P
Gästnätet har slutat fungera i min Sagemcomrouter från Telia, och Telia har ingen aning om när det ska vara fixat.
Jag behöver sålunda snarast ersätta routern med en som har ett fungerande gästnät. Övriga grundkrav är:
  • 2.4 GHz och 5 GHz.
  • Lång räckvidd på signalen. Huset är cirka 25 meter långt och signalen behöver nå 5-10 meter utanför huset i dess längdriktning. Routern är, och kommer även i fortsättningen att vara, placerad ungefär mitt i huset.
  • Ska kunna placeras stående på en hylla.
  • Tyst och inga blinkande lampor. Statuslampor med fast sken går bra.
Bra-att-ha-krav:
  • Oslött webbgränssnitt för konfiguration.
  • Statuslogg som går att läsa via webbgränssnittet.
Med tanke på räckviddskravet kanske ett meshroutersystem skulle passa bra, men den nuvarande routern når tillräckligt långt (förutom gästnätet som inte når alls), så det duger nog med en solitär router i fortsättningen också.

Har det allvetande Byggahuskollektivet några bra förslag?
 
TP Link Deco.
Billigt och bra.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Köp en produkt som hanterar wifi och avaktivera wifi i routern. Då har du en enkel lösning med rydligt gränssnitt mot Telia och eget trådlöst nötverk.
Har sådan lösning med meshnät för wifi, har TP-link M9 plus och gör vad du efterfrågar, men det gör de flesta meshprodukterna.
 
P
A AndersS skrev:
Köp en produkt som hanterar wifi och avaktivera wifi i routern. Då har du en enkel lösning med rydligt gränssnitt mot Telia och eget trådlöst nötverk.
Det går att köra Telias WiFi-router i s.k. bryggläge, men vad är poängen med det jämfört med att plugga in egen router direkt i Telias nät? (Telias nät består här av en riktantenn utomhus med TP-kabeluttag).

Telia har kravet att deras router ska vara inkopplad om de ska felsöka, vilket jag tycker är rimligt. Annars har de ingen invändning mot att man använder en egen router.
 
Redigerat:
P
Jag glömde två grundkrav:
  • Det ska gå att konfigurera routern utan att den är inkopplad till internet (lämpligen via ett webbgränssnitt, men andra metoder kan duga, t.ex. att man laddar upp en konfigurationsfil till routern) .
  • Man ska inte behöva använda en telefonapp för konfigureringen.
 
Du får ett enkelt gränssnitt med "standardkonfig" med deras router utifrån köpt tjänst.
Självklart kan du göra egna lösningar, också enkelt rent tekniskt.
Vill du kan det göras i de meshsystem som föreslagits.
 
P pmd skrev:
Gästnätet har slutat fungera i min Sagemcomrouter från Telia, och Telia har ingen aning om när det ska vara fixat.
Jag behöver sålunda snarast ersätta routern med en som har ett fungerande gästnät. Övriga grundkrav är:
  • 2.4 GHz och 5 GHz.
  • Lång räckvidd på signalen. Huset är cirka 25 meter långt och signalen behöver nå 5-10 meter utanför huset i dess längdriktning. Routern är, och kommer även i fortsättningen att vara, placerad ungefär mitt i huset.
  • Ska kunna placeras stående på en hylla.
  • Tyst och inga blinkande lampor. Statuslampor med fast sken går bra.
Bra-att-ha-krav:
  • Oslött webbgränssnitt för konfiguration.
  • Statuslogg som går att läsa via webbgränssnittet.
Med tanke på räckviddskravet kanske ett meshroutersystem skulle passa bra, men den nuvarande routern når tillräckligt långt (förutom gästnätet som inte når alls), så det duger nog med en solitär router i fortsättningen också.

Har det allvetande Byggahuskollektivet några bra förslag?
Lite märkligt men har du provat en factory reset/fabriksåterställning, borde Telias support ha sagt.
https://www.telia.se/support/bredband/guider/fabriksaterstall-wifi-router
Sen finns det då flera lösningar om man behöver AP'n pga dålig täckning.
 
P
A AndersS skrev:
Du får ett enkelt gränssnitt med "standardkonfig" med deras router utifrån köpt tjänst.
Den enda konfiguration som jag gör i det fallet är ju att sätta Telias router i bryggläge.
A AndersS skrev:
Självklart kan du göra egna lösningar, också enkelt rent tekniskt.
Vill du kan det göras i de meshsystem som föreslagits.
Ja, ett meshsystem kanske är vettigast ändå. Ett sånt med tre enheter lär ju nästan garanterat ha tillräcklig räckvidd.
Äsch, nu måste jag sätta mig in i den marknaden igen. Dedicerad backkanal är ett måste, t.ex.
 
