Hej,
Jag vet inte om jag postar det här i rätt forum, men jag chansar här! Vi bor i ett stenhus från 30-talet som, vad jag misstänker, har sitt originalyttertak (rött tegel). Takpannorna är lite speciella i sin utformning vid gavlar samt nock och då flera hus i kvarteren runt omkring är av liknande stil och några tak är identiska med vårt, ger det ju en stark misstanke om att det är så här taken sett ut från början.

När vi köpte huset nu i somras bedömdes dock taket vara i gott skick och det är inte aktuellt i dagsläget med en omläggning. Däremot saknas ett "nockförband" och detta måste åtgärdas. Jag är osäker på formuleringen då jag aldrig stött på den här utformningen av nockpannor förut, men pannorna ligger dikt an, utan överlapp, och där två pannor möts ligger ett "band" av tegel som skydd för skarven. Och det är alltså ett av dessa "band" som saknas.

Jag har pratat med olika byggare och sökt internet runt, men inte lyckats bli klokare när det kommer till den här lösningen eller om det finns något "facknamn" för den. Men eftersom det utan detta band finns en väg in för fukt etc, så behöver vi givetvis åtgärda detta snarast. Någon som vet vad det här "bandet" kallas (det hade underlättat mina eftersökningar) eller möjligtvis till och med var jag ska vända mig för att få tag på ett? Alternativet är givetvis att göra någon form av inplåtning, men jag skulle gärna ersätta det saknade med ett som liknar originallösningen.
 
Kanske en bild hade underlättat, eller rentav fråga i grannhusen med liknande takpannor.
 
Ser i din profil att du bor i Skåne. Rekommenderar dig att ta kontakt med Tårab (www.tarab.se) och höra vad de kan trolla fram.
 
phl skrev:
Ser i din profil att du bor i Skåne. Rekommenderar dig att ta kontakt med Tårab (www.tarab.se) och höra vad de kan trolla fram.
Tack för tipset! Hade helt glömt bort Tårab, som ju är en guldgruva i sammanhanget. Tyvärr hade de aldrig hört talas om det heller, så det verkar vara någon speciallösning någon byggare gjort just här (och det finns givetvis inga äldre ritningar att få tag på över det här området, så man kan inte få några ledtrådar där)... Mannen på Tårab trodde på någon dansk alternativ tysk lösning möjligtvis. Man tycker ju att det borde försvunnit fler sådana små band under tidens gång, men grannhusen ser ut att vara intakta beträffande nocken. Tycker mig förvisso se att nockpannorna sitter i bruk (vilket väl är lite av en skånsk "tradition"?), så det är möjligt att det gjort att de suttit kvar. Får kanske kolla med grannarna om någon fått ersätta någon av sina. Jag visat det för och pratat med flera murare/byggare i mitt kontaktnät men ingen har hört talas om det, så det känns som att hoppet står till att någon av grannarna vet mer (många hus är dock riktigt dåligt eftersatta och jag betvivlar att det gjorts några omfattande ansträngningar de senaste 20-30 åren i många fall...).
 
cecar33 skrev:
Kanske en bild hade underlättat, eller rentav fråga i grannhusen med liknande takpannor.
Lyckades vaska fram en bild som besiktningsmannen tog när han var uppe på taket i våras:
120910_nock120402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Så de där bågiga sakerna är alltså lösa "band" av tegel? Hur sitter de fast?

Om vi bortser från det estetiska så borde man kunna täta mellan de där pannorna med något annat, kanske en bit tegelfärgad plåt som formas efter plattan, och limmad med något lagom elastiskt som tätar?
 
Spännande utförande, synd att Tårab inte kunde hjälpa dig. Får du inte fatt i nya band hade jag nog gjort som hempularen föreslår. Eventuellt kan du ta ett band som är mindre synligt (bakom skorstenen kanske?) och ersätta det saknade med och sedan köra plåtlösningen där det inte stör. Hade nog fäst en plåt eller liknande med MS-polymer eller annan fogmassa.

Föresten, vad är det för skräp som ligger mellan skorstenen och nocken? Om det inte är gjort kanske det är läge att städa bort det så att det inte samlas futk och elände mellan nocken och skorstenen. Antar att där sitter en plåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.