Jag en separat tråd som går in på en specifik fråga från husprojektet i följande tråd -> https://www.byggahus.se/forum/posts/4588512/

Styr huset med Homeassistant med ambitionen att olika system skall kunna integreras och prata med varandra. Allt från larmet från Verisure till robotdamsugaren från Xiaomi. En specifik fråga som givit mig lite frustration och därför tänkte jag dela med mig av lösningen utifall någon annan går i samma funderingar.

Detta är att jag inte gillar batterier och vill därför att termostater skall vara trådbundna. Jag tyckte dock inte att LK hade rimlig prissättning för sina "smarta" lösningar och jag såg inte heller att jag skulle kunna integrera LK i Homeassistant på ett smidigt sätt då de skulle lägga en web-serverlösning imellan som jag är osäker på hur öppen den är för integrationer. Jag söker så långt som möjligt att allt skall kunna köras lokalt via homeassistant och vara oberoende av internetuppkopplingar. Om jag i värsta fall skall släppa in något som har weblösningar skall de i varje fall ha den goda smaken att ha API som är vettigt att bygga en integration för Homeassistant med.

Så efter mycket sökande hittade jag MCO Home Boiler Thermostat som just nu endast verkar finnas tillgänlig från Gröna Hus i sverige -> https://www.gronahus.se/varumarken/mco-home/boiler-thermostat

Nedan följer en förklaring hur jag ersatt de LK termostater som kom som standard till min golvvärme anläggning.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...lering/bas-s2/lk-rumstermostat-s2-no-77762346

Digital termostat visar 20.5 grader Celsius på en vägg. Enkel, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär ser LKs lösning ut där den sitter i ett av mina badrum.

Vit väggmonterad eluttagsram utan frontplatta, exponerat anslutningsblock med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pillar man bort panelen ser man att den är ansluten till utgång 1, 2 och 4.
Schematisk bild av inkoppling för en LK Rumstermostat S2 med elektriska komponenter och anslutningar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Från LKs manual https://www.lksystems.se/globalassets/inriver/resources/se.33.c.148_lk-rumstermostat-s2-24v-no.pdf kan man se att 2 och 3 är 24V AC samt att 1 är kommunikation för att öppna/sluta golvvärme ventilen.

Mätning av spänning med multimeter vid en öppen eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan också bekräfta att det finns gott och väl 24V tillgängligt över anslutning 2 och 4. Tänk på att om du gör detta själv så kan dina färger variera då det inte är säkert att din elektriker valt samma färger utan utgångarna är vad du skall fokusera på.

Öppet termostatlock med installationsanvisningar, kretsschema, versionsetikett och ett godkänt testmärke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan av termostaten bekräftar också vilken modell det är och att det är samma schema som finns i manualen.
Öppen brun kartonglåda med termostat användarmanual synlig, på ett vitt bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Packar upp MCO Home Boiler Thermostat som har en manual i förpackningen. Samma manual finns att ladda ned från MCO Home´s hemsida -> https://www.mcohome.com/index.php?c...hbi8yMDIyMDExMzE3NDgxNjYxZGZmNTYwODljMDAucGRm

Termostat i kartong, användarmanual, skrivbord, ritplatta och penna, teknikprodukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit väggmonterad enhet, troligen en ljusbrytare eller termostat, med pekskärm och minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det inte mycket mer än själva termostaten i förpackingen och enligt ovan ser termostaten ut när den är upp packad.
Två vita plastenheter, troligen termostater eller regulatorer, öppnade och monterade på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Separerar man termostat från fästplattan ser det ut som ovan.
Plastbricka med två kopplingsklämmor, eventuellt för elinstallation, på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fästplatten ser ut som följer när man tar av skyddet. Vi har anslutningarna:
NO, NC, COM, PG, V-, V+
Elektriskt schema, 24V DC/AC strömförsörjning, anslutningsdiagram, värmeenhet, reläkopplingar: gemensam, normalt sluten, normalt öppen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

