Hej!

Ska byta ut en fuktskadad gammal plastig Steinellampa som sitter utanför min källaringång.
I dagsläget sitter lampan över utloppet till kabelgenomföringen genom muren. Vill inte ta upp ett nytt hål i källarmuren, men bedömer att jag nog kommer att behöva justera placeringen av den nya lampan en aning varpå det gamla hålet kommer att bli synligt.

Hur hade ni gjort? Antingen tänker jag att man sätter en IP54-dosa över kabelutloppet och därifrån skarvar vidare kabeln. Annars tänker jag att jag byter hela kabeln från strömbrytaren och ut till den nya lampan och fogar över utloppet för att täta.
 
Om jag har en dag med hög ambitionsnivå så tar jag fram borrhammaren och hackar upp en 3-4 cm djup kanal från rörutloppet ned till den plats där lampan ska vara, bilar upp lite extra kring genomföringen och skarvar på en rörböj och förlänger röret ner till den plats där lampan ska vara innan jag putsar över alltihopa.
 
Och om du har en dag med lite lägre ambitionsnivå, exempelvis en VAB-dag med två sjuka barn hemma? :)
 
Försöker byta kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.