P
P paralun skrev:
Lite märkligt men har du provat en factory reset/fabriksåterställning, borde Telias support ha sagt.
Telia meddelade att gästnätfunktionen i den routermodell jag har inte fungerar. Det fanns ett tag en telefonapp för att konfigurera gästnät i routern, men den appen "gick sönder" för flera månader sen och det finns ingen prognos på när den ska fungera igen.

Jag är ändå måttligt intresserad av att konfigurera min router med en app i telefonen. Det finns lixom inget vettigt skäl till det.
 
P pmd skrev:
Telia meddelade att gästnätfunktionen i den routermodell jag har inte fungerar. Det fanns ett tag en telefonapp för att konfigurera gästnät i routern, men den appen "gick sönder" för flera månader sen och det finns ingen prognos på när den ska fungera igen.

Jag är ändå måttligt intresserad av att konfigurera min router med en app i telefonen. Det finns lixom inget vettigt skäl till det.
Ok beroende på vilka krav du har och ekonomi så är det här en enkel lösning för ett bra WiFi.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/mesh/tp-link-deco-x50-ax3000-3-pack-p64949
 
P
Tack för tipset (och tack till pjgb som också föreslog TP-link Deco).
Om man gå upp ett snäpp från den Kjell&Co-sida du refererade till så hamnar man här:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/mesh

Prisvariationen är ganska stor, även om man bara tittar på TP-link-grejer. Jag får nog läsa på en del.
Uppfyller TP-links meshsystem mina tillagda grundkrav i inlägg #5?
 
P pmd skrev:
Tack för tipset (och tack till pjgb som också föreslog TP-link Deco).
Om man gå upp ett snäpp från den Kjell&Co-sida du refererade till så hamnar man här:
[länk]

Prisvariationen är ganska stor, även om man bara tittar på TP-link-grejer. Jag får nog läsa på en del.
Uppfyller TP-links meshsystem mina tillagda grundkrav i inlägg #5?
Vet ej och numera görs ju det mesta via appar. ASUS prylar är väl högst upp på tronen.
Manualen.
https://static.tp-link.com/upload/manual/2023/202301/20230119/1910013336_Deco X50 2.0_User Guide_Deco 3.1app_REV2.0.0.pdf

EDIT härifrån
https://www.tp-link.com/se/support/download/deco-x50/

Sen mitt eget nätverk är då mestadels Ubiquiti och dragna nätverkskablar och det vete tusan om det är värt jobbet när det finns enkla meshlösningar.
 
namnbyte
P pmd skrev:
Tack för tipset (och tack till pjgb som också föreslog TP-link Deco).
Om man gå upp ett snäpp från den Kjell&Co-sida du refererade till så hamnar man här:
[länk]

Prisvariationen är ganska stor, även om man bara tittar på TP-link-grejer. Jag får nog läsa på en del.
Uppfyller TP-links meshsystem mina tillagda grundkrav i inlägg #5?
Vi skaffade X50POE för någon månad sedan, fick från täckning i halva huset och inget på utsidan till att ha 90% av hastigheten på båda våningar + källare. Även tomten. Har dessutom bara två utav de tre inkopplade. Dock verkar det behövas en app för att hantera allt, vi använde deras app. Vill man ha något som bara funkar och som gör det bra, kan jag rekommendera. Går inte att sätta upp något komplext, men för ett normalt hem funkar den utan anmärkning bra
 
  • Gilla
paralun
  • Laddar…
P pmd skrev:
Den enda konfiguration som jag gör i det fallet är ju att sätta Telias router i bryggläge.

Ja, ett meshsystem kanske är vettigast ändå. Ett sånt med tre enheter lär ju nästan garanterat ha tillräcklig räckvidd.
Äsch, nu måste jag sätta mig in i den marknaden igen. Dedicerad backkanal är ett måste, t.ex.
Min TP-link M9 Plus, är en Deco, som jag noterade tidigare har eget band mellan noderna, men idag finns nyare modeller. Har väl haft systemet i några år utan någon hängning, kör endast nätoptimering några gånger/år, vet inte om det verkligen behövs och även IPTV rullar i meshnätet. Täcker 250 kvm i två våningar och en uteplats.
 
P pmd skrev:
Telia meddelade att gästnätfunktionen i den routermodell jag har inte fungerar. Det fanns ett tag en telefonapp för att konfigurera gästnät i routern, men den appen "gick sönder" för flera månader sen och det finns ingen prognos på när den ska fungera igen.

Jag är ändå måttligt intresserad av att konfigurera min router med en app i telefonen. Det finns lixom inget vettigt skäl till det.
Har du loggat in i routern från en dator och ställt in din gästnät därifrån?
Skippa appen.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.