MCOs kopplingschema är inte så mer uttömmande än den information man kan finna på fästplattan.
Öppen nätverksanslutningsdosa med osammanlänkade Ethernet-kablar och fästskruvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi ansluter den sladd som satt i anslutning 2 (helfärgad blå) från LK i V- för MCOn samt anslutning 4 (helfärgad organge) från LK till V+
Sedan går kabeln från anstluning 1 (vit/blå) från LK i NC för MCO och skall förklara varför längre ned sedan. Kan inte bevisa om det är fel på schemat för MCO eller om LKs logik skiljer sig. Men det är lite kontra intuitit att man nu skall använda NC istället för NO. Men lita på mig har provat och är ingen fara om du sätter den i NO inget går sönder men logiken blir omvänd mot vad du vill uppnå.

Öppen elinstallation med anslutna kablar och termostatkopplingar i en termostatlåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi följer sedan upp med att sätta en kabel mellan COM och V- för att ha jord anslutning för ventilen när NC aktiveras. Detta ser man på LKs schema att den hanterar i termostaten men här får vi sätta en kabel för att det skall fungera.
Öppen eluttag utan frontplatta, synliga kablar och kopplingsklämmor, väggmontering, elfara varning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpass på väggkontakt, används för att kontrollera horisontell riktning under installation eller justering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gömmer in kabeln i fästplattan så allt ser snyggt ut. Samt kontrollerar att allt är i våg innan vi skruvar åt fästplattan och sätter på skyddet över anslutningsterminalerna.
Väggmonterad digital termostat som visar temperaturen 20.5 grader Celsius i ett modernt gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du gjort allt sätt här det bara hänga på termostaten och den startar och visar rumstemperaturen.

Teknisk installation, kretskort, kablar, rörkoppling, ventil, eluttag, vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett för säkringar på flerspråkig text och två olika typer av säkringar mot träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är du klantig som jag och låter strömmen vara på när du gör det och råkar låta kablarna komma i kontakt så får du åka till Kjell & Company och spendera 40sek på 10st Glasrörssäkringar 5x20mm T 200mA för 250V AC
https://www.kjell.com/se/produkter/.../glasrorssakring-5x20-mm-200-ma-trog-t-p39826

Som råkar vara samma säkring som LK försöker lura på dig för 22kr styck om du inte skulle veta vilken du behöver.

Uppvärmningssystem med kopparledningar, flervägsfördelare, styrventiler, manometrar och elektrisk styrpanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När säkringen är bytt skall det lysa grönt i skåpet igen. Och vi fokuserar här på Kanal 3 som är en termostat jag håller på att installera. Som ni kan se är jag funderas på hur LKs logik ser ut då man lätt blir förvirrad. Både termostaten och ställdonen är 24V NO men som man ser i skåpet lyser kanal 2 och 4 och dessa är helt öppna nere på fördelaren, d.v.s. de leverar värme nu men p.g.a. att de är "Normally Open" NO så är alltså spänningen av och lampan lyser grönt. Men kanal 1 och 3 som vi nu skall fokusera på är svarta och har spänning på ställdonen och därmed ihoptryckta så inget flöde sker.
Vit termostat på vägg, digital display visar 24, upp/ner pilar, modern design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Genom att ställa upp temperaturen till 24 grader så får jag ett gap till nuvärdet och termostaten skall aktivera ställdonet.

Fortsättning följer i nästa inlägg p.g.a begränsningen på 20 bilder.
 
Redigerat:
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Värmesystemskåp med kopplingar, elektroniska kretsar, ventiler och indikerande gröna lysdioder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och voila! Grön lampa på kanal 3 och vi är säkra på att vi valt rätt anslutning även om NC nu är använd så verkar detta vara rätt. Här kan det ju vara anledning att testa så du får rätt för just ditt system om det är något fel på min MCO eller fel i logiken på LK. Men hur som funkar det när man ansluter till NC. Du får vara tålmodig om du skall sitta och titta på ställdonet då det tar en stund innan det börjar lyfta sig. Och genom att gå att sänka inställd temperatur så bör ställdonet avvaktieras igen så har du kontrollerat att det blivit rätt för dig.

