Hej,

Jag håller på att light-renovera mitt kök och ska i samband med detta byta ut min spiskåpa där jag önskar en underbyggd variant så den blir osynlig framifrån.

Att förstå sig på och hitta en variant som är av samma variant/funktion som den jag redan har, har dock visat sig vara klurigt för en lekman som mig. Jag bor i ett flerfamiljbostad med flera lägenheter, ventilationen från kök är 2 rör och är även kopplat till badrum. Utöver detta, vad bilderna visar och vad som går att utläsa utifrån den tidigare fläktmodellenvet jag inget mer kring ventilationsystemet.

Jag önskar alltså bara byta ut kåpan, boxen som är fastskruvad längst upp i skåpet ska alltså vara kvar. Jag har hittat nedan varianter som funkar måttmässigt och är av den modell jag önskar och undrar om ni tror att denna skulle fungera att byta till? Om inte - har ni förslag på annan underbyggd fläkt som fungerar att byta mot? (djup max 28 cm).

Alt 1: https://www.franke.com/se/sv/home-s...ar/product-detail-page.html/305.0630.850.html

Alt 2: https://www.franke.com/se/sv/home-s...ar/product-detail-page.html/110.0434.917.html


Köksskåp med borttagen lucka som visar en äldre fläktinstallation med metallbox och ventilationsrör, skärbrädor och tallrikar står ovanför en vit spiskåpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på vit spiskåpans reglage, märkt "Villavent", med ratt för inställningar från 1 till 3 och belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Close-up av etiketten på en Franke Futurum spiskåpa, modell 250-16, med teknisk information inklusive spänning, lampans effekt och serienummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en silverfärgad spiskåpa med etiketten "Systemair ESSVENT S (SP1)" som visar elektriska specifikationer och certifieringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det verkar vara rimliga alternativ du hittat, borde vara en -16-modell du ska ha.

Jag har"samma"fläkt, alt 2, du tittar på men valde till slut en EC-motor så jag har -14, är nöjd med denna.

Franke har bra support så jag skulle slå dem en signal.

Antar förresten fläkten går kontinuerligt, då den även gick till badrummet, annars är det nog inte rätt modell (men går nog programmera bort grundflöde om det skulle behövas)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J JFrisk skrev:
Det verkar vara rimliga alternativ du hittat, borde vara en -16-modell du ska ha.

Jag har"samma"fläkt, alt 2, du tittar på men valde till slut en EC-motor så jag har -14, är nöjd med denna.

Franke har bra support så jag skulle slå dem en signal.

Antar förresten fläkten går kontinuerligt, då den även gick till badrummet, annars är det nog inte rätt modell (men går nog programmera bort grundflöde om det skulle behövas)
Hej! Kul att du är nöjd med fläkt! Ja jag att det kanske är -16 modellen som lämpar sig bra som en ersättare eftersom jag ju nu ser att ursprungsmodellen som nu sitter i har samma avslutande siffror (-16). Nu ser jag dock att de skrivit fel i en av deras produktblad och att djupet är 30 cm och för djupt för mina köksskåp som är 28 cm men det kanske går att modifiera på något sätt med en snickares hjälp. Verkar svårt att hitta något annat alternativ som fungerar måttmässigt. Fint att höra att supporten är bra, då gör jag nog bäst i att ringa den, tack!

Ang om fläkten går kontinuerligt vet jag inte riktigt vad som är "på" by default på att säga.. Är nyinflyttad och väldigt novis på detta område.
 
BirgitS
Så vitt jag kan se är dina två val helt olika typer, den första är en Alliance-fläkt som har en egen motor medan den andra är en spiskåpa. Du bör absolut kontakta Franke för rådgivning så det inte blir fel.

Är skåpdjupet 28 cm med eller utan skåpluckorna?
28 cm inkl. luckorna låter ovanligt lite även för äldre kök och fläkten kan ju gärna vara i kant med luckans utsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.