Jag planerar att byta ut ett element/radiator mot en vattenburen handdukstork men blir inte klok på hur jag ska göra. Jag har inte bestämt tork ännu, men jag har tittat på denna som exempel http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-handukstork-22/
Där står att man "kompletterar med ventilhus, handvred samt returkoppling med nippel och mutter"

Någon som orkar förklara för mig hur de olika delarna ska kopplas ihop och om jag valt rätt delar?
Min vilda gissning är att det ska monteras som i min bild nedan...
 
  • element.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tork.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har nästan ritat rätt. Du ska montera returventilen parallellt med termostatventilen utan några T-rör. Eller så kan du skippa returventilen helt för de både ventilerna du har på bilden fungerar som avstängning/ returventil.
 
Onordstrom skrev:
Du har nästan ritat rätt. Du ska montera returventilen parallellt med termostatventilen utan några T-rör. Eller så kan du skippa returventilen helt för de både ventilerna du har på bilden fungerar som avstängning/ returventil.
Tack för svar! Blir det inte kallt i efterföljande element när jag stryper ventilen till
handdukstorken?


När jag har plockat ned elementet och stängt båda ventilerna (befintliga som som syns på bilden) så har det
blivit kallt i efterföljande element i huset.
 
Onordstrom skrev:
Du har nästan ritat rätt. Du ska montera returventilen parallellt med termostatventilen utan några T-rör. Eller så kan du skippa returventilen helt för de både ventilerna du har på bilden fungerar som avstängning/ returventil.
Nej TS har ritat helt rätt.

Sätt ett TP 1-rörsfördelare istället, du kommer att få problem att få plats med en injusteringsventil på det cc avståndet.
 
Då har du uppenbarligen ett 1-rörssystem och du ska koppla enligt din skiss. Returkopplingen blir då bypass som säkerställer att efterkommande element får värme även om du stänger handdukstorken.
 
Redigerat:
Krilleman
Det blir snyggare om man byter handukstork till en som klarar av 1-rörs system! Finns flera varianter, Norhem i kombination med NH-ventilen är en lösning... Men dyrare.

FMM:s variant klarar inte 1-rörs system. Utan behöver en lösning för 1-rörs system. Ska man montera en TP 1 fördelare så måste man hitta en termostat/returventil som bygger exakt lika mycket och hela grejen kommer se "klumpig" ut. Alternativet är att sätta TP 1 fördelaren på dom befintliga kopplingarna vid golvet. Men det ser inte heller snyggt ut. Jag skulle monterat två raka kopplingar (ser ut som 12mm) och upp till en handdukstork med ventil av typen som länkats ovan. Detta blir en mycket bättre slutprodukt att njuta av många år framöver!


FMM:s kopplingsvariant till denna tork:

http://www.vvshandel.se/fmm-3323-1151-reglerventil-8758072.html
http://www.vvshandel.se/fmm-3325-1151-returventil-rak-8758082.html
 
  • Gilla
analog
  • Laddar…
Tack för alla fina svar. Jag tror jag börjar få ett hum om hur det fungerar, och det lutar åt handdukstorken:
http://www.bygghemma.se/inomhus/badrum/handdukstorkar/handdukstork-svedbergs-easy/p-313386

Med denna ventilen:
http://www.bygghemma.se/inomhus/bad...ventil-svedbergs-ett-och-tvaror-krom/p-131917
...det borde väl funka?

Jag vill ju ha handdukstorken en bit upp på väggen, sätter jag då ventilen på rören nere vid golvet eller uppe vid handdukstorken? Går det att ansluta med anslutningsslangar eller bör det vara hårda rör?
 
C
Tror ventilen måste sitta vid torken. Som du ser finns bara en nippel för torken på ovansidan, den bär både tillopp och retur genom att den är avdelad på mitten. Där monterar man ett fördelningsrör (eller vad det nu kan heta) som sticker upp i ena "benet" på torken. Så är det iallafall på min väldigt snarlika Svedbergs-tork.
 
Titta på sidan 3 i monteringsanvisningen (;)) så ser du att ventilen sätts på handdukstorken precis som cpalm skriver.
 
mexitegel skrev:
Titta på sidan 3 i monteringsanvisningen (;)) så ser du att ventilen sätts på handdukstorken precis som cpalm skriver.
Tack :surprised:

Angående monteringsanvisningen så tycker jag att instruktionen är väldigt otydlig. Se bilden längst ned i detta dokument: http://www.svedbergs.se/components/com_virtuemart/shop_documents/Ventil_54080.pdf

Jag tycker den är helt ologisk, men det är kanske bara jag. Vid en första anblick så ser det ut som att man med en insexnyckel först ska vrida medsols (punkt 2), för att därefter vrida motsols (punkt 3)... vilket jag anser orimligt. Min teori är att "O" betyder stänga och "X" betyder öppna för bypass. Samtidigt står det "ventilförinställning fullt öppen" ... men den ska vara förinställd för ett 2-rörssystem där jag hade trott att bypass ska vara helt stängd. Hatar när jag inte fattar instruktioner!

Kan jag vrida insexnyckeln motsols två varv (för att lägga mig på ett medelvärde ungefär mitt i tabellerna) för att ställa in den för 1-rörssystem? Något annat jag behöver göra? Ska jag tex göra något enligt punktena 1-5 överst i anvisningen?

...förlåt om jag är trög.
 
Jo, men med "X" menas hur många varv du ska vrida. Inte att ventilen stängs.

För att vara säker så skruvar du den i botten först (Det som markeras med "0") därefter öppnar du "X" varv enligt tabell.
 
mexitegel skrev:
Jo, men med "X" menas hur många varv du ska vrida. Inte att ventilen stängs.

För att vara säker så skruvar du den i botten först (Det som markeras med "0") därefter öppnar du "X" varv enligt tabell.
Kanon, tack!

Tycker ändå att det är missvisande att det står "Ventilförinställning fullt öppen" i parenteserna ovanför tabellerna, och att man därefter ska öppna X varv för bypass (Jag hade önskat att det istället stod "Ventilförinställning helt stängd" för att jag ska få det att gå ihop :) )

...jag inser nu att bilderna 1-5 i toppen på anvisningen avser andra änden av ventilen, vilket gör det något mindre förbryllande för mig :)
 
Eureeka! Ventilförinställning, har ingenting med bypassventilen att göra. Det är det stora handvredet. Jag fattar :)

(Jag trodde ventilförinställning motsvarade vad bypassventilen var förinställd på, dvs inställd för 2-rörssystem)
 
Redigerat:
Förhoppningsvis är de bättre på att göra handdukstorkar och ventiler än att skriva instruktioner för jag tycker den var helt kass också, om det är någon tröst :)

Det är väl OK att de skriver att den lev. helt öppen. Men då man antingen uppmanas att stänga den helt först och sedan öppna, alternativt ska tabellen utgå från hur många varv man ska stänga ventilen....

Hur svårt kan det vara brukar jag tänka ibland :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.