Digital display panel med signalstyrkenivå, knappar för justering och en cirkelknapp, monterad på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Väggmonterad digital termostat med LCD-display visar 19:33, pilknappar och på/av-symbol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel schematisk illustration av en enhet med knappar, beskrivningsfält och tre nycklar (S1, S2, S3) märkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan trycker du en gång på S2 (mitten knappen) på MCOn för att se nätverksstatus. Och genom att hålla in S1 (vänster uppåt knapp) samt S3 (höger nedåt knapp) samtidigt vid denna meny så aktiverar du Z-wave inlkuderingsläge. Och om aktiverar inkluderingsläge i homeassistant så kommer snart din nya nod dyka upp (I mitt fall är detta nod 39 som också visas i displayen enligt ovan.
Smart hem-applikation, Z-Wave enheter, batterinivåer, Sensor kontoret 85%, Stora badrummet 0%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av en smart enhetskontrollapp visar temperatursensor med aktuell temperatur på 21,7°C.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sedan är det bara gå in på Nod 39 och döpa om den till något lämpligare. Som i mitt fall kommer denna heta "Termostat Stora Badrummet".
Digital termostatpanel för inomhustemperatur, inställd på 22,0 °C, visar aktuellt 21,9 °C, läge viloläge (värme).
Sedan är det bara lägga till ett termostat kort, standard ser ut som till vänster. Men jag har också laddat ned HACS Simple Thermostat som jag tycker blir mer begriplig för resten av familjen som bara visar börvärdet med en upp och ned knapp som ni ser till höger.

Varför har jag då gått igenom allt detta krångel bara för att byta ut en termostat. Jo på detta sätt kan jag för varje rum använda dessa termostat värden för att ge input till mina markiser då markiserna inte går ned om inte nu-värdet för innetemperaturen är över 22 grader på sommaren.
Samt att jag kan sänka rummen individuellt på natten. Vi sänker temperaturen på nedervåningen då vi sover alla på övervåningen.

Jag använder också termostaterna för att säkerställa att vi har vettiga cykler på natten. Dumt att köra golvvärmen kl 3 på natten för att mötas av 21 grader i badrummet men kalla golv kl 6 när man kliver upp. Utan istället har vi nattsänkning i de flesta rum till 19 grader på natten och höjer upp detta vid kl 5 så precis när vi kliver upp har vi varma fina golv och rum som står vid 22 grader. Sen tillåter vi huset falla ned på vardagarna om larmet är aktiverat då vi därmed inte är hemma och påbörjar höjningen runt 15.00 så huset är varmt igen när vi alla kommer hem från Skola och arbete.
Temperaturdata över tid, termostat kontoret, aktuell och önskad temperatur, linje och stapeldiagram, mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser i bifogad graf får jag också dygnskurvor per rum (ingen golvvärme behövdes under november i kontoret då jag har morgonsol där). Så det ges goda möjlighet att trimma in shunttemperaturerna då jag kan se responsen på de olika rummen och har därmed sakta men säkert kunna reglera ned schunt regleringen då jag vill ha ett långsamt stegsvar på golven så termostaterna får stå öppna så länge som möjligt under de tider vi är hemma och vakna.

Ytterligare fördelar är på vår/hösten då jag har två luftvärmepumpar som primärt används för kyla på sommaren, men med dessa termostater kan jag också styra att om vi får väderomslag kan värmpumparna aktiveras om vi avviker mer än 1 grad från börvärdet så de stödvärmer på vår/höst och de kyler på sommaren baserat på den enkla principen att är börvärdet mer än 1 grad från önskad temperatur i rummet så kliver luftvärmepumpen in som har en snabbare responstid än golvvärmen. Men så snart jag är inom reglerområdet för golvvärmen på +/- 1 grad från börvärdet så går inte luftvärmepumparna. Ytterligare ett skäl till att jag inte behöver shunta ut så höga temperaturer på golvet.

