Har en del dödskulo (90% säker på att det är den med sönderfallande isolering) i stugan. Kök o badrum är av modernt snitt, och ett uttag för frysboxen på andra våningen är också modernt. Återstår ytterligare 3(torra) rum med en belsyningspunkt och ett uttag i varje ungefär på nedervåningen, och ytterligare 5(torra) på ovanvåningen.

Är utanpåliggande EKRK (jordad) med Letti det som gäller fortfarande, eller finns det någo EQ-variant som passar bättre? Går det att återanvända porslindosorna och brytarna, eller byts de också? Till vad i så fall? Uttagen måste ju dessutom bytas.

Hade inte tänkt mig utöka installationen, men det blir ju ändå några meter kabel per rum
Om man tog dit en elektriker, vad för timmar resp material skulle det handla om?
 
Vore det mitt hus skulle jag byta till modern "kulo" trots att den kostar lite mer än en ren plastkabel och Letti med rätt spiklängd och kabeldiameter. Jag skulle även byta apparater till ELKO RS samt alla kulodosor till ELKOs dosa E 1437562
 
Modern kulo = EKRK?

Schenider Renova finns utanpåliggande numera, har du använt den något?

Med Elko RS, hur lång tid får man räkna med att ett byte tar?
 
Beror kanske på estetiken, är det ett sekelskifteshus tycker jag porslinsdosor och lite mera gammaldags stil på uttag passar bättre... Jag tycker renovas nya lilla utanpåliggande (framförallt 1 brunn men även 2 är ok) är väldigt prisvärda och snygga... Med EKRK, letti och påkostade strömbrytare så kan det bli riktigt snyggt och se tidsenligt ut... Har själv inte provat renovas utanpåliggande nya brytare, de gamla infällda som monterades i dosa har jag på ett ställe och jag gillar den inte alls... Men som infällda tycker jag renovas brytare är väldigt prisvärda och snygga.

wde015976_iopdef_pmp19_1500x1500.jpg

Finns ju även nya porslinsdosor (Ifö)
164226-44-kuldosor55dvit.jpg

https://www.elbutik.se/product.html...qVOnRxwsdAztm4viwNG_IDbQzkHbo9-xoCLLoQAvD_BwE

Är det fråga om modernare stil så passar kanske inte renova.

I tex en garderob, tvättstuga eller källare skulle jag absolut köra de fyrkantiga moderna dosorna. På nåt ställe har riktigt lågt byggda moderna brytare passat bäst pga de inte så bra om de sticker ut om det sitter 90 grader innanför en dörr.

Moderna porslinsbrytare tycker jag själv är för dyra för att köpa, möjligen till nåt finrum med lyxplacering av brytaren... I mitt hus är all dragning i tak med "kulo" medan välidgt många brytare fälldes in på 40-talet, så jag har bara ett par tre utanpåliggande brytare.
 
Redigerat:
Ja, själva huset är ju över 200 år gammalt, så moderniteter som vatten-, el- och värmeledningar är ju utanpåliggande efterhandskonstruktioner.:cool:

Hade inga direkt planer på att minutiöst "återställa" till någon tänkt tidsepok, utan det är mer "best effort".
 
Som sagt det handlar om tycke och smak, själv gillar jag inte Renovas plastiga intryck i ett försök att likna det g:a. Och kulodosor av porslin får ingen mig att använda då dom inte fyller mina krav på funktion och arbetsvänlighet.
Nästan omöjligt att gissa hur lång tid det skulle ta men 2-4 dagar plus resor.
Och som tidigare skrivits Kulo =EKRK/EQRQ
 
E
E elmont skrev:
Som sagt det handlar om tycke och smak, själv gillar jag inte Renovas plastiga intryck i ett försök att likna det g:a. Och kulodosor av porslin får ingen mig att använda då dom inte fyller mina krav på funktion och arbetsvänlighet.
Nästan omöjligt att gissa hur lång tid det skulle ta men 2-4 dagar plus resor.
Och som tidigare skrivits Kulo =EKRK/EQRQ
Helt rätt där Elmunt, Renova är ingenting, ligga bra att lägga en liten peng till och få riktiga snygga porslinsapparater, innan gick dessa att beställa okej från Tyskland.

Ja, lite pilligare men det gör du ju bara en gång, sen sitter det i hundra år.
 
E El-Löken66 skrev:
Helt rätt där Elmunt, Renova är ingenting, ligga bra att lägga en liten peng till och få riktiga snygga porslinsapparater, innan gick dessa att beställa okej från Tyskland.
Håller med om att det finns snyggare framförallt brytare än renova, men de kostar ju 3-4 gånger mer. Renova kostar som alla andra plastuttag och där tycker jag då att deras runda former och lite slimmare design stämmer mer med äldre stil. Ett vitt fyrkantigt plastuttag sticker ut om resten är i gammal stil. Renovan sticker kanske inte ut positivt åt andra hållet, men kör man de svarta så tycker jag de smälter in bra med gammal stil...

