Hej

Jag skall tapetsera och måla min lägenhet därför behöver jag få av radiatorerna. Problemet är att det går inte att stänga av returventilen. Och därmed kan jag inte ta av radiatorerna. Jag tror att förvaltaren blir rätt trött på mig om jag ber honom att tömma systemet ner till min våning varje gång jag vill proppa en radiator. Så jag tänkte passa på att byta returventil på samtliga radiatorer.

Min fråga är: Är alla returventiler med en viss anslutningsdiameter lika långa?

/daniel
 
H
vad är det för kocko förvaltare som tappar ur värmesystemet för en tapetsering???
Det vattnet ska aldrig tappas ut.
 
Så som jag förstått det så tömmer man inte systemet helt utan man tömmer bara ner till min våning. Hur menar du att man gör om man inte har fungerande avstängning på returröret?

/daniel
 
Han menar att man inte demonterar radiatorerna bara för en målning/tapetsering. En tömning av radiatorsystemet innebär en därpå följande påfyllning med syrerikt vatten och det vill du undvika så långt som möjligt eftersom det ger korrosion. Det går nog dessutom att komma på ytterligare tio anledningar till att inte ta ner radiatorerna vid varje ommålning/tapetsering av ett rum....
 
Väcker den 10 år gamla tråden.
Skall fixa källarväggarna (ytterväggar) som sedan - 63 är beklädda med finfin vävtaper. Vill riva bort tapet bakom radiatorerna så jag kan slipa bort lim och måla på med silicat.
Frågan: Måste jag tömma systemet för att koppla loss en radiator med denna lösning? Eller är det en returventil som kan stängas helt på bilden?
 
  • Vit radiator med termostat och nedåtgående rör mot golvet, eventuellt med returventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitmålad radiator och dess anslutande rör med en ventil som kanske är en returventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det är en returventil. Men dom brukar läcka med åren. Både under locket och mot radiatorn.

Köp även radiatorproppar!
 
Lite halvpanik. Stängde returen och Termostaten. Plockade bort elementet och slabbade lite. Skulle dra på R15 proppen bara för are upptäcka att den inte passar. Fattas max 1 mm. Vad är det för propp jag ska använda? Finns på biltema eller jula?
 
Så här är måtten.
 
  • Mätning av rördiameter med skjutmått som visar 21.14 mm nära en vägg, med en gröna hink under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skjutmått mäter diameter på rörkoppling vid byggprojekt, visar 21.85 mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Jag tackar å ödmjukast :). Blir en sväng till k-rauta i ottan i morrn.
Element jag lagt åt sidan som är fyllt till 80% med gammalt vatten. Är det bara att låta det stå så under renoveringen (nån vecka) , eller blir det angripet nät det står öppet?
 
Såja, allt löste sig med radiatorproppar. Elementet fick stå med vatten i sig några månader innan jag skruvade tillbaka det i går. Får se om det börjar pissa snart pga rostagrepp :thinking:.
Returventil en däremot läckte ju som ett såll, så funderar starkt på att byta den nu när systemet inte är fullt trycksatt.
Skulle ni ge et på att byta denna eller sitter den för tråkigt till? (för nära vägg Väggmonterad radiator med röranslutning och returventil nära väggen, synliga tecken på läckage och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.