Hej, jag har funderat lite på nödvändigheten av en kombinationsvinkel. Den används ju till att ta ut 90/45 graders vinklar, kolla rakhet, mäta djupet i skåror (tack vare den skjutbara linjalen), kolla om något är vågrätt (om kombinationsvinkeln har ett vattenpass inbyggt) samt att kunna göra exakta mätningar från en kant genom att ställa in linjalen och hålla penna/kniv längst ut vid spetsen.

Min fråga är att om man har ett vanligt vattenpass, en bra vanlig vinkelhake samt ett strykmått (veritas) - kan man inte då göra allt det som kombinationsvinkeln kan (minus 45 graders vinkeln) fast "bättre"? Dvs, för mig blir en kombinationsvinkel "villhöver" istället för "behöver". Tex är vanliga vinkelhakar "rätare" till ett lägre pris, vanligt vattenpass bättre då det är längre (600 mm för mig) och strykmåttet kan jag använda till att göra markeringar från en kant eller mäta djupet i en skåra. Jag är absolut inte erfaren så jag skulle gärna höra från er som kan.

Sammanfattningsvis: Behöver man en kombinationsvinkel?
 
Jag har alltid tyckt att kombinationsvinklar varit lite onödiga tills jag började försöka mig på lite möbelsnickeri, dvs det började bli lite mindre byggen än byggnation och renovering.

Eftersom snickerierna är väldigt varierande i storlek, behöver jag fler vinkelhakar/anslagsvinklar, medan kombinationsvinkeln fungerar bra till de flesta. Dvs bara ett dyrt precisionsverktyg istf flera.

Libellen har jag då aldrig använt, men justerfunktionen på var du har anhållet är väldigt användbart, speciellt vid märkning av 45 grader på små ämnen.
Det gör det också lättare att ta invändiga mått utan att anslaget är ivägen och lyfter upp vinkeln.

Den är också väldigt smidig att snabbt kolla av bordssågen med, att klingan är rak i förhållande till "mitre slots".
 
  • Gilla
Deduhej och 1 till
  • Laddar…
Med de verktygen du har så är det nog inte så att en kombinationsvinkel löser ett nytt problem, eller jo kanske ett; jag finner förhållandevis ofta att jag vill märka ut en rät vinkel men där det sitter något i vägen bakom. Då är en vanlig vinkelhake för lång för att kunna indexera där det behövs och man måste hitta något parallellt att lägga emellan för att "flytta " ut kanten till vinkelhaken. Här är det väldigt smidigt att använda en kombinationsvinkel istället.
Det sammanfattar också överlag vad kombinationsvinkeln vinner på. Den är smidig att använda. Ofta när man märker upp saker går man fram och tillbaka mellan olika operationer och att då slippa byta verktyg är tidsbesparande. Jag hade också alla de där verktygen du har innan jag köpte min första kombinationsvinkel. Idag har jag tre. Då jag använder dem så mycket så är det praktiskt att dels kunna ha dem tillgängliga på olika arbetsstationer, eller ibland då man använder dem som strykmått att kunna "spara" ett mått för att komma tillbaka till senare.
Det enda av det du nämner som jag inte använder dem till är vattenpass. Precis som du så tror jag inte där är någon vidare precision i dem och situationen då jag behöver ett vattenpass är oftast skild från situationen då jag redan står med en kombinationsvinkel i handen iaf, så då kan jag lika gärna hämta vattenpasset istället.

Kombinationsvinkeln kanske mest är villhöver i ditt fall, men du kommer troligtvis inte att ångra dig om du köper en. Möjligtvis att du inte gjorde det tidigare. ;-)
 
  • Gilla
Deduhej och 1 till
  • Laddar…
Tack båda för intressanta svar :) Villhöver kanske vinner i detta fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.