Hej! Vi har ett gammalt och stort vatten-element i hallen precis när man stiger in genom entrédörren. Har förstått att element i hall är viktigt pga kylan, men då nuvarande element är rätt så fult så vill vi i så fall byta ut det till ett nytt element. Hur bör man gå tillväga för att så långt som möjligt utföra jobbet själv? Tänker att rören ju är gamla, hur funkar det om man ska sätta dit ett nytt element? P.S. Värmeslingor i golvet är inget alternativ så det får bli ett nytt element :)
 
  • Gammalt vattenburet element och anslutande rör längs en vägg i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt vattenburet element vid entrédörren i en hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Är det T-rör som sitter här inringat i gult?

Vad har du för mått till centrum anslutning på befintlig radiator från vägg?

Vit radiatoranslutning inringad i gult, möjlig T-rörkoppling, mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nancysh
  • Laddar…
Ja det verkar vara T-kopplingar. Men på andra sidan väggen finns inga element. Tidigare ägare gjorde ett nytt badrum där så de kanske har pluggat dem.

Jag mäter strax över 30mm från vägg till mitten av det smala röret i överkant på elementet och någon mm längre på det grövre röret i elementets underkant. Är det måttet du efterfrågar? Jag förstod inte riktigt termen du använde.
 
Ja det verkar vara T-kopplingar. Men på andra sidan väggen finns inga element. Tidigare ägare gjorde ett nytt badrum där så de kanske har pluggat dem.

Jag mäter strax över 30mm från vägg till mitten av det smala röret i överkant på elementet och någon mm längre på det grövre röret i elementets underkant. Är det måttet du efterfrågar? Jag förstod inte riktigt termen du använde.
 
Krilleman
Är det 30mm från vägg till centrum på befintlig radiator behövs det dras om lite rör för att få den nya radiatorn att passa och bli snyggt.

Beträffande T-rören så är det nog bäst att behålla dom, det kan vara avgrenat mer i vägg. Svaret på den frågan får du genom att öppna väggen och kika!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.