Jag har en altan som är uppbyggd av gamla ”innanfönster”. För 10 år sedan kitta och målade jag om fönstren, men nu börjar det att se förfallet. Vill ej ändra utseendet på altan så nu är frågan om det finns ”fasta fönster” som ser ut som ”gamla innanfönster”. Det är inga problem att kitta och måla om men jag blir ju bara äldre för varje gång. Så länge jag lever är det inga problem men den dagen då en jag inte finns blir det problem för familjen. Skulle var skönt och få till det underhållsfritt.

kenneth
 
Svårt att helt bedöma utan bild, men det låter ju spontant som något en glasmästare löser.
 
Väst på stugan har jag ett uterum IMG_4271.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
på den södra sidan har jag en altan och det är den som jag har problem med "innanfönstren" IMG_4269.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
. Jag vill behålla den "äldre" modellen, vill ej att det skall se ut som något modernare uterum
 
Du kan ganska enkelt fräsa bort kitfalserna och istället klä in med glasningslister med gummitätning. Nedtill ute väljer du en aluminiumlist (välj vit) med gummitätning som droppbleck och går utanför nedre fodret, samt passande glasningslister på sidor och upptill. Att jag gissar på att du måste ta bort kitfalsen är att du annars inte får plats med yttre glasningslisten.
På insidan kan du också använda glasningslister eller välja en vanlig trälist där du klistrar en vanlig 3*8 mm gummilist.
Jag gör liknande på våra källarfönster men då byter jag till isolerglas.
Som exempel kan du kolla här http://www.glasnet.nu/isolerglas-1368465

Skillnaden för dig är att du behåller dina enkelglas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.