Hej

Har fått en vattenskada i köket i ett nybyggt hus (1 vecka gammalt). Det var en muff som ej satt fast ordentligt så vattnet från handfatet på ovanvåningen hamnade utanför röret och rann ner till köket på bottenvåningen. Summasumarum: Hela köket fick plockas bort och vägarna kapas 8 cm från botten för att sylarna skulle kunna torkas. Byggherren bekostar kalaset för detta inklusive en saneringsfirma som gör mätningar med jämna mellanrum fram till dess köket kan återställas. Vi har blivit lovade en "sveda och värk" kompensation men vet ej vad vi skall begära. Vi kommer att vara utan köket i minst 1 månad. Har någon råkat ut för något liknande och vad fick ni för ungefärlig ersättning ?

Har googlat efter någon slags praxis samt kontaktat konsumentvägeledningen men ej fått något bra tips.
 
Redigerat:
Jag skulle kräva 1 månads hotellkostnad pga deras schabbel. 1000 spänn per person och dygn. Är ni tex 4 pers i hushållet så kräv: 4x30x1000 = 120.000:-
 
Ersättning handlar ju om att ni inte har något kök och därmed inte någon möjlighet att laga mat, förvara mat, diska och liknande?
Det måste finnas mobila kök inbyggt i container att hyra, be att de ställer dit en sån.
 
Consensus skrev:
Jag skulle kräva 1 månads hotellkostnad pga deras schabbel. 1000 spänn per person och dygn. Är ni tex 4 pers i hushållet så kräv: 4x30x1000 = 120.000:-
Visst håller jag med dig om att hotell eller annat rimligt ersättningsboende skulle kunna vara rimligt om TS upplever det som omöjligt att bo kvar under arbetet. Men att räkna på ett hotellrum per person i hushållet är väl ändå lite magstarkt även om jag absolut tycker att TS ska slippa lida för vattenskadan.

Så mitt råd är kanske inte lika extremt som Consensus men om ni väljer bo kvar under återställandet av vattenskadan så skulle jag förhandla om en ersättning som motsvarar 50 - 75% av kostnaden för ett acceptabelt ersättningsboeende. Om det sen är hotell eller en annan lösning får man väl förhandla om men att kräva 120 000:- tror jag inte går igenom även om man skulle vara en riktigt slipad förhandlare;)
 
O
Risken är väl att man inte får nått om man börjar med att kräva 120´
 
Man kan ju bo i ett hus utan kök men det är svårt att bo i ett hus utan toalett.

Rimlig minsta ersättning skulle kunna vara att ersätta för merkostnaderna för maten.

Här kan man ju använda sig av traktamenteslogiken och per person begära fullt dagtraktamente dom dagar man inte jobbar eller går i skolan och halvt dagtraktamente annars. (220 resp 110 kr)
 
  • Gilla
Rebeckaf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.