Minst sex av mina sju kvarvarande DeWalt 18V XRP NiCd batterier börjar bli riktigt dåliga och det är dags att köpa nya.

Frågan är om det finns Lithium-Ion batterier som passar och var man bäst köper dem?

Jag har inget emot att köpa nya laddare, dom jag har är 115V och jag slipper gärna transformatorn. Att byta maskiner är inte aktuellt, har investerat för mycket i DeWalt.
 
Någon ersättningsprodukt baserad på Lithium-Ion lär du inte hitta. Däremot beter sig NiCd och NiMH-accar ganska lika och det är väl inte helt otroligt att det finns tredjepartsaccar baserad på den tekniken.
 
peternicklas
Till en DeWalt XRP 18V passar samtliga DeWalts batteri. Tradera brukar det finnar Li-ion batteri till bra pris. Du behöver dock en ny laddare. Jag fick bra pris från Toolstop när jag ersatta mina gamla. Detta är det fina med DeWalt, man kan blanda batteri hur som. På de senaste maskinerna är det dock en helt ny typ av batteri.

Laddare
http://www.tradera.com/dewalt-laddare-de9135-230v-li-ion-3-dagars-auktion--auktion_302433_159045425

Batteri
http://www.toolstop.co.uk/dewalt-de9180-18v-nano-technology-li-ion-battery-pack-accessory-p5226
De hade för paker med laddare och 2 - 5 batteri
 
Redigerat:
Se där, så går det när man inte kollar upp fakta. Kul att höra att någon tillverkare har tänkt på bakåtkompatibilitet!
 
Ja, det är många som dissar Dewalt av olika skäl, men på den här punkten är de faktiskt bättre än många konkurrenter. Jag har för mig att även Metabo har någon bakåtkompatibilitet. Kanske även Festo i vissa fall?
 
Tack för tipsen!

Har beställt två batterier och en laddare från Toolstop för 2 868 kr inkl frakt (exkl moms).

Det skall bli mycket intressant att testa såväl batterierna som laddaren. Idag använder jag fyra 115V-laddare och sju NiCd batterier, det vore trevligt att kunna fasa ut dessa och ersätta dem med kanske sex Li-ion och tre 230V-laddare.

Som mattiasp är inne på är kompatibiliteten viktig. Maskinerna är en stor investering som jag påbörjade redan för mer än 10 år sedan medan jag bodde i USA. Att kunna använda elverktygen i Sverige och sedan även uppgradera batterier/laddare till modern teknik gör en varm om hjärtat.

Att prylarna dessutom är fullständigt outslitliga gör inte saken sämre.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
peternicklas
Ta även en titt på Ebay, har köpt lite nakna maskiner därifrån.
 
mattiasp skrev:
Ja, det är många som dissar Dewalt av olika skäl, men på den här punkten är de faktiskt bättre än många konkurrenter. Jag har för mig att även Metabo har någon bakåtkompatibilitet. Kanske även Festo i vissa fall?
Det går att använda Festools NiMH (och förmodligen NiCd) i deras nyare Lithium-Ion-maskiner men det är ju kompatibilitet åt fel håll. Ser en större poäng med att använda modern batteriteknik i robusta gamla maskiner snarare än tvärt om...
 
XRP är bra grejer!
Synd Dewalt har så långt mellan bra och dåligt inom sitt sortiment att man inte kan ta det för gicket att maskinen är bra. Snarlika gulsvarta skruvdragare kan ha milsvid skillnad.
Makita har likande inom sina skruvdragare ryvärr, dessutom LXT brandade :(
 
Uppdaterar med en bild på hur de nya batterierna ser ut tillsammans med en av mina äldre maskiner.

Vikten är ca 0,5 kg lägre jämfört med de gamla. Formen är lite annorlunda som framgår av bilden, men det kan jag leva med utan problem. Trevligt att den nya 230V-laddaren även klarar mina gamla NiCd batterier.

photo.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Är det 3Ah batterier?

Jag hade en DC927KL förra året med 18V 1,1Ah li-ion batterier, dom höll fruktansvärt dåligt även med tanke på hur små dom var.
 
Jag har byggt om min gamla makita 12v skruvdragare till lipo. Köper modellflygbatterier i kina. Funkar hur bra som helst, maskinen är som en raket i jämförelse med förut. Ca 200kr inkl frakt för ett 14,4v 2,2A batteri i bra kvalitet. Laddare kostar ca 200kr.

När man köper lipo-batterier är C-talet viktigt. Det talar om hur hårt du kan dra ur batterierna. En 30-45C 2A acc kan man belasta med 60A konstant och 90A i nån sekund. Bara att multiplicera C-talet med A i accen. Jag kör med 25C batteri i min maskin. Rekommenderar dock att man köper ett batteri med högre C-tal.

Hobbyking.com är störst/seriösast/enklast att handla på när det gäller modellflyggrejor i Kina.
 
skalman1 skrev:
Är det 3Ah batterier?

Jag hade en DC927KL förra året med 18V 1,1Ah li-ion batterier, dom höll fruktansvärt dåligt även med tanke på hur små dom var.
Det är 2 Ah, samma som mina gamla NiCd, tror jag. Ska återkomma med test vad det lider, byggandet ligger nere någon vecka.
 
Funderar på att bygga nya batterier till min gamla Bosch gsr 12v. Frågan är hur mycket ström en sådan maskin drar som mest?
 
Dewalt brukar ange effekt i sina datablad. Så var det i alla fall på den tiden jag intresserade mig för Dewalts produkter. Dividera effekten med spänningen, så får du strömmen. Det är alltså upptagen effekt som är intressant i det här fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.