Hej!!
Vi funderar på att försöka ta bort öppespisen och ersättta den med ex. en Contura med täljsten.

Brevid och bakom öppenspisen finns ju naturligvis murstocken, finns det någon som har tips på hur det här skulle kunna gå till? Jag bifogar en bild så hoppas jag att någon kan förklara på ett bra och enkelt sätt.
Måste man kontakta någon ex. sotare el. dylikt?

Mvh!
Christer
 
  • Öppenspis.JPG
Hej! i princip är det bara att "ställa in" kaminen i eldstaden samt att dra ett gjutjärnsrör en bit upp i skorstenen. Överst tätas med stenull. Din kommun kan kräva bygganmälan för detta, kolla! Efter montering så skall installationen provtryckas av en sotare innan ni kan elda,

/Fredda
 
OK, om man vill ta bort själva eldstadens övre del (hela den vita delen ovanför det röda tegelstenarna) hur gör man med "röret" då?

Mvh!
C
 
Varför sätter ni inte in en spiskassett i spisen i stället? Det är enkelt och går snabbt. Verkningsgraden blir otroligt mycket bättre än öppna spisen. Värmelagringen som man får i täljsten får ni också i all sten som omger kassetten i den befintliga spisen. Kanske inte riktigt lika effektiv som täljsten, men ganska bra. Tänk också på att en täljstenskamin kan väga ganska många hundra kilo om man skall få någon vettig värmelagring.

Vi stoppade in en kassett i vår spis för ett år sedan. Om vi eldar ett par brasor på kvällen är stenen runt kaminen fortfarande ljummen på morgonen, så det funkar jättebra tycker vi,

Sätt in en med stora fönster också så blir det mysigt dessutom.

Keddy har några varianter som lär vara mest beprövade, men vi köpte sverigekassetten som vi tyckte var finare.

Annars går det säkert att slå ner öppna spisen. Jag hade nog tagit dit en skorstensmurare för att inte riskera att förstöra murstocken.

Lycka till!
 
Tack Magnus för ditt inlägg. Vi ska fundera på det du skriver och titta runt lite på olika spiskasetter.

Mvh!
C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.