Hej,

När jag bygger om mitt badrum funderar jag på att ersätta det vattenburna elementet med en vattenburen handdukstork. Tanken är att bli av med elementet som tar plats, samtidigt som man får "torkfunktion" i handdukstorken.

Jag undrar om det finns något man behöver tänka på angående det här. Gör det exempelvis något att handdukstorken kommer sitta på högre höjd än elementet gjorde?

Vidare så inser jag att handdukstorken inte kommer vara på under sommarhalvåret (eftersom det är vattenburet). Så ett alternativ är att ha en handdukstork som är både vatten- och elburen (där det sistnämnda används på sommarhalvåret). Men är det kanske ett ännu bättre alternativ att ha en vattenburen handdukstork, samt elburen golvvärme?

Tacksam för synpunkter angående det här.
 
Vi har vattenburen handdukstork (alltså kopplat på radiatorkretsen) och el-golvvärme. Det funkar men handdukstorkfunktionen blir inte optimal - är rummet redan varmt kommer ju handdukstorken vara kall och det är inte lika lätt att "trigga" på värmen på handdukstorken. Egentligen hade jag nog hellre haft tvärtom - då kan man ju sätta på handdukstorken vid behov även om rummet redan är varmt.
Sen finns det ju handdukstorkar som både är kopplade på radiatorvatten och el.

Det är väldigt skönt med ett varmt golv på vinterhalvåret så har du möjlighet tycker jag du ska ha golvvärme och då vattenburen om du redan har radiatorer i resten av huset.
 
D Dublin skrev:
Vi har vattenburen handdukstork (alltså kopplat på radiatorkretsen) och el-golvvärme. Det funkar men handdukstorkfunktionen blir inte optimal - är rummet redan varmt kommer ju handdukstorken vara kall och det är inte lika lätt att "trigga" på värmen på handdukstorken. Egentligen hade jag nog hellre haft tvärtom - då kan man ju sätta på handdukstorken vid behov även om rummet redan är varmt.
Sen finns det ju handdukstorkar som både är kopplade på radiatorvatten och el.

Det är väldigt skönt med ett varmt golv på vinterhalvåret så har du möjlighet tycker jag du ska ha golvvärme och då vattenburen om du redan har radiatorer i resten av huset.
Bara nyfiken, bor du i villa eller lägenhet? Tänker att om man bor i lägenhet så kanske golvvärme inte behövs på sommaren, och på vintern så värms golvet upp av värmen från lägenheten under ändå. Eller brukar det inte vara tillräckligt?

Vidare, så tillåter bostadsrättsföreningen i mitt fall inte att man har vattenburen golvvärme, utan endast elburen.

Så om det inte räcker med värme från lägenheten under, är förslaget att ha handdukstork som är både vatten- och elburen, samt även ha elburen golvvärme? Frågan är i så fall hur man ska ha inställningarna. Ska man på vintern ha vattenburen handdukstork och elburen golvvärme, samt på sommaren elburet på både handdukstork och golvvärme?
 
Redigerat:
Jag bor i villa, men vi brukar stänga av golvvärmen på sommaren.

I din situation skulle jag definitivt sätta in el-golvvärme. Det är ju bara att stänga av den om du inte tycker den behövs på sommaren.
Kolla in Nordhems handdukstorkar, de kallar funktionen kombidrift när man har både el- och vattenuppvärmning i samma handdukstork. Fördelen för dig med den är att radiatorvärmen hjälper till att värma badrummet (jag gissar att den kostnaden ingår i din avgift och att du får betala elen själv).
https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar
 
D Dublin skrev:
Jag bor i villa, men vi brukar stänga av golvvärmen på sommaren.

I din situation skulle jag definitivt sätta in el-golvvärme. Det är ju bara att stänga av den om du inte tycker den behövs på sommaren.
Kolla in Nordhems handdukstorkar, de kallar funktionen kombidrift när man har både el- och vattenuppvärmning i samma handdukstork. Fördelen för dig med den är att radiatorvärmen hjälper till att värma badrummet (jag gissar att den kostnaden ingår i din avgift och att du får betala elen själv).
[länk]
Ja, det optimala rent funktionsmässigt är ju vatten- och elburen handdukstork, samt även elburen golvvärme.

Nackdelen är att det blir en extra kostnad för att sätta in elburen golvvärme, samt dessutom associerad elkostnad.

Så jag antar att det faller tillbaka på om golvvärme verkligen behövs om man bor i lägenhet (och man har vattenburen värme via handdukstork som värmer under vintertid). Om lägenheten under har samma temperatur som man vill ha i sitt eget badrum, behövs golvvärme ändå?
 
