Hej, har ett entretak som står med fyra stolpar i varje hörn.

De är fästa i fasaden i
bakkant, men har sjunkit i framkant då de bara står på en gammal sliper. funderar ändå på att bygga en altan i anslutning till entrén, så klurade jag på om det går att ersätta stolparna i framkant med en konsol/snedsträva istället. Samtidigt som man slipper ha en stolpe mitt i altanen

Stolparna är 90x90 och tänker att konsolerna skulle vara dubbla 45x90 alternativt 45x120.
nuvarande dimension mellan stolpar är 97 djup och 195 bred.

Någon som vågar säga om det funkar konstruktions och hållbarhetsmässigt?
Bor i Sthlm, så är inga våldsamma snöslaster även om jag såklart vill vara säker på att det håller även om det snöar rejält

Nuvarande konstruktion
Entré till ett hus med tegelvägg, träddörr, takfot och med sidoslående lyktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mått djup:
En husentré med träbjälkar, rör, vitmålade väggar och ett fönster, med röda markeringar eller graffitiliknande klotter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planerad sträva/konsol i grönt
Husfasad med fönster och dörröverbyggnad, dekorerad med gröna och röda digitala klottermarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ingen som vågar sig på en kvalificerad gissning?

Kollade lite på byggbeskrivningen på skärmtaket hos svenskt trä där verkar de köra konsoler av enkla 45x120 på liknande konstruktion så tänker att köra med dubbla 45x120 ”borde” bli bra
Konstruktionsritning av träladugård, detaljer av stödkonsol, taktstol, vindskiva, och underlagspont visade i illustrationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för tak ? det är en skillnad på tegel/betong och pappa som på bilden. Sedan är det ju måttet på själva taket, taklutning etc. som påverkar också.

Det var itne din fråga, men ska du ens ha taket ? det känns inte original :)
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad har du för tak ? det är en skillnad på tegel/betong och pappa som på bilden. Sedan är det ju måttet på själva taket, taklutning etc. som påverkar också.

Det var itne din fråga, men ska du ens ha taket ? det känns inte original :)

Det är plåt, typ sån som ser ut som takpannor, så inte supertungt med andra ord. Lutningen är brant, inte mätt men har inte sett att det skulle samlas några mängder små på den lilla ytan.

Behöver nog tyvärr låta taket sitta kvar, radhuslänga där alla grannar har liknande tak, men som du säger, det avviker lite från stilen..
 
T
En sak att tänka på kring lasterna för infästningarna är vad som händer med de skruvar som håller taket mot fasaden om du byter ut de främre stolparna.
Idag är taket uppburet i fyra hörn och sen troligen fäst i bakkant mot fasaden för att inte "falla ut/åt sidan" och den infästningen behöver inte vara så stark om den bara ska hålla lite styr på taket som står på fyra stolpar.

Byter du ut stolparna i framkant mot snedsträvor (och de dimensioner du pratar om funkar säkert) så kommer taket att stå på två stolpar i innerkant och det blir ett ganska stort moment kring punkten där stolpen står. Det kommer göra att taket vill falla ut från fasaden och då gäller det att det finns skruvar som sitter i takkonstruktionen och in i stommen på huset som håller för det.
Det kan också vara bra att titta på hur stolparna är fästa i överkant mot takets ram vilket troligen kräver att du tar bort mer av undertaket för att se.Idag är krafterna i princip rakt uppifrån ner i stolpen, men om du sätter strävor så kommer det att bli annorlunda med drag/lyft/tryck i de olika punkterna.

Jag tänker inte ens gissa hur den infästningen behöver se ut men den måste vara rejäl och något som iaf jag skulle be en konstruktör räkna på.
Räkna lite på hur tungt taket är (egenvikt) och snölast och se om du kan hitta en formel för att räkna på momenten som blir i olika punkter.
Sen kanske det går att hitta information om hur många skruvar som krävs i viss dimension för att klara de lasterna.

När du har kollat om det ens är rimligt att göra förändringen så kan det vara dags att hitta en konstruktör som verkligen kan det här.
 
  • Gilla
Snabelhund och 1 till
  • Laddar…
T Testarn skrev:
En sak att tänka på kring lasterna för infästningarna är vad som händer med de skruvar som håller taket mot fasaden om du byter ut de främre stolparna.
Idag är taket uppburet i fyra hörn och sen troligen fäst i bakkant mot fasaden för att inte "falla ut/åt sidan" och den infästningen behöver inte vara så stark om den bara ska hålla lite styr på taket som står på fyra stolpar.

Byter du ut stolparna i framkant mot snedsträvor (och de dimensioner du pratar om funkar säkert) så kommer taket att stå på två stolpar i innerkant och det blir ett ganska stort moment kring punkten där stolpen står. Det kommer göra att taket vill falla ut från fasaden och då gäller det att det finns skruvar som sitter i takkonstruktionen och in i stommen på huset som håller för det.
Det kan också vara bra att titta på hur stolparna är fästa i överkant mot takets ram vilket troligen kräver att du tar bort mer av undertaket för att se.Idag är krafterna i princip rakt uppifrån ner i stolpen, men om du sätter strävor så kommer det att bli annorlunda med drag/lyft/tryck i de olika punkterna.

Jag tänker inte ens gissa hur den infästningen behöver se ut men den måste vara rejäl och något som iaf jag skulle be en konstruktör räkna på.
Räkna lite på hur tungt taket är (egenvikt) och snölast och se om du kan hitta en formel för att räkna på momenten som blir i olika punkter.
Sen kanske det går att hitta information om hur många skruvar som krävs i viss dimension för att klara de lasterna.

När du har kollat om det ens är rimligt att göra förändringen så kan det vara dags att hitta en konstruktör som verkligen kan det här.
Stort tack för mycket infomativt svar, du har ju såklart helt rätt, tänkte inte hela vägen gällande förändrade lastpunkter.
Utifrån det du säger tänker jag att jag försöker lösa en bättre grundläggning än den halvruttna syllen som bär framstolparna idag och behåller den ursprungliga konstruktionen som bevisligen har funkat. Ursprungstanken kom egentligen av att stolparna i framkant sjunkit.
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.