Hoppas någon finner detta intressant och jag skall försöka svara på frågor men är inte jätte frekvent på forumet så hav tålamod om jag inte svara direkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
moonsire och 2 till
  • Laddar…
En sak som skiljer sig stort mellan dessa termostater är följande
GAMLA är en tyristornodell och reglerar med en varierande spänning och ger då en signal som är mindre eller större till centralen. Då kommer donet att öka eller minska med signalen. Öppna och stänger delvis.
NYA är av relätyp och jobbar ON/OFF , det blir liksom lite eftersläpning på regleringen, så det pendlar några grader upp eller ner från börvärde . Inte för inte kan det fungera det med .
 
J jonaserik skrev:
En sak som skiljer sig stort mellan dessa termostater är följande
GAMLA är en tyristornodell och reglerar med en varierande spänning och ger då en signal som är mindre eller större till centralen. Då kommer donet att öka eller minska med signalen. Öppna och stänger delvis.
NYA är av relätyp och jobbar ON/OFF , det blir liksom lite eftersläpning på regleringen, så det pendlar några grader upp eller ner från börvärde . Inte för inte kan det fungera det med .
Är väl detta som LK själva hänvisar till som "Självmoduleringsteknik". Inte så imponerad av den lösningen då detta försöker reglera ett flöde utan en feedbackloop för shunttemperaturen. Så när jag fick systemet leverarat sköt det över ganska mycket, shunttemperaturen var dessutom onödigt hög och LKs lösning klarade inte av att med sin teknik hålla nere flödena genom tyristor reglering utan golven var antigen kallare eller varmare än man kunde önska. Rummen är dessutom "dumma" och har ingen möjlighet utan att köpa till dyrare utrustning klara av det jag vill kunna göra.

Men ja du har helt rätt att sensortekniken skiljer sig åt.
 
Tack, intressant! Har liknande funderingar och gillar inte heller batterier.

När du ändå kör trådat, du funderade inte på, eller hittade någon lösning som är helt trådad, dvs ingen zwave, men som ändå går att integrera med HA?
 
Nu kanske det skiljer sig lite på styrning av värmen mellan oss, Jag har även GV men strypt in allt utan termodon och shuntar ut tempen efter ute. Det är gjort för 25 år sen och och fungerar perfekt, inga don eller elektronik som kan strula. I sovrum har jag bara strypt ner lite för att få svalare där.
 
S skyisthelimit skrev:
Tack, intressant! Har liknande funderingar och gillar inte heller batterier.

När du ändå kör trådat, du funderade inte på, eller hittade någon lösning som är helt trådad, dvs ingen zwave, men som ändå går att integrera med HA?
Jo det är ju möjligt att LKa webbserver går att integrera om de har ett öppet API som är vettigt. Men kunde inte hitta något sådant och är inte tillräckligt kunnig att ”lista ut själv” hur jag skulle gå tillväga då. Så detta blir en genväg som uppfyller mina önskemål. Z-wave är ju ruggigt stabilt bara Noden har fast strömförsörjning. Så har inget problem med att köra trådlös kommunikation, bara ogillar batterier som dör och enheter som hanterar viloläge dåligt.
 
J jonaserik skrev:
Nu kanske det skiljer sig lite på styrning av värmen mellan oss, Jag har även GV men strypt in allt utan termodon och shuntar ut tempen efter ute. Det är gjort för 25 år sen och och fungerar perfekt, inga don eller elektronik som kan strula. I sovrum har jag bara strypt ner lite för att få svalare där.
Absolut som ren golvvärmelösning skulle jag nog gjort så, men nu integrerar mitt system, golvvärme från fjärrvärme (som jag vill ta så lite av som möjligt), samt FTX som jag vill maximera effektiviteten på och slutligen luftvärmepumpar och markiser som skall lira tillsammans under vår/höst och sommar. Så med den komplexiteten är dessa termostater en tillgång. Sen kan jag tänka mig en och annan som bara tycker det är kul som letar efter en liknande lösning. Sen skall man icke förglömma nattsänkningen som blir lite mer intelligent när man gör det rumsvis och med larmet som en variabel till att sänka ännu mer. Huset är ganska stort och vi spenderar inte hela året på plats så blir hyfsade besparingar som man inte behöver tänka på utan huset tar hand om det själv.
Men i grund och botten ger jag ju alla som frågar mig om råd att bästa besparingen de kan göra är att inte skaffa det här intresset, skulle spara massor :p:crysmile:
 
