Hej vänner!
Jag har 5 spotar som matas av en primärdimmad drivare 48-60VDC, 500mA, vilken gått sönder. Identiska drivare verkar inte finnas längre med så hög spänning som till 5 spottar (trio spottar).
Dimmern är en Schneider modell ATD315 och tändtråden är alltså på primärsidan på existerande drivare.
Är Mean Well LCM 60 ett alternativ för att ersätta den trasiga drivaren. Dvs matar man den med Tändtråden pss som idag? Kan samma dimmer användas. Lcm-60 har tre olika möjligheter för dimnning. 0-10V, PWM och resistance där jag antar mitt skulle kunna motsvara resistance kanske?
Eller behövs ständig matning till lcm-60 och en annan dimmer? Jag har tre dimrar i köket i samma ram så jag vill ju behålla det som det är. De två övriga reglerar ledspottar över köksö och bänkskivor.
Datablad för Mean Well LCM 60 ni lätt via google, vet ej om jag kan bifoga det här.

tacksam för er hjälp.
 
Nej det fungerar inte. Din dimmer är en traditionell dimmer som klipper sinuskurvan matningsspänningen. LCM-60 har en inbyggd dimmer som ska matas med fast spänning och som styrs på de sätt du räknar upp. Drivdon för konstant ström och som är dimbara på primärsidan är få, och jag kan ändå inte rekommendera någon som jag vet fungerar. Så det bästa vore att samtidigt byta din dimmer mot ett 1-10V-vred, t.ex https://www.elbutik.se/product.html/malmbergs-optima-1-10v-dimmer. Det innebär dock ändring av den fasta installationen då nya trådar behöver dras mellan vredet och drivdonet.
 
Tack för ditt som vanligt utförliga svar Bo. Skulle följande kunna vara ett kostnadseffektivt alternativ?:
Byta de två drivarna för ”allmän belysning” på 500 mA till två Jolly Maxi och även byta vrid dimmern ATD315 till en tryckknapp med impulsfjäder. Jolly Maxi skall väl funka med Push (Impulsfjäder på en vanlig tryckströmbrytare med fjäder adderad tolkar jag det som)? Antar att jag då behöver dra fram en extra FG i röret från brytaren till platsen för drivarna som används som fast matning av Jollyarna.
Allmänbelysningen är till 95% använd med en ”fast ” dimmernivå så tryckknappsdimring funkar bra i detta sammanhang.

Med vänlig hälsning,
Hempularn73
 
Ja det funkar.
Även en st LCM-40DA ska funka.
 
Redigerat:
Ja minsann! Tusen tack för din input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.