Hej, allihopa.
Nuvarande versionen av vår yttervägg såg till nyligen ut såhär:
Tegel100 mm. Ok murat på utsidan, men herregud så insidan ser ut, där är det inte välformade fogar
Luftspaltca 30 mm. Tror jag. På vissa ställen ser det ut som att isoleringen gick hela vägen ut med isolering mellan tegel och regel, men det måste väl ändå vara fel.
stående regel+isolering70 mm
liggande regel30 mm
gips9 mm
Huset är byggt -67 och ligger i mälardalen. Väggen rev vi ut av flera olika anledningar: föregående innevånare var rökare vilket har lämnat spår, rummet som vi nu håller på med är ett ungdomsrum vilket vi gärna vill ha mer än gipsväggar till och så är huset överlag inte så vidare väl isolerat.

Taket var gipsskiva, gles och 100 mm isolering + 100 mm kutterspån mellan takstolarna uppe på kallvinden.

Är det nån som har synpunkter på hur man borde sätta dit nytt material, i både ytterväggar och tak?
Min tanke om taket är:
200-300mmisolering mellan/över takstolarna, sedan lägga plattor på det, dvs få ett golv på vinden som man kan gå på
diffspärr
45x45-reglarcc30 för takpanelen
panel
Jag är medveten om kallvindar, äldre hus, fukt och ventilation. Nuvarande ventilation i huset är självdrag, målet är FTX.

Och ja, det är mycket att göra på det här huset, vilket är orsaken till att vi försöker ta det ett rum i taget, många "målet är men vid ett senare tillfälle(inte nödvändigtvis obestämt långt in i framtiden)", osv. Och jag kan tänka mig att ta in folk om det skulle behövas, men inte förrän jag lärt mig åtminstone lite om det det handlar om. Vilket kan ta ett tag, jag är ny på husrenovering, men tycker att det är kul och vill lära mig :). Hellre får det ta ett tag än att det blir dåligt och slarvigt.

Min tanke om ytterväggarna är:
Tegel
100mmisolering
diffspärr
45x45liggande reglar
13 mm träskiva
13 mm gipsskiva
Men är det klokt att luftspalten vid teglet byggs bort? Om man fortsätter med utvändig isolering så är det väl bra att inte ha en luftspalt inne i väggen där, men tills dess? Är det dumt att dela upp bygget såhär, borde jag försöka bygga både inner- och ytterdel så nära som möjligt i tid? Rummet är ett hörnrum, så två ytterväggar varav den ena under tak, och det är på 2:a våningen så ingen markkontakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.