Hej,

Elementet i köket står på fel ställe. (vattenburet)

Jag funderar på om det verkar vettigt att ersätta det med elgolvvärme nu när vi ska renovera köket. Alternativet vore att sätta ett element i sparklådan men det känns bra att ha golvvärme under den nya klinkern i köksgolvet?

Feedback mottages tacksamt!  :)
 
Klinkers funkar ju inte utan golvvärme, såvida man inte vill ha filttofflor året runt. Ett energitips kan vara att ha en smart termostat typ Devireg 550 eller T2 Digitemp plus, för att kunna styra när golvvärmen ska vara påslagen och hur varmt golvet ska vara. Funderar på att köpa en sån till vårat badrum/kök/tvättstuga.
 
Sitter den befintliga radiatorn som normalt, d v s under ett fönster, så krävs det ju rejält med tillförd golvvärme för att klara det. Är det dessutom inte de allra modernaste fönstren, så tror jag ni får svårt att fixa det.

Att gå över till enbart eldriven golvvärme från att ha haft vattenburet känns inte riktigt rätt med tanka på dagens energipriser heller. Men jag tycker också att du skall lägga in en begränsad yta (ytan där du går) med golvvärme som komfortvärme för klinkern.
 
Toobster skrev:
Hej,

Elementet i köket står på fel ställe. (vattenburet)

Jag funderar på om det verkar vettigt att ersätta det med elgolvvärme nu när vi ska renovera köket. Alternativet vore att sätta ett element i sparklådan men det känns bra att ha golvvärme under den nya klinkern i köksgolvet?

Feedback mottages tacksamt!  :)
Lägg vattengolvvärme även om du värmer vattnet med el. Det kan komma en dag då du vill köra med värmepump eller dyl och då är det bra att kunna köra golvvärmen lite billigare än med direktverkande el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.