2011 bestämde sig LK för att sluta sälja sin CQ-serie.
Vad gör man när en innegivare har slutat fungera och man inte hittar någon ny LK CQ innegivare att köpa?
Finns det innegivare från annan leverantör som fungerar?
Eller måste man byta ut rumsregleringen? Kan man använda samma ställdon, eller måste de också bytas?
 
Du får nog beskriva vilka LK är närmare och hur CQ-serien är byggd.
Tillverkarens fulla namn? modellbeteckning? foto av styrning och temperatursensor? anslutningen för kontakterna?

Men generellt när det gäller temperatursensorer är de oftast antingen resistiva eller termoelement. Kostnad 50 - 300 SEK ?
Det finns även färdiga elektroniska temperatursensorer men de använder ovanstående i slutändan ändå för att faktiskt mäta, t.ex DS18B20..

Men det som är viktigt här är att utröna om det är av typen resistiv eller temoelement om detta inte framgår av någon dokumentation? Och man måste mäta på en temperatursensor som iaf någorlunda fungerar.

Det första är att kika på antalet ledare, är det 2-ledare till temperatursensorn kan du gå vidare. Annars kan det vara någon elektronik som kräver speciellt gränssnitt.

Om temperatursensorn är av typen termolement så kommer den att skicka en spänning som ändrar sig med cirka 10 - 40 mikrovolt per celsius. Så om du får en spänning ut som ändrar sig med temperatur har du denna typ. Mät sedan exakt hur många mikrovolt den ändrar sig per celsius för att få reda på vilken typ av termoelement.

Om det är en resistiv sensor av PTC eller NTC typ kommer resistansen att ändra sig och du bör kunna testa med resistansmätningen i en multimeter. Här är det hur mycket resistansen ändrar sig per celsius som avgör vilken typ av sensor som det är.

För att få saker att mäta emot:
* Frys -20 .. -10 ⁰C
* Skål med vatten och iskuber håller 0 ⁰C rätt bra
* Armhåla 37 ⁰C
* Kastrull med kokande vatten 100 ⁰C

Om inte annat lägg en fungerande elektronisk termometer kloss intill och jämför.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Du får nog beskriva vilka LK är närmare
LK är väl i princip likställt med golvvärme.🤔
CQ slutades säljas 2011.
 
Med tanke på installationsanvisning sidan 4 som visar på batterier i någon manick. Det är inte så att det är batterier som är slut?

I installationsanvisningen för en modell nämns "Sändarsignalen kan i undantagsfall bli för svag om mottagarenheten monteras i en tät metallkapsling". Tycker det ser ut som metallkapsling på de flesta installationer där golvvärmeslingorna slutar? eller är det en vit plastlåda?
Annars är det feltänkt hos konstruktören..

På sidan 4 "Får ej monteras i närhet av radio, TV eller andra sändare." och "Får ej monteras i närhet av metallföremål så som metalldörrar, metallskåp och liknande.".. detta med beroende av radio är inte oproblematiskt.
 
spikplanka spikplanka skrev:
Med tanke på installationsanvisning sidan 4 som visar på batterier i någon manick. Det är inte så att det är batterier som är slut?

I installationsanvisningen för en modell nämns "Sändarsignalen kan i undantagsfall bli för svag om mottagarenheten monteras i en tät metallkapsling". Tycker det ser ut som metallkapsling på de flesta installationer där golvvärmeslingorna slutar? eller är det en vit plastlåda?
Annars är det feltänkt hos konstruktören..

På sidan 4 "Får ej monteras i närhet av radio, TV eller andra sändare." och "Får ej monteras i närhet av metallföremål så som metalldörrar, metallskåp och liknande.".. detta med beroende av radio är inte oproblematiskt.
Batterierna är bytta och har försökt att nollställa den trådlösa givaren utan att få igång den. Jag har haft problem med andra innegivare som jag fått igång genom att nollställa dem. Efter nollställning, så håller jag givaren precis bredvid mottagarenheten, men får ändå ingen kontakt med den. Givaren ska börja blinka efter att man nollställt den, men den är stendöd.

Jag har fått reda på från ett golvvärmeföretag att det inte går att få en trådlös innegivare från en annan leverantör att fungera. De verkar trovärdiga, så jag lägger ner den tanken.

Jag har haft en hel del problem med de här trådlösa givarna, så jag är mer sugen på att gå över till trådburet system. Jag hittade den här lösningen från LK:
https://www.lksystems.se/sv/produkt...as-tradforbunden/lk-kopplingsbox-no-77746591/
Men enligt golvvärmeföretaget jag pratade med, så är det ett utgående system. Jag är ju inte så sugen på att "uppgradera" golvvärmen till ett system som ändå är end-of-life...
På LK's hemsida har de bara ett trådburet system. Det låter ju konstigt att de skulle slänga ut det helt och i fortsättningen bara köra trådlöst i framtiden.
 
Varför snöa in sig på LKs-grejer, det finns andra fabrikat med och ska du byta ut reglercentralen/termostater. Sen det med radiostyrd reglering är bara skit, det ska vara med tråd. Termodonen är i princip lika till allt vad GV heter. 24 V NO eller NC.
LK har liksom blivit lite för stora ( liksom NIBE/IVT/Thermia ) och bryr sig inte om en konsument
 
H Huzet skrev:
den trådlösa givaren
Exakt vilken modell är det du har installerat?
H Huzet skrev:
Givaren ska börja blinka efter att man nollställt den, men den är stendöd.
Kan du tänka dig att öppna givaren och fota (hög skärpa) ?

Begär att få veta hur protokollet över radio ser ut om du kan.

Eventuellt om du gett upp hoppet om kopplingsboxen får du gärna öppna och fota innanmätet i den också.
H Huzet skrev:
är mer sugen på att gå över till trådburet system. Jag hittade den här lösningen från LK:
[länk]
Men enligt golvvärmeföretaget jag pratade med, så är det ett utgående system.Utgrrr
(montering, drift)

utgående = bra pris?

Oavsett så saknas dokumentation och standard för hur ställdonen styrs. Hur signalerar termostaterna med "kopplingsboxen". Det enda som framkommit för detta trådbaserade system är att det använder 24 V AC och 40 VA och temperatursensorer av NTC typ.

Uppgav golvvärmeföretaget något om du byter till detta trådade system, om skulle bli tvungen att byta ställdonen också?

(Är förvånad över den totala avsaknaden på detaljerad dokumentation av dessa system för något så enkelt som reglering av golvvärme..)
 
Redigerat:
Tack alla som varit hjälpsamma och svarat!

Jag beställde LK's kopplingsbox och Rumstermostat S2. Allt trådbundet. Då kan jag fortsätta ha kvar befintliga ställdon. Det blev en tillräckligt bra lösning för mig.
 
H Huzet skrev:
Tack alla som varit hjälpsamma och svarat!

Jag beställde LK's kopplingsbox och Rumstermostat S2. Allt trådbundet. Då kan jag fortsätta ha kvar befintliga ställdon. Det blev en tillräckligt bra lösning för mig.
Några foton på innanmätet i det som du troligvis kastar ändå?

Vad kostar de olika enheterna per styck som rumstermostater, ställdon och kopplingsbox?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.