Nu bor jag i villa men tror det kan vara relevant ändå.
Har handdukstork med vatten på vintern och elpatron på sommaren samt golvvärme vintertid.
Golvet känns kallt kanske en handfull dagar per sommar men handduken är torr och skön året runt.
Hade inte velat ändra på något.

Jag tycker du ska värdera vad du tycker det är värt med varma golv och då tänker jag främst på vintern men för gud skull snåla inte in på elpatronen.
 
N NyfikenVit skrev:
Om lägenheten under har samma temperatur som man vill ha i sitt eget badrum, behövs golvvärme ändå?
Klinker kan ju kännas ganska kallt. Problemet är att det inte går att få dit golvvärmen efteråt. Merkostnaden är inte så stor i det stora hela (och är en fördel om du ska sälja någon gång i framtiden).
 
Mina handdukar är torra utan en massa tillförd effekt.
Blir dom riktigt blöta byter jag till en ny torr och hänger den blöta på torklinan i trädgården.
 
D Dilato skrev:
Mina handdukar är torra utan en massa tillförd effekt.
Blir dom riktigt blöta byter jag till en ny torr och hänger den blöta på torklinan i trädgården.
Jo, förvisso. Men om bostadsrättsföreningen ändå bekostar den vattenburna värmen så är det kanske bra ändå? Inköpskostnaden är ju inte mycket högre för en vattenburen (och eventuellt även elburen) vs icke-vattenburen handdukstork tänker jag.
 
N NyfikenVit skrev:
Jo, förvisso. Men om bostadsrättsföreningen ändå bekostar den vattenburna värmen så är det kanske bra ändå? Inköpskostnaden är ju inte mycket högre för en vattenburen (och eventuellt även elburen) vs icke-vattenburen handdukstork tänker jag.
Det hamnar på din månadsavgift..föreningen är du och dina grannar...
 
D Dublin skrev:
Klinker kan ju kännas ganska kallt. Problemet är att det inte går att få dit golvvärmen efteråt. Merkostnaden är inte så stor i det stora hela (och är en fördel om du ska sälja någon gång i framtiden).
Det har du en poäng i.

Den löpande kostnaden för elen tillkommer dock. Men om lägenheten under har ungefär samma temperatur som man själv tänkt ha i badrummet, så kanske den elburna golvvärmen inte behöver dra så mycket effekt ändå, så den löpande elkostnaden kanske inte blir så dyr?
 
D Dilato skrev:
Det hamnar på din månadsavgift..föreningen är du och dina grannar...
Jo, men om vi har 50 medlemmar i bostadsrättsföreningen så blir det 1/50 av det jag betalar, vilket är försumbart.

Och alternativet är att jag har kvar nuvarande element och värmer badrummet på det viset. Så det är inte som att jag snyltar på övriga i föreningen genom att låta den vattenburna värmen gå via en handdukstork istället för ett element. Skillnaden är bara att jag slipper ett element som tar upp plats och är oestetiskt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N NyfikenVit skrev:
Jo, men om vi har 50 medlemmar i bostadsrättsföreningen så blir det 1/50 av det jag betalar, vilket är försumbart.

Och alternativet är att jag har kvar nuvarande element och värmer badrummet på det viset. Så det är inte som att jag snyltar på övriga i föreningen genom att låta den vattenburna värmen gå via en handdukstork istället för ett element. Skillnaden är bara att jag slipper ett element som tar upp plats och är oestetiskt.
Hehe, jag har också element ( och golvvärme) i mitt lilla badrum och har upptäckt att man kan hänga handduken på elementet, det fungerar som en jättestor handdukstork 😆

Jag bara jiddrar, jag begriper vad du säger 😇
 
BirgitS
N NyfikenVit skrev:
Men om lägenheten under har ungefär samma temperatur som man själv tänkt ha i badrummet, så kanske den elburna golvvärmen inte behöver dra så mycket effekt ändå, så den löpande elkostnaden kanske inte blir så dyr?
Det beror helt på vilken temperatur du vill att golvet ska ha. Är det klinker så brukar nog de flesta tycka att även 22 graders klinker känns kallt mot fötterna, och då är det ändå varmare än vad man brukar ha som rumstemperatur i badrummet.

Efter renoveringen har vi en handdukstork som värms av radiatorvattnet och som står för uppvärmningen av rummet. Det finns elgolvvärme också men den har vi mycket sällan på, utan den fungerar som en backup när det blir problem med värmesystemet så att det blir alldeles för kallt i badrummet samt för att torka upp golvet fortare efter att ha städat med mycket vatten. Det känns kallt om fötterna när man är barfota men med en matta framför kommoden och tofflor på fötterna så spelar det ingen roll. Själva golvet i duschen blir ju fort varmt när man sätter på duschen.
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.