Hej,

Skall i samband med köksrenovering ersätta ett befintligt fönster i yttervägg (kanalmur med putsad utsida). Det nya fönstret blir 40 cm mindre i höjdled än det gamla och kommer att hamna ungefär mitt i befintlig öppning. Att mura upp under fönstret är inga problem men hur gör jag enklast ovanför fönstret?
 
Regla upp och sätt på en snygg liggande panel. Kanske cederträ?
 
Tänkte mer på utsidan. Behöver alltså bygga ned ca 20 cm. Det mest uppenbara är ju att mura och sedan putsa, alltså precis som befintlig konstruktion. Undrade mest om det fanns något enklare/smartare alternativ.
 
olahakan skrev:
Tänkte mer på utsidan. Behöver alltså bygga ned ca 20 cm. Det mest uppenbara är ju att mura och sedan putsa, alltså precis som befintlig konstruktion. Undrade mest om det fanns något enklare/smartare alternativ.
Ja jag menar på utsidan....modernt med puts blandat med liggande panel i något mörkt träslag.
 
Ok, det är jag som är lite trög. Intressant idé men den faller dessvärre på att jag bara byter två av 15+ fönster.
 
Är det verkligen nödvändigt att byta till ett mindre fönster? I allmänhet brukar hus vara byggda med fönster som i storlek och form harmonierar med fasaden och husets proportioner. Det ser för sorgligt ut när fönster byts till mindre storlek och även minskad glasruta eftersom det är tjocka inramningar och spröjs. I värsta fall kan hela huset förfulas av ett sådant byte.
 
Bra synpunkter men OT.
 
Har sett olika lösningar på detta, som någon sa träpanel på utsidan även en plåt som täcker ytan (inte snyggt men säkert billigt). Om du inte vill/orkar putsa så tycker jag träpanelen låter som bästa lösningen.
 
Jag murar och putsar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.