Jeepp förstår. Du har en utegivare som är kopplad till FJV och reglerar normalt innetempen, och utegivare. I reglercentralen finns säkert en anslutning för innegivare. Då kan man manupulera ute givare eller innegivaren att tro att det är varmare ute eller inne. . När solen lyser in så blir det varmare och framledningen sänks, varvid shunten stänger mot FJV.. Som sägs i olika lägen med besparing så finns det ett otal möjligheter att få till det.
Men det är upp till var och en att ta tills sig, vad som är möjligt utan att lägga ner en förmögenhet på det.
 
  • Gilla
matsson
  • Laddar…
A
Hej,
Tack för en utförlig beskrivning av installationen, fanns termostaterna i lager hos grönahus när du beställde? Verkar vara slut i lager nu och de har inte svarat på mitt mejl på tre dagar. Dessa var nog de snyggaste alternativet jag sett hittills, tittade du på några andra alternativ?
 
A
Kan inte riktigt bestämma mig för om det blir bäst att istället byta ut LKs kopplingsbox mot något som denna https://heatit.com/product/9286/smart-products/heatit-z-water/1102 fördelen med detta är att jag kan använda temperatursensorerna via z-wave för att reglera temperatur och nackdelen blir att det bara kommer gå att reglera temp via homeassistant.
 
A arvidshus skrev:
Kan inte riktigt bestämma mig för om det blir bäst att istället byta ut LKs kopplingsbox mot något som denna [länk] fördelen med detta är att jag kan använda temperatursensorerna via z-wave för att reglera temperatur och nackdelen blir att det bara kommer gå att reglera temp via homeassistant.
Tittade också på en sådan lösning, men precis som du säger att inte kunna reglera temperaturen manuellt från termostaten var en "no-go" för min "wife approval factor".
 
A arvidshus skrev:
Hej,
Tack för en utförlig beskrivning av installationen, fanns termostaterna i lager hos grönahus när du beställde? Verkar vara slut i lager nu och de har inte svarat på mitt mejl på tre dagar. Dessa var nog de snyggaste alternativet jag sett hittills, tittade du på några andra alternativ?
Nej de var inte i lager hos grönahus när jag beställde så var lite väntetid men de kom fram till slut. Annars kan jag rekommendera m.nu jag har pratat med dem om att lagerlägga dessa men de valde att inte göra det. Men de är snabba att svara så är man bara beredd att lägga en beställning tror jag de skulle ta hem dem snabbare. Jag skulle kunna kontakta m.nu och be dem lägga upp dessa i lager nu när det finns detta inlägg som en beskrivning hur man implementerar dessa.
De har precis blivit inlagda i Z-wave JS databasen också så nu identiferas the även med korrekt tillverkar nummer i device list i homeassitant. Så tyvärr har ingen rekommendation på en annan enhet denna är den enda jag efter mycket letande kunde hitta som uppfyllde mina krav på: Spänning, Z-wave, touchpanel.
 
matsson matsson skrev:
Nej de var inte i lager hos grönahus när jag beställde så var lite väntetid men de kom fram till slut. Annars kan jag rekommendera m.nu jag har pratat med dem om att lagerlägga dessa men de valde att inte göra det. Men de är snabba att svara så är man bara beredd att lägga en beställning tror jag de skulle ta hem dem snabbare. Jag skulle kunna kontakta m.nu och be dem lägga upp dessa i lager nu när det finns detta inlägg som en beskrivning hur man implementerar dessa.
De har precis blivit inlagda i Z-wave JS databasen också så nu identiferas the även med korrekt tillverkar nummer i device list i homeassitant. Så tyvärr har ingen rekommendation på en annan enhet denna är den enda jag efter mycket letande kunde hitta som uppfyllde mina krav på: Spänning, Z-wave, touchpanel.
Så jag har tipsat m.nu om denna tråd så får vi se om de tar hem den i lager (jag behöver dock köpa 5 till för att täcka mitt hus så du får ligga på om att vara först =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.