Huset är från 1905 och har enkupigt lertegel med spåntak under.
Jag har pratat med en takläggare om byte av rubbet då det läcker, enligt honom så lägger man oljehärdad board som ersättning för spånet. Är inte det dumt ur ventilationssynpunkt? Det gamla taket andas ju betydligt mer än masoniten kommer göra.

Med tanke på dom klena takstolarna så föreslog jag även plåttak, typ plannja royal. Men det tyckte han var onödigt och skulle bli skitigt snabbt och behöva målas ofta, hans förslag var betongpannor. Tankar om det?
Kan tillägga att min morbror bor i närheten i liknande hus med plåttak som lades under 80-talet, ser fortfarande ut som nytt. Eller har plåtarna/färgen blivit så mycket sämre på 30år?
 
Jag förutsätter att man har någon form av läkt mellan masoniten och yttertaket, då löser sig nog ventilationen.

Jag har själv en lada som är lite mer än hundra år, plåttaket som är där vet inte hur gammalt det är men det är tjock pannplåt, nu när jag byggde till så gick jag köpa ny...tunn och jag anar att den inte kommer åldras med samma värdighet.

Något har hänt inom plåtindustrin dom senaste 50 åren, det är min gissning.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Jag uttryckte mig dåligt, det var ventilation på vinden jag tänkte på. Ströläkt och bärlekt förutsätter jag att dom använder.
 
Betongpannor åldras ju oftast fortare och sämre än plåt sen är ju dagens färg mycket bättre än den gamla och det finns olika tjocklekar att köpa.
 
Dagens plåtar har betydligt bättre färg än plåtarna hade på 1980-talet och de kommer fortfarande att vara fina om 30-40 år. Annat är det med betongpannor som blir fula på tio år. Din takläggare vill av nån personlig anledning inte lägga ett plåttak, tala med någon annan.
 
Ja jag hade en känsla av att han helt enkelt inte ville lägga plåt, men han borde ju veta bättre än mig vad dom olika fördelarna resp nackdelarna är på dom olika taken.
Håller taket 30år så är det mer än tillräckligt för mig, det blir någon annans bekymmer då:D

Ingen som har några tankar om ventilation till vinden?
 
Betongpannor är mycket tyngre än tegelpannor.....så om du har klena takstolar kan det nog löna sig att montera en rejäl störtbåge över sängen med tanke på rasrisken. Ni brukar ju få en hel del tung blötsnö på vintrarna där nere.

Varför inte satsa på ett falsat plåttak av galvaniserad plåt? Fullständigt tidlöst och väldigt lätt och väldigt tätt! Var populärt redan i början på 1900-talet. Kvadratmeterpriset brukar vara ungefär det samma som för betongpannor.
Om 40 år då galvaniseringen börjar bli dålig är det bara att måla taket så håller det i 20 år till. Nu talar jag om riktig dubbelfalsning och inget fusk med snap-monterad enkelfalsad imitationsplåt. Fuskmetoderna förstör ryktet för den äkta varan.

De där tegelimiterade plåtarna som folk köper de har 10 års garanti och de brukar inte hålla mycket mera än det. Eftersom de har blivit bockade efter målningen så är plastlaget extremt uttöjt i vissa veck och där brukar det spricka. När de en gång har börjat flaga vill det inte gå att måla så det håller. Dessutom är alla skruvarna med sina ynkliga gummipackningar skruvade rätt igenom plåten längst nere i dalarna i korrugeringen just där allt vatten rinner.
 
Bob_the_builder
heimlaga skrev:
Betongpannor är mycket tyngre än tegelpannor.....så om du har klena takstolar kan det nog löna sig att montera en rejäl störtbåge över sängen med tanke på rasrisken. Ni brukar ju få en hel del tung blötsnö på vintrarna där nere.
Det där är en seglivad gammal myt. Betongpannorna är förvisso liiiite tyngre per kvadratmeter i torrt tillstånd, men det kompenseras av att tegel suger mer vatten. Störtbågen är alltså onödig.
 
Betongpannor sitter bra eftersom de är tunga och rör sig inte om det blåser hård. Underhållsfria är de och blir inte fula som nån skrev. Mina suttit i 30 år och de ser fortfarande fräscha ut. Har inte behövt justera eller byta ut en enda panna. Livsländen sägs vara över 50 år.
Plåt tak hade jag som altan tak som är utbytt nu.
Backdelar:
1- det låter hemskt när det regnar.
2- det läckte från ena eller några skruvar som behövdes byta ut eftersom packningen gett sig.
3- färgen flaggnade och detta gjorde jag ingenting åt tills jag bytte tak.
 
