Hej!

Jag börjar bli innerligt trött på vårat hus. Anledningen är att jag håller på att sätta upp en Windows Home Server, och denna funkar som bekant inte med WLAN, okej d köper jag dessa fiffiga "homeplugs" så är det problemet ur världen. Jo problemet med dem är att om avståndet mellan dem är mer n typ 1 meter så sjunker hstigheten ner till WLAN hastighet... ca 30-40 Mbps. Ganska värdelöst med andra ord.

I huset finns det ett rikstelefoni-nät som vi inte använder till annat än ADSL. Min plan är att skrota detta förutom till första jacket och därefter dra väck all telefonikabel och installera ethernet.

Ni som vet sånt här:

1) Är det praktiskt möjligt?
2? Kostnad?

Det är ca 8 uttag fördelade på två plan som jag vill ersätta. Huset är byggt 2006
och ytan är 91+32 m2
Tanken är att adslmodemet/routern skall stå vid första jacket och att man där komplettera via en rot-dosa ett ethernetuttag så att samtliga uttag får internet-access.

Funkar det?

/Henrik
 
Om du undrar om det över huvud taget går att bygga ett Ethernet i huset så är svaret ja. Det blir ju bara ett alldeles vanligt nätverk.
Om det sedan går att ersätta telefontrådarna med TP-kabel är ju en annan sak. Det beror ju helt på hur de är dragna. Teoretiskt sett är det ingen som hindrar.

UTP kostar sådär 5 kr/m. Vägguttagen kostar nån hundring. Ett 8-portars switch kanske en 500.
 
Hej!

Tack för svaret.

Jag är mera nyfiken hur pass tjocka kablar som man måste dra, och om man måste dra dubbla kablar i flex-slangen? Jag vet inte om ett telefon-nät och ett ethernet-nät använder sig av samma topologi. Gör det så är det ju inga problem! Min tanke var att utnyttja de befintliga telefonkablarna som dragtrådar och koppla ethernetkabeln den vägen.

Sedan vid första jacket som är i köket tänkte jag behålla ett telefonuttag som vi tyvärr måste ha för ADSL, och utöka med ROT-dosa eller dylikt så att vi får även ett ethernetuttag där. Sedan kopplar jag in routern där och vips är hela huset ett 100 Mbps nätverk. Bättre det än att ha en massa telefonuttag som vi inte använder, vi har bara moviltelefoner... Då kan vi utnyttja de flexslangarna till något vettigare.

Hur lång tid tror ni en el/tele firma behöver på sig för att dra ett stjärnnät och ersätta telefonuttagen med ethernet? Ett par dagar? Det är totalt 6 telefonuttag.

MVH
Henrik
 
Tyvärr brukar väl telefonin vara kopplad i slinga, medan ett nätverk bör vara kopplat i stjärnnät.
Det går ju att lösa om du sätter en miniswitch vid varje uttag och fortsätter slingan vidare till nästa uttag, en sådan kostar ju några hundralappar om du nöjer dig med 100mbit och run 500 vid 1Gbit. Det blir ju lite hastighetsbegränsande då all trafik går på ett uttag, men det slår ju både trådlöst och homeplug.
uttag som inte används kan du ju bara vidarekoppla med en rak kabel.

Edit: Gällande kabel så ska du ju så klart dra så mycket du får plats med. Får du plats med dubbla så ska du så klart ta det. CAT5e är lite tunnare än CAT6. Båda finns som tvillingkabel som går det lite lättare att dra.
 
Tack för svaret.

Jag misstänkte att telefonin är kopplad annorlunda då jag inte hittar någon "retur". Stjärnnät skall väl komma tillbaka till samma punkt som man började dra ifrån?

Just nu har jag beställt tre homeplugs, hastigheten är väl inte mycket bättre än trådlöst men tyvärr funkar inte windows home server med wlan alls.

Ska ringa en elfirma och fråga/be om offert.

Är det någon annan som har ideer och tankar så hör av er bara, jag kan vl knappast vara den första som vill bli av med telefonjacken till förmån för ethernet?

MVH
Henrik
 
Jag har återanvänt en del teleuttag för nätverk. På vissa ställen där jag endast behövt ett enkelt uttag har jag dragit en cat5e tillsammans med den befintliga telekabeln. Två nätverkskablar går att dra i samma VP16. Jag har även dragit 3 cat5e ett par meter i ett och samma VP16, men det var svårt även med ett helt rakt rör.
Nu är ju alla hus olika så vad som fungerar i ditt fall är svårt att säga, men själv har jag i flera rum tagit fram handöverfräsen och gått lös på baksidan av golvlisterna för att gömma kablar där. Problemet då är ju att den dagen jag behöver byta dem måste listerna lös igen eftersom jag inte fick plats med rör bakom listen.
Jag tror nog att det viktigaste är att fundera på vart den mest centrala platsen för din patchpanel blir, det kan styra ganska mycket i hur du kan dra kablarna.

OT, din WHS, är det ett färdigt paket eller eget bygge? Funderar själv på att börja bygga ihop en egen snart.
 
Det behövsväl bara en hub för att fördela ut i stjärnnät. Men det kanske är det som avses med "miniswitch". Hub finns ju på de flesta ADSL-routers 4-5 st uttag. Kanske räcker! Enklare är väl att sätta upp ett trådlöst LAN! Då kan man ju vara var som helst i huset, på verandan eller vid poolkanten.
 
Det finns väl nya snabba WLAN, som borde kunna användas!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.