Hej,

Som rubriken lyder så vill jag ersätta en manuell vridströmbrytare med ett digitalt kopplingsur/timer då jag är ute efter en timerfunktion. Strömbrytaren slår på en värmepatron som sitter i acktank för golvvärmen, så planen är att jag vid kallare temperaturer ska kunna slå på patronen exempelvis 00.00-04.00 automatiskt, vill inte som idag ha patronen igång 24/7 pga kostnaden detta medför.

Skulle detta digitala kopplingsur från Malmbergs kunna fungera?

https://www.kjell.com/se/produkter/...rgs-digitalt-kopplingsur-for-din-skena-p67030

Jag funderar även på om det skulle kunna finnas liknande typ Plejd eller Shelly för att göra det ännu smidigare att lösa detta, då jag även får bluetooth eller wifi-funktion. Kom gärna med förslag!
 
Vilken effekt har elpatron och är den på en-, 2- eller 3-fas? Detta påverkar hur en timmerkörning skulle kunna se ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Men hur fungerar systemet? Är denna elpatron enda värmekällan? Eller kommer acktanken att värmas iallafall av din primära värmekälla?
 
R roli skrev:
Vilken effekt har elpatron och är den på en-, 2- eller 3-fas? Detta påverkar hur en timmerkörning skulle kunna se ut.
Osäker på effekten, det är 3-fas dock!
 
H hempularen skrev:
Men hur fungerar systemet? Är denna elpatron enda värmekällan? Eller kommer acktanken att värmas iallafall av din primära värmekälla?
Acktanken värms primärt upp med hjälp av vår bergvärmepump, så patronen är bara till för att spetsa när inte pumpen orkar "hela vägen".
 
B
En shelly som drar en kontaktor. I en apparadlåda.

https://www.amazon.se/Hager-ESC425S...s&qid=1684873017&sprefix=hager,aps,204&sr=8-1

Jag förutsätter att du har termostat och överhettningsskydd?

Shelly kan man sätta temp-addon (om man väljer rätt modell) och t.ex. mäta tempen på vattnet om man har dykrör, antingen kan man ju sätta automatik som påverkas av mätvärden eller en enkel tid.

Får man för sig att uppgradera till homeassistant eller liknande kan man ju t.ex. låta elpriset styra shellyn på ett enkelt sätt.
 
Du behöver en kontaktor som kopplar till/från matningen till patronen.
Kontaktorn kan sedan styras av valfritt tidur eller produkt.
 
B BSOD skrev:
En shelly som drar en kontaktor. I en apparadlåda.

[länk]

Jag förutsätter att du har termostat och överhettningsskydd?

Shelly kan man sätta temp-addon (om man väljer rätt modell) och t.ex. mäta tempen på vattnet om man har dykrör, antingen kan man ju sätta automatik som påverkas av mätvärden eller en enkel tid.

Får man för sig att uppgradera till homeassistant eller liknande kan man ju t.ex. låta elpriset styra shellyn på ett enkelt sätt.
Tack för detta! Denna vridströmbrytare aktiverar faktiskt just en kontaktor som sitter i en apparatlåda precis ovanför strömbrytaren, så jag antar att jag bara behöver ersätta strömbrytaren nu! Termostat och överhettningsskydd finns det också.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
E etompau skrev:
Du behöver en kontaktor som kopplar till/från matningen till patronen.
Kontaktorn kan sedan styras av valfritt tidur eller produkt.
Kontaktor finns redan, styrs av/på med hjälp av nämnda vridströmbrytare! Antar att denna bara sluter en krets när strömbrytaren är "på", bör alltså inte gå någon direkt last igenom strömbrytaren, kan det vara så? Kanske svårt att svara på. Det jag är ute efter, skulle jag kunna använda denna?

https://www.kjell.com/se/produkter/...lld-bluetooth-fjarrstrombrytare-3500-w-p51013
 
Men om jag har förstått dig rätt så kommer bergvärmepumpen att stanna för den är nöjd när elpatronen börjar värma, så vill man väl inte ha det? Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Men om jag har förstått dig rätt så kommer bergvärmepumpen att stanna för den är nöjd när elpatronen börjar värma, så vill man väl inte ha det? Eller har jag missat något?
Ja så kanske det blir, är inte helt 100 ännu i hur systemet är uppbyggt då vi inte har något dokumenterat och inte vi som byggt. Bergvärmepumpen orkar iallafall inte självmant (med kompressorn) få upp "vattentempen" till mer än 32c när det är vinter. Därav får vi det aldrig till en behaglig temperatur inomhus. Det är bara golvvärme, inga radiatorer. Så jag tänker att kompressorn håller temp kring 32c på dagtid, så tar elpatron över mellan 00.00-04.00 exempelvis, och värmer då till 40c som termostaten är inställd på.
 
Är det något varmvatten i tanken? Om tanken bara är tillskottsel när värmepumpen inte räcker till, borde tillslag av elpatronen ske från värmepumpens styr. För värmepumpen startar och stoppar beroende på utetemperatur antar jag?
 
P Plutus skrev:
Är det något varmvatten i tanken? Om tanken bara är tillskottsel när värmepumpen inte räcker till, borde tillslag av elpatronen ske från värmepumpens styr. För värmepumpen startar och stoppar beroende på utetemperatur antar jag?
Jag antar att det är varmvatten i tanken, när jag drar igång elpatronen manuellt med strömbrytaren blir det ju mycket varmare. Jag är osäker på om patronen är kopplad ihop med värmepumpens styr, det är en Nibe Fighter 1115, trycker jag på eltillsatsknappen på displayen så blinkar den bara, vilket jag tror indikerar att denna funktion inte "finns". Ja, pumpen har en utegivare som mäter temperaturen och styr pumpen därefter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.