Hej,

När vi flyttade in satt en ekstavsskiva intill/bakom spabadet. Det har säkert funkat fint för tidigare ägare men med våra tre barn mellan 1-6år har det funkat mindre bra. För mycket vatten har trängt in och skivan som spruckit upp rejält. Dessutom vatten stått still under skivan och var på god väg att skapa ett nytt ekosystem.

Skivan var helt lös så jag har ni bara plockat väck den och påbörjat en rejäl rengöring. Upplever att underliggande material är tätt och fint och bara behöver göras rent. Under detta finns ett hålrum för diverse anslutningar till spabadet med inspektionslucka. Denna ligger dock så till att spabadet måste flyttas så jag har inte tittat in där, ser bara att en elsladd (från badet) och avlopp (från tvätt till höger) leds in dit.

Här är en bild med ekskivan bortplockad.
596917-552c7786ba93a36e61578d65214346ba.jpg

Hur hade ni snyggat till detta och fått det lite mer underhållsfritt?

Tidigare ägare har snällt nog lämnat en hel del matchande kakel. Är det enklast att bara bygga upp till nivå (ca 3cm) till badkarskanten och dra på kakel? Vill man då ha ett litet svagt fall så att vatten rinner ner under karet och förhoppningsvis ner till golvbrunnen (jag vill inte svära på att det torkas tort här efter varje bad)?

Har kaklat kök tidigare så känner mig bekväm med att göra det själv, dock osäker på hur man bäst bygger upp till nivå för att få minsta möjliga problem med att vatten tränger i materialet bildar mögel. Badrummet ligger i en torr och fin källare men likväl en källare.

/G
 
  • Badrum med spabad och borttagen ekstavsskiva visande blottade anslutningar och skador på underlaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Åsa Lund
Det verkar som om skivan behöver kunna tas loss för att komma åt kopplingarna inunder.
Jag föreslår att du köper en stenskiva typ fönsterbänk och lägger dit.
Foga med mjukfog som går att skära upp för att komma åt.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Nja, direkt under skivan är det byggt som en låda med inspektionslucka i fronten, inte på ovansidan där träskivan suttit. Så några kopplingar nås inte den vägen (med mindre än att lådan rivs).
 
Åsa Lund
G g.kraft skrev:
Nja, direkt under skivan är det byggt som en låda med inspektionslucka i fronten, inte på ovansidan där träskivan suttit. Så några kopplingar nås inte den vägen (med mindre än att lådan rivs).
Ok. Fönsterbänk kan vara smidigt ändå eftersom det är rätt tjocklek
 
Stora klinkers 2 plattor 40x60 cm som kapas till rätt storlek med diamantskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.