Hej, jag har sett en hel del paket med riktigt bra priser på inbyggnadshäll och ugn. Då min nuvarande spis är i behov av att ersättas undrar jag således hur mycket arbete det är att ersätta spisen med dessa integrerade varor. Jag antar att det behövs skåp med tillhörande sockel, samt lämplig bänkskiva att sänka ned hällen i. Är det något mer som behövs? Kommer det att se vettigt ut att ersätta spisen med en sådan kombination?
 
El anslutningen blir lite ändrad då det är två kablar som skall anlutas. Men annars är det inga konstigheter.
 
Eventuellt så behöver du komplettera elen med en nolla eftersom äldre spisar går på 3-fas 400 V som inte kräver nolla. Skåp för inbyggnad köper du till bra pris på Ikea, dem har även stort utbud av bänkskivor.
 
Nu vet jag inte om du redan kört igång projektet eftersom det är nästan 2 månader sen, men jag funderade på att göra samma sak hemma men backade ur pga att öppningen där spisen står är bredare än de 60 cm som ett inbyggnadsskåp är. Därför blir det ett fult mellanrum som måste täckas med en passbit.
Angående elen så finns det ju även inbyggnadsspisar, där hällen styrs via ugnen och det bara är en sladd som skall kopplas till det befintliga uttaget. Slipper man dra fram mer el :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.