Jag har en byggbeskrivning från USA där man använder sig av det som kallas "EMT conduit" som takstolar. Det som ska byggas är en utomhusbur för kycklingar. I Sverige använder vi inte dylika rör. Jag söker nu lämpligt alternativ (½ tum) som är starkt och lätt samt gärna överkomligt i pris. Det närmaste jag har kommit är så kallade pansarrör men de känns onödigt lyxiga och också dyra. Galva kan man göra i efterhand, så det behöver de inte vara. Helst böjbara för att slippa krångla med böjar och gängor. Någon som vet? Tack på förhand!

Bild på det som ska byggas:
https://www.google.com/imgres?imgur...hUKEwj_oKjkxvfxAhVQwioKHT-qBKYQMygEegUIARCWAQ
 
Borde funka med pansarrör. Finns hos de flesta grossister.
 
VP-rör?
 
C carpe skrev:
Borde funka med pansarrör. Finns hos de flesta grossister.
Jag skrev ju i ts att jag inte ville ha pansarrör...
 
Violina Violina skrev:
VP-rör?
Jag tror inte att det håller. Såg du vad det skulle användas till?
 
De är faktiskt inte så veka som man kan tro. Jag skulle nog testa med dem.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
EMT conduit är väl ungefär samma sak som pansarrör?
Bara dimensionerna som skiljer.

Electrical metallic tubing (EMT), sometimes called thin-wall, is commonly used instead of galvanized rigid conduit (GRC), as it is less costly and lighter than GRC. EMT itself is not threaded, but can be used with threaded fittings that clamp to it. Lengths of conduit are connected to each other and to equipment with clamp-type fittings. Like GRC, EMT is more common in commercial and industrial buildings than in residential applications. EMT is generally made of coated steel, though it may be aluminum.

Citerat från Wikipedia
 
M Matjesgården skrev:
Jag tror inte att det håller. Såg du vad det skulle användas till?
Har använt dem till provisoriska växthus (med byggplast på) så jätteveka är de inte..
 
  • Gilla
Matjesgården
  • Laddar…
fahlis fahlis skrev:
EMT conduit är väl ungefär samma sak som pansarrör?
Bara dimensionerna som skiljer.

Electrical metallic tubing (EMT), sometimes called thin-wall, is commonly used instead of galvanized rigid conduit (GRC), as it is less costly and lighter than GRC. EMT itself is not threaded, but can be used with threaded fittings that clamp to it. Lengths of conduit are connected to each other and to equipment with clamp-type fittings. Like GRC, EMT is more common in commercial and industrial buildings than in residential applications. EMT is generally made of coated steel, though it may be aluminum.

Citerat från Wikipedia
Det kostar ca 5 dollar för 3 meter, det gör dessvärre inte pansarrör...
 
C
fahlis fahlis skrev:
EMT conduit är väl ungefär samma sak som pansarrör?
Närmaste motsvarigheten är nog våra SM-rör. Kostar ca. 50 spänn / meter + moms för 16 mm.
Billigast och mest lättillgängligt om man vill ha stålrör är väl vanliga VVS blårör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.