Nyinflyttad och håller på att gå igenom allt som finns, märkte att färgen på handukstorken hade börjat flagna rejält och när jag petade lite på den så håller den på att falla i bitar. Vad jag förstår så är det någon gammal Somatherm-variant, men vet någon vilken reservdel jag behöver mer exakt? Modellnr-lappen har ramlat av och hittar ingen direkt match när jag söker med google. Det är inte en CMB40 som man skulle kunna tro från ena änden.. ska det inte sitta något som täcker där förresten?

Skulle kunna byta ut hela torken, men chansen att jag hittar en som passar i samma hål är nog inte så hög.. om det inte finns någon standard?

Flagnande kromad handdukstork monterad på kaklad vägg med synliga rör och avslöjande färavslagningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad handdukstork med flagnande gul färg och synliga delar som ser ut att falla i bitar mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en etikett på en handdukstork med texten "CMB40 80W. 220V." och viss färgflagnande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Chansen att du hittar en utbytespatron till den där är tyvärr inte jättestor. Köp en ny tork (som dessutom är lite trevligare att titta på) och fyll gamla skruvhålen med vit silikon.
 
E Emil_K skrev:
Chansen att du hittar en utbytespatron till den där är tyvärr inte jättestor. Köp en ny tork (som dessutom är lite trevligare att titta på) och fyll gamla skruvhålen med vit silikon.
Det jag var rädd för. Börjar bli mycket hål i kaklen, får hoppas att tidigare ägare varit duktiga när dom pluggat alla andra hål.

Får börja med att koppla loss sladden i dosan så kan den få vara kvar som handdukshållare ett tag medan jag kollar alternativen.

Edit: Efter lite demontering så tror jag faktiskt att själva värmeelementet är helt, men skyddsdosan som satt över den faller helt i bitar.. det är nog dags för den att säga adjö ändå, man ska inte chansa med el.
 
Redigerat:
Jag kanske tänker fel men den som dragit elen tänkte inte på att vatten följer kabeln in i kopplingen.
Hade hellre haft lite längre kabel så att det blivit en liten böj lägre än där kopplingen går in i elementet så ev vatten droppar av där men den kanske är monterad långt ifrån något vatten.
 
B BiggeTheKing skrev:
Jag kanske tänker fel men den som dragit elen tänkte inte på att vatten följer kabeln in i kopplingen.
Hade hellre haft lite längre kabel så att det blivit en liten böj lägre än där kopplingen går in i elementet så ev vatten droppar av där men den kanske är monterad långt ifrån något vatten.
Har montören dragit åt dragavlastningen/förskruvningen som man ska kan det inte komma in nått vatten den vägen.
 
Jo det förstår jag men saker åldras.
Den är säkert också monterad med avstånd från vattenstänk. Det var inte igår den handdukstorken monterades.
 
Nej den är senast från 2008, men gissningsvis från renoveringen innan det.
Och ja, det är säkert fem meter från dusch.
Inte så att jag saknar den direkt, har inte orkat fixa något än.. funderat på om man kan ha något annat än handdukstork där för det känns inte särskilt relevant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.