Hej, en av matleveransvil hos grannen glömde lägga i bromsen under pågående leverans, och har rullat bakåt och kraschat in i min häck, ca 100 meter ned på gatan, som tur var inga personskador. Min fina luguster som är 300 cm hög och ca 100 bred har pajat, liksom lt ca 10 meter. Vad blr jag kräva från företaget som ansvarar för olyckan ? Att bara byta staket och nyplantera kommer att se knasigt ut då det är ca 30 meter häck av samma ålder och karaktär / storlek som fortsätter i tomtgränsen. totalt är det ca 10 m staket och jag ver inte m det finns färdig liguster i den storleken att köpa.
 
  • Skadad häck med brutna grenar vid en tomtgräns längs en gata, med hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad häck med trasigt staket och utspridd jord längs vägkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad häck med brutna grenar bredvid en gräsmatta, resultatet av en olycka med en matleveransbil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Inte ska du nyplantera liguster, det kommer bara skapa åratal av elände gällande det estetiska och skötseln. Lös den delen med beskärning. I värsta fall om huvudgrenar är brutna långt ned så måste det beskäras under brottytan.

Sen ser häcken ut att vara rejält inväxt i staketet. Då måste den ju kapas för att kunna laga staketet. Vänta tills sommaren och kapa den då längs med backen eller så lågt som krävs för att kunna laga staketet. Kapa inte nu i savstigningen. Sen kommer den att växa upp fort eftersom den rötterna är väletablerade. Men visst blir det fult några år. Kanske snyggare att ta ned hela häcken på en gång så att den blir jämn?

Så ersättning:

- staketlagning
- Ligusterbeskärning+borttransport av allt ris.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
A
Men tanke på att du frågar så förmodar jag att du vill ha mer ersättning än just återställande.

Sikta på ekonomisk oberoende är mitt tips.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Tack för bra tips, men går det verkligen att få ersättning för förfulning/estetisk skada ? Det trodde jag bara hände i USA :)
 
C
Jag tänker att man får ta dit en anläggningsfirma och åtminstone räkna på vad det kostar att göra en komplett återställning och använda det som grund för skadeståndsanspråk. Risken är att du får ett försäkringsbolag som knepig motpart, där du behöver presentera något konkret. Hade firman tänkt ta det ur egen kassa kan man förmodligen resonera mer fritt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Aha, ja det är ju en ide, jag har en firma som jobbar med trädgårdsanläggningar så jag kontaktar dem direkt. Tack
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Claes Sörmland
Detta är i lagens mening en sakskada orsakad av en kollision med ett motorfordon i trafik och ska betalas av trafikförsäkringen för fordonet. Det är inte ett skadestånd i egentlig mening även om den följer SkLs grundläggande regler för ersättning. 5 kap 7§:

Bild av paragraf 7 § ur en lagtext som beskriver vad skadestånd vid sakskada omfattar enligt svensk lag.

Jag antar att punkt 3 inte alls är aktuell.

Så ersättningen är i princip som lägst reparationskostnaden eller köpa nytt. Det gäller för att TS att kunna lista direkta kostnader.
 
Toppen, kan man kräva ersättning för adminsitration/tidsspillan/medlag tid för att handla upp tjänster mm också ? #3 går i var fall bort.
 
  • Gilla
ekvadrat
  • Laddar…
C
O olof63 skrev:
Toppen, kan man kräva ersättning för adminsitration/tidsspillan/medlag tid för att handla upp tjänster mm också ? #3 går i var fall bort.
Det kommer nog att bli knepigt att få igenom ersättning för någon form av eget arbete, just därför du skall ta in en offert på en "totalentreprenad", all inclusive, med utgångspunkten att du själv kan luta dig tillbaka medan allt blir fixat. Om du sedan väljer att göra det på ett annat sätt vid själva genomförandet är en annan sak, men då får du med så mycket av det runt ikring som möjligt i priset.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
toppen då får det bli så. tack för input
 
Man har tyvärr inte rätt till ersättning för det arbete man lägger ner själv. Inte heller sveda och verk.
Men var beredd på att det säkerligen blir avskrivningar.
 
Detta är intressant, efter två veckor så har inte företaget (MatHem) hört av sig - har mejlat med deras kundtjänst ett par gånger men det händer ingenting. Vad kan jag göra själv för att snabba på processen ?
 
Riktig tur att ingen var i vägen när bilen rullade förarlös typ 100 meter nedför backen. På den här vägen går det ofta äldre med hundar och ensamma barn till/från skolan. Kunde slutat riktigt illa, nu är det bara materiella skador.
 
  • Matleveransbil från MatHem.se som kört av vägen och fastnat i häck utan synliga skador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är det ”bara” att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag..... har du registreringsnummret på bilen går det lite fortare men tyvärr om dom inte löser skadan på frivillig basis blir det ofta långdraget....,
 
Tror nog att ligustern reser på sig om du tar bort staketstolpen som nu trycker på den. Just nu verkar ju inte stolpen behövas för staketet är stagat av häcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.