Skulle det funka i en kolibri grästrimmer? Är trött på att köpa / mata på nylonlinan.
 
Jäkligt spännande om tråden går av och flyger iväg, speciellt om den går in i kroppen.

Går tråden av mycket så är trimmern för klen för det du försöker köra. Colibri är inte tänkt för mer än putstrimming och maskinen är dimensionerad för det, den är egentligen inte mycket större än en normal eltrimmer.

Har du mycket att köra är det bättre att titta på en annan maskin hellre än att komma på "smarta" lösningar med annan tråd.
 
Risken är att ståltråden går av inne vid dosan och blir en vass projektil.

Varför går det så mycket lina för dig?, jag har ganska mycket att trimma men någon meter per år kanske det går

Protte
 
Hade en motsvarande trimmer tror jag, stiga 210?, och vi hade precis samma problem när vi klippte lite mer än bara lite högt gräs. När trimmerhuvudet dessutom säckade ihop för andra gången och ännu ett nytt hade kostat som halva trimmern så kastade vi eländet och köpte en billig röjsåg på Jula istället och köpte krftigare tråd till den och den går som tågetd^_^b. Om ni nu klipper sånt som inte er trimmer klarar av så skaffa något annat istället för att försöka hitta bättre tråd. Det besparar er både irritation och tid.
 
Ja. Den kör ibland på förbjuden mark... Kraftigare växter, sten...

Hoppades att ngn här testade. Tydligen får det bli röjsåg :(
Har redan så mycket prylar...
 
Har en liten Stiga bensinare i samma klass, 799kr. Bytte ut 2mm-linan till 2,4mm och så länge man inte går emot ståltråd eller liknande håller den mycket, mycket längre. Vet inte om man kan göra samma sak med din. Fabrikat och färskhet på tråden spelar också roll. Tunnare lövsly åker med numera (årsskott).
 
Metall är livsfarligt. Har du tur får man operera ut den ur benet. Har du otur kan barn eller förbipasserande dö eller bli av med ett öga, no kidding.
 
Men det finns trimmers med ståltråd! Tänkte göra samma sak. 1,5 mm tråd, dubbla öglor och fastskruvat mot huvudet. Frågan är hur det blir med varvtalet. Som att montera cirkelsågklinga på vinkelslipen.

Men det är bara en tanke.
 
Oavsett vad du vill kapa så måste trimmern eller röjsågen ha tillräcklig kraft för att slå av det och då spelar det mindre roll om linan inte går av. Har sett kedjor eller liknande till röjsåg men inte oförstörbar lina till en mindre trimmer vilket kanske är av precis den anledning du är inne på.
 
mr_bygg skrev:
Oavsett vad du vill kapa så måste trimmern eller röjsågen ha tillräcklig kraft för att slå av det och då spelar det mindre roll om linan inte går av. Har sett kedjor eller liknande till röjsåg men inte oförstörbar lina till en mindre trimmer vilket kanske är av precis den anledning du är inne på.

Stämmer. Ska kolla om det går att skaffa tjockare tråd.
 
Jag har faktiskt prövat, får väl skylla på ung och dum. Satte ståltråd i trimmern när jag klipte gräs åt kommunen för en "oherrans" massa år sedan. Vi hade tur den lossnade och virade sig kring ena benet. Trots att åldern eller intelligensen inte steg omedelbart så försökte vi inte ngn fler gång!

/Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.