Matstj skrev:
Betongpannor sitter bra eftersom de är tunga och rör sig inte om det blåser hård. Underhållsfria är de och blir inte fula som nån skrev. Mina suttit i 30 år och de ser fortfarande fräscha ut. Har inte behövt justera eller byta ut en enda panna. Livsländen sägs vara över 50 år.
Plåt tak hade jag som altan tak som är utbytt nu.
Backdelar:
1- det låter hemskt när det regnar.
2- det läckte från ena eller några skruvar som behövdes byta ut eftersom packningen gett sig.
3- färgen flaggnade och detta gjorde jag ingenting åt tills jag bytte tak.
Fula eller inte, jag tror det är en "smaksak". Personligen tycker jag vårt tak av betongpannor är väldigt fula, fast jag vet inte när de lades, säkert +20 år sedan. De har i mitt tycke inte åldrats med värdighet. Inte passar de på husets stil heller...skulle gärna ha ett plåttak, eller i alla fall ett "vanligt" tegeltak.
 
bonnier skrev:
Fula eller inte, jag tror det är en "smaksak". Personligen tycker jag vårt tak av betongpannor är väldigt fula, fast jag vet inte när de lades, säkert +20 år sedan. De har i mitt tycke inte åldrats med värdighet. Inte passar de på husets stil heller...skulle gärna ha ett plåttak, eller i alla fall ett "vanligt" tegeltak.
Du kanske har mossa på taket. Det går att åtgärda med GTi. Kan du lägga upp en bild.
 
heimlaga skrev:
Betongpannor är mycket tyngre än tegelpannor.....så om du har klena takstolar kan det nog löna sig att montera en rejäl störtbåge över sängen med tanke på rasrisken. Ni brukar ju få en hel del tung blötsnö på vintrarna där nere.

Varför inte satsa på ett falsat plåttak av galvaniserad plåt? Fullständigt tidlöst och väldigt lätt och väldigt tätt! Var populärt redan i början på 1900-talet. Kvadratmeterpriset brukar vara ungefär det samma som för betongpannor.
Om 40 år då galvaniseringen börjar bli dålig är det bara att måla taket så håller det i 20 år till. Nu talar jag om riktig dubbelfalsning och inget fusk med snap-monterad enkelfalsad imitationsplåt. Fuskmetoderna förstör ryktet för den äkta varan.

De där tegelimiterade plåtarna som folk köper de har 10 års garanti och de brukar inte hålla mycket mera än det. Eftersom de har blivit bockade efter målningen så är plastlaget extremt uttöjt i vissa veck och där brukar det spricka. När de en gång har börjat flaga vill det inte gå att måla så det håller. Dessutom är alla skruvarna med sina ynkliga gummipackningar skruvade rätt igenom plåten längst nere i dalarna i korrugeringen just där allt vatten rinner.
Har inte jag fattat plannja fel så har dom 20års garanti på färgförändringar och färgsläpp, tyvärr inte 30 som jag hade föredragit :D
Låter inte som ett sådant tak skulle passa på huset eller ens bli godkänt då det är någon form av k-märkning på platsen.


Matstj skrev:
Betongpannor sitter bra eftersom de är tunga och rör sig inte om det blåser hård. Underhållsfria är de och blir inte fula som nån skrev. Mina suttit i 30 år och de ser fortfarande fräscha ut. Har inte behövt justera eller byta ut en enda panna. Livsländen sägs vara över 50 år.
Plåt tak hade jag som altan tak som är utbytt nu.
Backdelar:
1- det låter hemskt när det regnar.
2- det läckte från ena eller några skruvar som behövdes byta ut eftersom packningen gett sig.
3- färgen flaggnade och detta gjorde jag ingenting åt tills jag bytte tak.
Ljudet är en aspekt jag inte tänkt på, hade du någon form av isolering eller ljuddämpning under plåten? I grannlogen (plåttak) låter det rejält när det regnar, men det är en stor öppen lokal med fritt ut till plåten.
 
en variant om man har ett gammalt tak som läcker är ju att laga läckaget. Enbart......eller läcker det precis överallt? En modern takläggare (läs bytare) vill såklart inte hålla på med nå gamla grejer och vill helst byta allt för det tjänar han ju mest på.
Har man ett fint enkupigt tegeltak på ett hus från 1905 så skulle jag nog lägga allt krut på att åtgärda problemet istället för att bara byta planlöst.
 
  • Gilla
ElleH
  • Laddar…
Tykon skrev:
Har inte jag fattat plannja fel så har dom 20års garanti på färgförändringar och färgsläpp, tyvärr inte 30 som jag hade föredragit :D
Låter inte som ett sådant tak skulle passa på huset eller ens bli godkänt då det är någon form av k-märkning på platsen.




Ljudet är en aspekt jag inte tänkt på, hade du någon form av isolering eller ljuddämpning under plåten? I grannlogen (plåttak) låter det rejält när det regnar, men det är en stor öppen lokal med fritt ut till plåten.
Nej, ingen isolering/ ljuddämpning utan bara luftspalt och råspont.
 
Stefan1972 skrev:
en variant om man har ett gammalt tak som läcker är ju att laga läckaget. Enbart......eller läcker det precis överallt? En modern takläggare (läs bytare) vill såklart inte hålla på med nå gamla grejer och vill helst byta allt för det tjänar han ju mest på.
Har man ett fint enkupigt tegeltak på ett hus från 1905 så skulle jag nog lägga allt krut på att åtgärda problemet istället för att bara byta planlöst.
Det är dåligt i stort sett överallt, både undertak och tegel är dåligt.:confused:
Synd, för takkonstruktionen i sig är ju inte dålig, jag hade sluppit fundera på ventilation för vinden då också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.