Jag har haft en firma som snart har gjort färdigt våra grunder till hus och garage. Det har varit en hel del strul. Bla upptäcktes det av rörmockaren att plattan hade fel mått.
Historiens alla detaljer finns att läsa här;
http://forum.byggahus.se/grund-markarbeten/74809-panik-grunden-aer-foer-liten.html
Efter en hel del timmar för mig av kontrollmätande och samtal verkar grunden vara redo för att gjutas nu i veckan. Har avtalat ett fast pris så där är det inga problem. Men eftersom jag tycker att dom misskött sig såpass mycket vill jag inte betala fullt pris när fakturan väl kommer. Hur går jag tillväga med detta rent praktiskt? Det fungerar ju inte att hålla inne pengar för att få något åtgärdat när allt är klart. Jag vill helt enkelt ha kompensation för all tid jag lagt ner. Har jag några rättigheter till det rent lagligt sätt?
 
Börja med att läsa avtalet. Står det någonting där, eller hänvisas det till branschnormer där det står? Tyvärr är det så att man måste kunna sina avtal utan och innan om man bygger hus idag. Det borde ordnas kurser innan man får bygglov, så att man vet vad man ger sig in på.

Står det något i era avtal, så är saken biff sedan. Står det inte, så kan man alltid föra saken på tal ändå. Vad är skäligt anser du, vad är rimligt anser de. Väldigt ofta kan man komma överens utan att dunka juridiska paragrafer och avtal i huvudet på varandra.
 
Och om det skulle vara så att man inte har något annat än ett muntligt avtal....?
 
Du bygger väl inte ett helt hus utan att ha skrivna papper på vad som skall göras och hur avvikelser mot det överenskomna skall regleras? I sådana fall så är det upp till hantverkarnas godtycke vad de gör och vad du skall betala. Det finns förvisso en konsumentköplag, men den är väldigt trubbig och inte särskilt tillmötesgående för att lösa tvister av mer komplicerad natur än "datumet på köttfärsen hade gått ut".
 
Swetrot skrev:
Du bygger väl inte ett helt hus utan att ha skrivna papper på vad som skall göras och hur avvikelser mot det överenskomna skall regleras? I sådana fall så är det upp till hantverkarnas godtycke vad de gör och vad du skall betala. Det finns förvisso en konsumentköplag, men den är väldigt trubbig och inte särskilt tillmötesgående för att lösa tvister av mer komplicerad natur än "datumet på köttfärsen hade gått ut".
Nej. Jag bygger inte ett helt hus utan att ha skrivna papper.
En husgrund och garagegrund tog jag på muntligt eftersom jag har flera vänner som anlitat honom utan problem.
 
Då inträder din förhandlingsförmåga enligt vad jag skrev:

"Står det inte, så kan man alltid föra saken på tal ändå. Vad är skäligt anser du, vad är rimligt anser de. Väldigt ofta kan man komma överens utan att dunka juridiska paragrafer och avtal i huvudet på varandra."
 
Swetrot skrev:
Då inträder din förhandlingsförmåga enligt vad jag skrev:

"Står det inte, så kan man alltid föra saken på tal ändå. Vad är skäligt anser du, vad är rimligt anser de. Väldigt ofta kan man komma överens utan att dunka juridiska paragrafer och avtal i huvudet på varandra."
Ja, det är väl bara att göra så och hoppas på det bästa.
 
Tjaa har du bara muntligt så har du såvitt jag förstår tolkningsföreträde om vad ni kommit överens om.
 
Att kunna få ersättning för det egna arbete du säger att utfört blir troligen svårt då motparten nog kommer att hävda att det inte varit något fel på deras arbete och att dina kontroller varit helt i onödan.
Att försöka kräva ersättning för detta kan du ju dock alltid göra, men då måste du åtminstone visa att du haft direkta kostnader, bevisat inkomsbortfall eller liknande. För ett sådant yrkande kan du hålla inne av den avtalade ersättningen. Samma sak gäller om arbetet inte är rätt utfört.

Jag anser att du omedelbart skall anlita en opartisk besiktningsman som kollar och mäter upp grunden och ger ett utlåtande huruvida den är fackmässigt utförd eller inte. Detta bör ske innan ytterligare arbete göres.

Vid småhusentreprenader är det konsumenttjänstlagen (inte konsumentköplagen) som gäller. Enligt denna, § 51, gäller vad konsumenten påstår har avtalats om vad avser 1. arbetets omfattning, 2. priset eller grunderna för hur priset bestäms, 3. tiden för betalning, och 4. tiden för arbetets avslutande. Här finns således inget direkt nämnt om arbetets utförande utan detta bör bedömmas av en utomstående besiktningsman.
 
carlssoni skrev:
Att kunna få ersättning för det egna arbete du säger att utfört blir troligen svårt då motparten nog kommer att hävda att det inte varit något fel på deras arbete och att dina kontroller varit helt i onödan.
Att försöka kräva ersättning för detta kan du ju dock alltid göra, men då måste du åtminstone visa att du haft direkta kostnader, bevisat inkomsbortfall eller liknande. För ett sådant yrkande kan du hålla inne av den avtalade ersättningen. Samma sak gäller om arbetet inte är rätt utfört.

Jag anser att du omedelbart skall anlita en opartisk besiktningsman som kollar och mäter upp grunden och ger ett utlåtande huruvida den är fackmässigt utförd eller inte. Detta bör ske innan ytterligare arbete göres.

Vid småhusentreprenader är det konsumenttjänstlagen (inte konsumentköplagen) som gäller. Enligt denna, § 51, gäller vad konsumenten påstår har avtalats om vad avser 1. arbetets omfattning, 2. priset eller grunderna för hur priset bestäms, 3. tiden för betalning, och 4. tiden för arbetets avslutande. Här finns således inget direkt nämnt om arbetets utförande utan detta bör bedömmas av en utomstående besiktningsman.
Tack för ett mycket bra svar. Det gav mig precis den informationen jag var ute efter. Det kan säkerligen bli endel mothugg från firman men fakta är ju att han inte låtsades om att han visste att grunden var för liten! Rörmockaren var ju på plats när han själv mätte och insåg felet men valde att låtsas som ingenting. Att jag får betala rörmockaren för ett par extrabesök pga felmätningen är ju också solklart. Ja, ja den som lever får se...
Min KA har nu kontrollerat grunden och gett sitt ok för gjutning hoppas det är tillräckligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.