Hej,

Jag håller på att byta ut mina elradiatorer med vattenburen värme.
Det jag funderar på är om det skulle vara OK att montera ett vägguttag i väggdosan istället för radiatorn som sitter där idag?

För att inte få vägguttag i samma rum som har matning från olika säkringar skulle man behöva flytta ledaren/fasen till radiatorkretsen till samma säkring som vägguttagen är avsäkrade med.
Är detta möjligt/OK att göra?
När jag har tagit reda på hur VP-rören är dragna i huset har jag noterat att man går från dosa till dosa istället för att dra två olika slingor från elcentralen som skulle vara den kortaste vägen. Alternativt en ledare från elcentralen till en dosa och i den har man sedan förgrenat åt olika håll.
Kan inte säga att detta känns mera logiskt på det sättet som man gjort i mitt hus eftersom på grund av detta har jag mer än en säkring som matar radiatorerna i samma rum.
Tex en säkring matar rad i rum 1 och 2 och nästa säkring matar rad i rum 2, 3 och 4.
Och, i tvättstugan har jag tre olika säkringar till vägguttagen så det kanske inte har någon betydelse hur ett rum är avsäkrat?

När jag kontrollerat ledningsdragningen har jag också noterat att man har blandat inkopplingen av ledare/fas och nolla. Mitt hus är äldre så jag har vita och svarta ledare samt röd som jord. Det är vit och svart som man har blandat.
Om elektrikern kopplar om detta så att alla ledare/fas är vita, kan det ställa till med problem eller är det bara att koppla om?
Man kanske ska strunta i det.
 
Eller varför inte överlåta det till elektrikern och prata med denne?

Finns ingen regel som säger att ett rum enbart skall ha en säkring men däremot så finns det regler som säger att anläggningen skall vara överskådlig och enligt normer. För att bedöma det bör du ha hjälp av en behörig elektriker.

/Kent
 
Som sagt, det där med flera grupper per rum kan diskuteras.. eller inte, Kan vi inte bara hålla oss till ämnet och skippa frasen " det vet din elektriker, fråga h*n" ? Jag känner att hela forumet faller på detta. Ingen vågar snart fråga något, oavsett om de tänkt kalla in expertis eller inte. Svaret är alltid detsamma. Fråga din elektriker (du får ändå inte göra något amatörkalle!!) Underförstått. No offence snickarboden, känner bara att det alltid är samma svar (från alla)?!

Oavsett om man tänkt hempula (olagligt och dumt), eller tänkt anlita någon med rätt kompetens så kan det ju vara intressant att få höra andra personers erfarenhet kring samma ämne. Precis som om man frågar om färg för att måla om huset, oavsett om man tänkt göra det själv eller anlita målare. (med skillnaden att det ena jobbet får man göra själv, det andra troligen inte.) Alla vet redan detta, det ger bara dålig stämning och saboterar forumet som en samling besserwissers. My 2 cent. mvh. //
 
  • Gilla
Knalle10 och 5 till
  • Laddar…
Kan till viss del hålla med men oavsett vilket så är en del frågeställningar oerhört svåra att svara på.
Här handlar det ju om huruvida man i princip kan dra om en hel del och det är klart att det går men man behöver se det på plats. Det är ju liksom ingen begränsad fråga.

/Kent
 
I princip så finns det inget som hindrar att man drar kopplar vägguttag. MEN har du undersökt om dina radiatorer går på 230V eller 400V?

Det är väldigt vanligt (vanligast?) att radiatorer är inkopplade på 400V. Det innebär att du har 2 faser (=2 säkringar måste brytas) till varje radiator. Oftast matar man i trefas i röret, och kopplar sedan radiatorerna växelvis mellan de olika faserna. Då finns det ingen nolla dragen från centralen, och därmed kan du inte använda den existerande dragningen till vägguttag.

Det är inte helt ovanligt att okunnigt hempul just efter borttagning av elradiatorer resulterar i vägguttag med 400V, som i bästa fall ger brända prylar, i värsta fall ett nedbränt hus.
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
OCH det bör vara MINST två olika grupper i samma rum, samt att man inte drar en grupp per rum. Fråga en elektriker, i det här forumet kan du få vilket svar som helst utav folk som tycker sig veta, men du har ingen aning om vad dom i verkligheten vet och kan.
Det är allt för många som vill tro att dom vet.
 
Det är bara om rummet har ojordade uttag som det kan vara olämpligt med flera olika faser i samma rum. Olika grupper på samma fas är dock ok.
 
Generellt så kan man väl säga att det är bättre att ha någon som kan (erfaren amatör eller elektriker) som tittar på plats än att försöka gissa bra svar via ett forum. Det kan vara olämpligt att använda befintliga dosor (t.ex. om det inte finns några dosor utan bara rörutlopp, om dosorna kommer att sitta dumt till relativt ev nya radiatorer osv).

