Hej,

Min NIBE FLM gav upp. Intern översvämning p.g.a. igenproppat filter för kondensvatten. Osannolikt idiotisk lösning från NIBE. Nåja.

Jag vill nu helst skippa FLMs radialfläkt (och cirkulationspumpen) och koppla ihop ingående och utgående luftkanaler direkt med det jag tror kallas kanalfläkt.

Låter det mer än en radialfläkt som finns i FLM?
Finns det någon rekommendation på kanalfläkt?
Jag skulle behöva kunna justera luftflödet så att det motsvarar det flöde jag har idag.
Alternativt kan jag givetvis köpa en ny radialfläkt till FLM, hoppas att inte andra saker gått sönder vid övervämningen och se till att inte slå på cirkulationspumpen igen i denna värdelösa FLM.
 
Kanalfläkt med EC-motor kan jag rekommendera, både för ljud och enkelheten att styra luftflödet.

exempelvis Systemair K160EC (eller annan dimension, beror på flödet du behöver) sitter ett vred på dessa i kopplingsdosan där man ställer in flödet mellan 0-100%

kan väl möjligtvis behöva en ljuddämpare också, om du inte redan har en på kanalsystemet
 
B
Jag köpte en sådan här.
https://soliduct.se/kanalflakt-ec125.htm

Vet inte vilket flöde / tryck du behöver. Man måste börja där. Nibe flm är ju gjord för max 350m3/h, så det är ju hyggligt rätt storlek på ovanstående.

Rent generellt så är det ju bra att dimensionera fläkten för att inte gå på fullt varvtal. Då får man ner både ljud och energiförbrukning. Så gå upp i dimension till större fläkt om det är på gränsen.

Skulle också välja ec fläkt alla dagar. Enkel reglering, låg energiförbrukning.

Ljuddämpare gör massor, men man kommer ju inte ifrån att fläkten låter en del på 1m håll. Men i huset hör man inget från ventilationen inomhus hos oss, det tar ljuddämpare bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.