Har idag ett överfallssystem (tvårörssystem) i ett hus med två våningar och det är rör kors och tvärt, upp och ner i hela kåken i princip. Det fungerar som det ska, men både rör och radiatorer börjar bli gamla och dåliga och behöver fixas framöver.

1. Vissa rum kommer att få golvvärme istället för radiatorer och första frågan är om jag kan sätta fördelarskåpet (LK) till golvvärmen på våning 1 och även köra några enstaka golv på övervåningen via denna eller måste jag även sätta ett fördelarskåp på våning 2 med grövre matarledning? Tänker mig 16 mm rör i golven och även upp till våning 2.

2. Jag tänker mig alupex till de rum som ska ha radiatorer och det handlar totalt om 6 st radiatorer. Tänker för enkelhetens skull att jag drar framledning + retur till varje radiator och kopplar ihop rubbet på en fördelare. Funkar denna lösningen? Räcker det med 16 mm alupex hit eller bör jag dra grövre slang till våning 2 och en fördelare även där? Handlar om 2-3 st radiatorer på våning 2.

Allt ska drivas med befintlig bergvärmepump och denna står i ett litet utrymme under våning 1. Rummen är inte speciellt stora, ca 15-20 kvm/rum.

Tacksam för tips och råd!
 
Ingen som har några idéer eller tips? :worried:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.