Halloj

Kanske inte den lättaste frågan att svara på men jag slänger i alla fall ut frågan.

Har en utbyggnad på gång och enligt construktionsritningen kommer taket att bäras upp av en stålbak.
Denna balk kommer i sin tur att via på två VKR pelare 90x90 med 5mm tjockklek.

Skulle det gå att ersätta de stående pelarna med trä skulle det underlätta själva byggandet avsevärt.

Någon som har input gällande detta?


/T
 
Upp med ritningen 90x90x5 låter väldigt grovt för ett hus
 
Går antagligen med limträpelare men det behövs mer input för att kunna svara på, typ vilka laster som kommer ner på balken.
 
Här kommer en bild.
 
  • Arkitektonisk ritning av en takplan med måttangivelser och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här kommer en bild som föreställer fasaden framifrån och ifrån sidan.
 
  • Ritning av husets fasad med vinklar angivna, sett framifrån och från sydostsidan.
VKR 90x90 5 mm gods motsvarar ganska precis limträpelare som är 140x140 mm. En sådan som är 2,5 m hög klarar en centrisk last på lite drygt 200 kN, dvs 20 ton, vilket knappast är aktuellt. Jag gissar att dimensionen på VKR pelarna är vald ur estetisk synpunkt. Jag skulle ersätta dem med 90x90 limträ, som visserligen "bara" klarar 50 kN vid 2,5 m höjd, men som ändå måste vara tillräckliga.
 
Snabbt överslag i huvudet ger att det inte är mer än 40 kN så Justus förslag fungerar. Finns också tabeller på träguiden för 3 ihopspikade reglar om jag minns rätt.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
Supertack för svaren!

Jag misstänker också att valet av VKR är av estestiska skäl men för mig blir det enklare att fästa en limträ pelare i befintlig konstruktion.

Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.