Men som sagt, det är i stort en smakfråga och en kostnadsfråga.


E El-Löken66 skrev:
Ja, lite pilligare men det gör du ju bara en gång, sen sitter det i hundra år.
Jag antar att du avsåg att montera porslinskulodosor... Jag håller med isåfall, det är värt extrajobbet... Iallafall där de syns mkt.
 
Jag hatar de gamla infällda Renova-uttagen, de är ett rent hittepå utan historisk grund.

De nya utanpåliggande däremot, de är jag mycket förtjust i. De är tämligen historiskt korrekta (ca 30-50-tal), och är ett bra budgetalternativ åt de som inte har råd med THPG. Visst är de lite plastiga, men med tanke på priset så är det acceptabelt.

Själv så har jag utanpåliggande Renova i vissa rum, och porslin i andra. Uttag alltså, när det kommer till strömbrytare så använder jag enbart gamla.
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Måste faktiskt säga emot, jag har bytt ett par bakelit enbrunns infällda uttag som jag TROR är samtida med Pellobrytarna och bör vara från 1941 (när elen gjordes om i vårt hus) - de är faktiskt i sin design väldigt lika renovas enbrunns svarta, förståss är renova av plast, jordat och djupare brunn. Men det är ju tekniska aspekter.

I sin storlek är ju renovas infällda brytare lika som pellobrytarna. Även här tycker jag att det "duger" i en vanlig villa.

Om man tog en av de gamla renova infällda apparaterna och monterade i en utanpåliggande dosa såg det för jävigt ut, har det på 2 - 3 ställen och där hade nästan en modern fyrkantig sett vettigare ut. Men i övrigt tycker jag designspråket är helt ok.

Att detaljuttrycket inte är lika som en 3-4-5 gånger dyrare brytare, ja, så är det utan tvekan. Men ska man byta i ett helt hus så blir det stora pengar på att ta det dyrare alternativet. Om man dessutom vill lägga till tele och nätverk bredvid så har renova det i sitt sortiment.

Jag har för övrigt försökt spara pello-brytarna där det går, men uttagen känns inte säkra med sina grunda brunnar och inget petskydd.

Jag måste nog säga att jag tycker renova är en fullträff, för det gör att alla på en budget kan få en design som passar in i äldre hus (de passar ju för övrigt i andra miljöer också beroende på smak och tycke).

Nu var detta en utsvävning från dödskulon.
 
C
Med all respekt för de som gillar den stilen, tycker jag personligen att Renova skriker "kitsch" i meningen att man vill att det ska se gammalt ut fast det inte är det. Som antikbehandling och shabby chic. De är alldeles för odiskreta för att matcha nivån på designen och utförandet helt enkelt, även om de nya utanpåliggande uttagen är ett steg i rätt riktning.

Om man skall ha nytt material i en "normal" prisklass tycker jag det i så fall det passar bättre med nutida designklassiker som Trend.
 
Om trend eller renova passar bäst i ett renoverat sekelskifteshus är ju lite av en smaksak. Samtidigt så tror jag att för en stor del av befolkningen är detta något man inte ens reflekterar över.

Detsamma gäller väl i princip om man tar plastklammer, klemmi-klammer eller lettiklammer... Funktionellt är det ju bra med alla, men jag tycker ändå att letti och EKRK mer påminner om originalutseende och väljer därav det.

Jag håller dock med om att "äkta" gamla pello eller gamla porslinsbrytare är snyggare.

Jag tycker även att några av brytarna som säljs dyrt med porslin, krom och träbas är lite "för" mycket (de satt säkert i engelska slott) - så jag tycker nästan det är mer kitch än renova, som ju i stort är ett designval bland modernt material.

Edit: jag ser på tex sekelskifte att de har brytare som är mycket lika det som satt original i mitt barndomshem från 1924, utanpåliggande och infälda vridbrytare. Det satt även pello på sina ställen. De med små vippbrytare känner jag också igen som modell från andra ställen där jag inte kan tidsbestämma dem, men gissar på senare än vrid/pello. Priserna var faktiskt inte SÅ blodiga; https://www.sekelskifte.se/category/eluttag-strombrytare

På nåt ställe har jag tagit bort pello och ersatt med renova för jag velat ha en z-wave puck under och med en gammal "plåtdosa" och en brytare som bygger mkt inåt får inte pucken plats. Det har dock irriterat mig då det blir märkbart fulare.

Men man kan nog sammanfatta att det finns både billiga och dyra val i diverse olika designstilar, så är man påläst när man köper material eller tar kontakt med elektriker så kan man få alltifrån en nära nog tidsenligt utseende till moderna fyrkantiga uttag och alla kommer gå att få att fungera dock med olika prislapp... Det gäller bara veta vad man vill!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.