Rent generellt är det praktiskt att ha mer än en grupp per rum. Element är som sagt ofta 400V (svart+vit tråd kan tyda på det) och då blir det till att tråda om (olämpligt att använda vit som nolla...). Eftersom elradiatormatningen ofta är sydd geom många platser kanske man vill använda rören för en 3-fas grupp med olika grupper av rum på olika faser. Återigen något som antingen behöver en mera erfaren lekman eller elektriker som kontrollerar rördragningen på plats.

Det här kan också vara ett bra tillfälle att byta till jordat överallt. Jag är inte säker på när tillräckligt mycket ny el inte är att se som bara en utökning utan en ombyggnad. Men när elektrikern ändå är där så byt till jordat överallt. Det gjorde jag.
 
Kolla hur de gamla elementen är märkta (och lägg på minnet hur de var kopplade). Det du ska titta efter är om de är märkta 220/230V eller 380/400V.

Om elementen är på 220-230V så är det egentligen bara att byta till uttag kopplade precis som elementen var kopplade.

En fallgrop är att elementen får vara anslutna på ett sådant sätt att man är tvungen att bryta flera säkringar för att det ska vara ofarligt att koppla. Ett uttag får däremot INTE vara kopplat så. I praktiken betyder det att om det är flera faser på samma grupp så måste nollan först skarvas i t.ex. en wago-klämma, "U-båt" eller liknande och sedan gå vidare till uttaget, så att uttaget går att byta utan att bryta mer än den enda säkring som faktiskt matar uttaget.

Om elementen däremot är på 380-400V så finns det nästan garanterat inte någon nolla framdragen. Då måste omkoppling göras i elcentralen. Den ena varianten är att ändra från trefas till två faser genom att låta en av ledarna vara nolla - det är högst tveksamt om inte en ledare redan har "lämplig nollfärg". Den andra varianten är att dra in ytterligare en ledare för nolla.

Absolut nödvändigt för att ge sig på det här som hempulare är en mätare som garanterat kan skilja mellan 400V och 230V. En billig multimeter kostar en knapp hundring, och man ger väl ungefär samma pengar för en såndär spänningsprovare som har en trave lysdioder.

Om du ger dig på det här (fast man egentligen inte får göra det själv) så se till att först prova att mätaren fungerar genom att mäta där det finns ström, och sen mäta att det är spänningslöst mellan alla kombinationer av trådar där du ska skruva. När du monterat allt så måste du också mäta att du har 230V mellan båda "hålen" i uttaget, och också 230V mellan ena "hålet" och skyddsjordblecket (och ungefär 0V mellan skyddsjordblecket och andra "hålet").


Värt att tänka på är att jordat/ojordat får inte blandas i samma rum. Om resten av uttagen är ojordade så måste du montera ojordade uttag. Det är väl också lite på gränsen om det här räknas som att komplettera en befintlig installation (=okej att installera fler ojordade uttag) eller nyinstallation (=krav på jordat).
 
Tror tryckfelsnisse var framme i Yxis inlägg, det rör sig om att ändra från 2 faser till 1 fas.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Tror tryckfelsnisse var framme i Yxis inlägg, det rör sig om att ändra från 2 faser till 1 fas.

/Kent
Att ändra tre faser till två avser alltså om det är en trefasgrupp utan nolla som kopplas om till en tvåfasgrupp med nolla.
 
Jag tackar för de konstruktiva svaren och tipsen vad man ska tänka på.

Jag kommer inte att göra detta själv men vill veta vad man kan göra och inte göra med den befintliga installationen. Under projekteringen av det nya värmesystemet insåg jag att man bör veta hur man kan/ska göra innan man släpper in en hanteverkare.

Men, för att återkoppla med lite information så gick jag igenom alla radiatorer när jag tog reda på vad varje säkring gick. Den förre ägaren hade ingen lista på detta. Då mätte jag 230V och vissa radiatorer har svart/vit/röd som sedan skarvas vidare till nästa radiator med svart/blå/gul-grön.

Bra tips om att jorda alla kontakter. Det har jag tänkt att göra. Frågade förra året vad detta skulle kosta och fick svar att då skulle jag samtidigt uppdatera elcentralen till automatsäkringar ...
Vet inte om det är ett måste ... men, en jordfelsbrytare ska i alla fall in.
 
Ja, i samband med att uttagen byts till jordade så ska ju en JFB installeras. Det krävs inget centralbyte för det om din befintliga central är i brak skicka och det går att separera N- och PE-skenan. JFBn sätts i en egen kapsling vid sidan om.

Om du behöver fler än en JFB kan dock en ny central behövas, eller en extra liten central.
 
"brak skicka";).... Missommarsnapsen ?:D
 
mikst:
Om det är tre ledare, du har mätt upp 230V (mellan svart och vit/blå), och färgerna är svart-vit-röd eller svart-blå-gulgrön så borde det gå fint att montera jordade uttag där elementen suttit.

Bo:
Beror jordfelsbrytarkravet på att det räknas som en "ombyggnad" och inte bara "utökning/underhåll"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.