Hej alla kunniga ventilationsmänniskor,

Vi har idag hemma ett Ventilationsaggregat ACF Minivent.
Luftvärmeaggregat ACJ Minitemp + FTX Fläktwoods RDKS ?.

Jag tycker denna är brutalt elstörstig och den låter ganska högt från fläkten vid spisen (vart den får luft ifrån).

Fråga 1. Det började låta efter att jag byte filter ? tror att det gamla filtret från den gamla ägaren (bara bott där i 4-5 månader) var efter utgångsdatumet. Däremot så hör du nu distinkt fläkten surra ? något som har blivit knasigt ?
Fråga 2. Jag undrar om man kanske borde köpa en luftvärmepump (exp https://www.polarpumpen.se/varmepumpar/luftvarmepump/luftvarmepump-panasonic-hz25xke/p-1780945 ) för att sedan skruva ner värmen helt på ACJ och skippa dess törstiga "uppvärmingselement" och utgå från att fläkten från ventilationen tar runt värmen som kommer från pumpen ?

Är detta något som fungerar ? och är det en mer energisnål lösning ?


tack för all hjälp !
 
Finns bidrag att söka på boverket för byte av värmesystem. Så det är ingen dum ide. Din elvärmare är på 6kw och vp förslaget på 3kw nominellt effekt så undrar om du behöver något större vp? Är det missljud så är väl någon av fläktarna slitna i lager. Finns en i värmedelen och två i ftx.
 
Komplettera gärna med en värmepump men ta inte bort husets ventilationssystem.

Luftvärmepumpar är ju ofta bra och billiga att komplettera befintlig uppvärmning med, men jag anser ej att de ersätter husets uppvärmning/ ventilationssystem utan kan under gynnsamma förhållanden fungera som en ekonomisk tilläggsvärme.
 
Precis, LLVP är bara ett komplement till husets ordinarie värmesystem. Tar man bort ACJ så får man sätta upp el-radiatorer istället, framförallt i de rum som inte nås av värmen från LLVP såsom badrum, tvättstuga och sovrum. Idén att fläkten i ventilationen skulle blåsa runt värmen i huset fungerar liksom inte. Krävs enormt höga luftflöden för att fungera som uppvärmning.
 
Jag har gjort ungefär som det du frågar om. Bor i ett 180 kvm hus i två plan rätt långt upp efter kusten. Har Bacho luftvärme ACJ och dubbla ventilationsaggregat ACF. Elgolvvärme i båda badrummen.

I slutet av november monterade vi in en Mitsubishi SUMO RW35. Skruvade ner värmen på ACJ´n men låter fläkten gå. Placeringen av LLVP´n är inte optimal utan sitter på ena gaveln i nedre vardagsrummet då innerdelen är rejält stor och inte fick plats i hallen som hade varir en bättre placering.

Jag är hittills imponerad av pumpens förmåga. Vi hade ju en hyfsat kall december och nu ligger vi på runt -25 grader och pumpen klarar i princip hela värmebehovet. Har den ställd på 23 grader. Hela nedervåningen är rejält varm medan något svalare på övre plan. Sovrummet på andra våningen som är längst från pumpen håller då ca 19 grader. Övriga rum på övre mellan 20 och 21 grader. När temperaturen sjönk till -27 och vi var bortresta sjönk det till 17 grader i de kallaste rummen och när vi kom hem drog jag upp ACJ´n ett par timmar för att få upp temperaturen. Förbrukningen blev ca 35% lägre jämfört med december 2022.

https://mitsubishielectric.se/produ...RVOSty44ulz3x_yP9ZSkz0aJagxBeh-MaAm7vEALw_wcB
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Jag har gjort ungefär som det du frågar om. Bor i ett 180 kvm hus i två plan rätt långt upp efter kusten. Har Bacho luftvärme ACJ och dubbla ventilationsaggregat ACF. Elgolvvärme i båda badrummen.

I slutet av november monterade vi in en Mitsubishi SUMO RW35. Skruvade ner värmen på ACJ´n men låter fläkten gå. Placeringen av LLVP´n är inte optimal utan sitter på ena gaveln i nedre vardagsrummet då innerdelen är rejält stor och inte fick plats i hallen som hade varir en bättre placering.

Jag är hittills imponerad av pumpens förmåga. Vi hade ju en hyfsat kall december och nu ligger vi på runt -25 grader och pumpen klarar i princip hela värmebehovet. Har den ställd på 23 grader. Hela nedervåningen är rejält varm medan något svalare på övre plan. Sovrummet på andra våningen som är längst från pumpen håller då ca 19 grader. Övriga rum på övre mellan 20 och 21 grader. När temperaturen sjönk till -27 och vi var bortresta sjönk det till 17 grader i de kallaste rummen och när vi kom hem drog jag upp ACJ´n ett par timmar för att få upp temperaturen. Förbrukningen blev ca 35% lägre jämfört med december 2022.

[länk]
Tack för svar. Skönt att man ändå kunde gissa sig rätt på det. Tror jag får sikta på detta sätt fast montera LLVp vid entrén, nära trappan så värmen också sprids uppåt (ganska nära köket vart FTX sitter). Jag har även installerat en ny indol W381A+ Värmepumpsberedare
har för mig man kanske kan ta användning av denna ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.