering.
 
Visst skulle det vara skönt som husägare att vara skyddad även för vatten som kommer in utifrån. Men jag tror att förs. bolagets resonemang är att du skall se till att vatten på tomten rinner åt något annat håll än in i huset, oavsett om dräneringsrör i marken fungerar eller ej.

Det blir givetvis orimligt om man tänker sig "riktiga" översvämmningar med typ 0,5 m vatten över gatan osv.
 
Angående grannens avrinning framgår det i Jordabalken 3 Kap 1§ att "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen".

Tolkningen av detta beror förstås på sammanhanget. En åker som släpper igenom vatten så okontrollerat låter inte ändamålsenlig. Därför tror jag det är enklare att enas med lantbrukaren om faktisk åtgärd istället för att tjafsa om definitionen av "skälig" och annat lagtekniskt.
 
O
Eftersom grannen tydligt är en bonde så borde han säkert äga en traktorgrävare. Så att då anlägga ett dike torde inte vara så dyrt. Så om du pratar med grannen så kan ni dela på kostnaden att gräva ett dike. Han kanske kan lägga diket på din mark.
Möt bonden på en bra nivå, istället för att tjafsa om rätt å fel. Troligtvis vill inte han sabba för någon.
Det är inte lönt att blanda in rätt å fel, utan försök att samarbeta om problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.