Ska göra om ytskikt i ett sovrum där det idag sitter spännpapp som tak. Det är i grunden målat med limfärg och sedan övermålat med akrylat (eller möjligtvis alkyd) back in the days. Ingen bra idé att försöka måla ett varv till alltså. Det är dessutom sprucket och flagigt på vissa ställen. Under pappen finns en primitiv variant av spontad furupanel.

Vill helst ersätta med någon form av skivmaterial där gips såklart ligger närmast tillhands, mest för att jag vet hur jag ska gå tillväga. Överväger en tunn skiva (6 mm) då panelen inte lär vara superjämn. Även sett att vissa satt masonit eller plyfa som innertak. Frågan är om husets tekniska egenskaper kan påverkas på något sätt av gips som jag inte tänker på här och nu? Noterat att vissa upplever förändrad akustik, men det här är alltså ett sovrum med säng, gardiner och mattor, så det problemet lägger jag ingen större vikt vid. Att det inte är antikvariskt korrekt förstår jag och kan leva med.

Några tankar/idéer?

TACK!
 
Jag rev spännpappen i hela vardagsrummet och målade bräderna inunder. Såhär blev det:
Nymålat trätak i ett vardagsrum efter att spännpapp har tagits bort, med detaljer som syns i bilden som en skorsten, en kors-dekoration, och en ljusarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt är ju en smaksak beroende på vad man har för stil och önskemål, men vi är nöjda.
 
O
Jag har i några rum rivit ner spänntaken där de va dåliga och skruvat upp vanliga 13mm gipsskivor. Kan vara knepig att se till att det inte spricker i skarvarna över tid. I några rum har jag lyckats, några rum mindre bra men ingen katastrof. Skulle jag göra om det idag har jag mer erfarenhet och det skulle minska risken för sprickor, tex hur man skruvar, var man lägger skarvarna, vad man "armerar" med, osv. Rent tekniskt ser jag inga problem.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.